förstärkaren/slutsteget SLK230 -99

R 170 SLK 1996-2004

förstärkaren/slutsteget SLK230 -99

UNREAD_POSTav torbjorn » 2014-07-06, 15.04.19

Den förre ägaren bytte bilstereon i min bil och det har inte varit några särskilda problem med den - förutom att den nya steterons högtalare är anslutna till biliens originalslutsteg som smäller hårt i högtalarna när man stänger av den.

Så tystnade alltsammans, mitt i en intressant skiva med Machine Head. Allt tyder på att slutsteget inte längre startar, så jag gissade på något glapp i anslutningen bakom den nya bilstereon (nä) eller i kopplingscentralen i motorrummet (verkar inte så).

Det jag nu önskar göra är att lokalisera slutsteget och koppla förbi det. Men var sitter det? Söker jag på nätet får jag mängder av olika placeringar varav de flesta tycks hänvisa till det man TROR kan vara rimligt (ungefär som att fråga efter andra standardplaceringar: normalt sitter motorn bak. Det gör det på alla folkabubblor jag haft).

Har någon en aning?

I min bil står det inte BOSE någonstans, men det kanske det gör på prylarna - om jag hittar dem.
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

Re: förstärkaren/slutsteget SLK230 -99

UNREAD_POSTav torbjorn » 2014-07-06, 16.28.36

Sladdarna bakom stereon till den eftermonterade snygga Pioneer-stereon hade ett intrikat system av lödningar på sladdarna och tejp runt dessa. Alla lossnade i värmen och av mina fingrar. Gissar att det förr eller senare ändå skulle ha blivit en korsslutning så jag demonterade stereon samt några sladdhärvor och nytejpade anslutningarna.

Resten av mitt liv må jag sjunga när jag kör.

Förresten: innanför bilstereoutrymmet går två rejäla snurrade par av grön/annan-grön och något brun/annan-brun. Det är väl inte högtalarsladdarna som passerar så lätt-att-nå?
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

Re: förstärkaren/slutsteget SLK230 -99

UNREAD_POSTav torbjorn » 2015-02-02, 18.06.38

Sedan i somras har jag använt hörlurar till radion när jag tröttnat på tystnaden under de långa resorna mellan Norrköping och Skåne. Men till våren önskar jag nog att musiken återigen går ut genom dörrarnas högtalare.

Så: Finns slutsteget under fötterna på passageraren? Mycket pekar på det.
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

Återvänd till R 170 SLK