av Marie » 2015-02-28, 17.49.17
Ja, jag har ägt tre dieselbilar, och alla tre var arbetsfordon. <urk>
Att jag hade ett antal fyror var väl att jag hemifrån led av en otäck infektion, SAAB-andan. Och SAAB fick ju inte något större än fyror förrän långt efter att jag lyckats hitta bot från sjukdomen. Sen var det ju den femcylinddriga oljebrännaren OM617, som i jämförelse med fiskebåtsmotorn OM616 som jag redan hade, visade mig vilket oerhört framsteg i fråga om både gångkultur och ljud som en enda cylinder extra medförde. Den insikten gjorde att det blev naturligt att gå vidare till sex- och åttacylindriga motorer.
200TEn är inte mitt eget val, den är arvegods efter far, jag lyckades nämligen under åttiotalet även få far frisk från SAAB-sjukan...
Den stackaren hade ju en rent patologisk bilhistoria. Först några obskyra engelska vagnar, sen en Volvo PV444 och därefter ett kvartssekel med SlängAsetAnnarsByt. Annat var det med farfar. Han började uppifrån och gick nedåt. Först en Auburn strax efter första världskriget, och sen blev det en Pullmann, några Fordar, en Dodge, en Opel 6, sen några Fordar igen för att under sina sista 21 år kuska runt i en Volvo 445 paketbil.
Mercedes 400SE W140 -92
Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80