Problem med för hög tomgång, 2000 rpm på 500 SEC -91

W 126 S-Klass 1981-1990

Problem med för hög tomgång, 2000 rpm på 500 SEC -91

UNREAD_POSTav bjss » 2013-03-10, 02.09.40

Hej alla MB-fans!

Jag har en 500 sec -91 som jag haft i 15 år och ställt av på vintrarna utan problem på våren (förutom att AC'n läckt ut) men nu har jag fått problem med en tomgång på 2000 rpm som består även när temperaturen stiger samt lysande ABS-lampa samt att bältesmatarna kommer fram när det passar dem själva samt att värmeslingan i förarsätet lagt av. DVS plötsligt tålde inte bilen stå avställd i vinter! Största problemet är för tillfället tomgången, men ABS-lampan måste ju också släckas med tiden! Tacksam för hjälp!

Finns det några gör det själv-böcker till dessa bilar: 126 karossen (91-500 SEC och till 107 karossen (72-350 SL) och 111 (65-250 SEB-coupe) samt 113 (64-230 SL).

MVH Bengt
bjss
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-03-10, 01.07.58

Re: Problem med för hög tomgång, 2000 rpm på 500 SEC -91

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-03-10, 10.50.37

Undrar om inte även din bil har ett OVP relä, det finns säkert någon som vet det bättre här. Men när det reläet krånglar så kan det bli många konstigheter, på min visade yttertempmätaren betdligt kallare än vad det var samt att elbakrutan inte gick.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Problem med för hög tomgång, 2000 rpm på 500 SEC -91

UNREAD_POSTav Marie » 2013-03-10, 12.01.26

W/V/C 126 *har* OVP-relä, åtminstone från mopf MJ1986. Börja där. Sitter, om jag minns rätt, nära ABS-elektronikboxen vid torpeden (längst bak i motorrummet) nära mitten av bilen. Ett aluminiumfärgat relä med en eller två säkringar på toppen.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med för hög tomgång, 2000 rpm på 500 SEC -91

UNREAD_POSTav bjs-klassiker » 2015-03-01, 18.47.37

Tack för hjälpen, på toppen av relät som satt på mitten av torpedväggen satt en trasig säkring har senare även fått byta relät när ABS-lampan lyste nästa vår jag tog ut bilen efter vintern igen och har även samma erfarenhet av vinterbilens relä och säkring på hösten. (MB 230E 1990) där samma relä sitter bakom batteriet.
bjs-klassiker
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-11-27, 01.36.56


Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron