I brist på annat kan jag berätta om ett projekt som blev stående, men var den första Mercan som köptes i familjen.
Det var två av mina bröder som våren 1970 tillsammans köpte en 170 S Cabriolet A (W136) från 1950. Ägaren hade bestämt sig för att köpa en 30-talare och behövde pengar, så 170:an släpptes för femtusen kronor, vilket inte var så mycket ens då.
Bilen var bedagad men körbar. Karosseriet var grönt och inredningen grå, framsätena dock omklädda i svart galon. Framskärmarnas positionsljus verkade vara från någon VW Safari.
Mercan kördes mycket sparsamt sommarhalvåren 1970–72. Därefter fortsatte den att samla damm i kollektivgaraget tills den 1976 såldes för en struntsumma.
Våra vägar korsades på Sollentunamässan 1980 eller senare. Jag kände igen Mercan på positionsljusen. Kärran var då vit med röd inredning och så färskrenoverad att någon låg kvar på golvet och jobbade.
Några år senare gled Mercan runt på Riddarholmen i samband med ett av AHK:s evenemang. Då hade jag med mig kameran och tog bifogade bilder. (För säkerhets skull får jag reservera mig för att likadana positionsljus kan pryda något annat exemplar av denna vackra och alltför sällan sedda bilmodell, men risken för förväxling är förhoppningsvis försumbar, så detta är nog mina bröders gamla Merca.)