Akut hjälp med tändlåset. Går ej att vrida på nyckeln.

W 124 E-Klass 1986-1995

Akut hjälp med tändlåset. Går ej att vrida på nyckeln.

UNREAD_POSTav willee93 » 2015-01-23, 18.26.20

Hallå jag fick inte den roligast morgonen när bilen inte ens går att vrida på nyckeln.
Nyckeln går inte att vrida från noll läget och ratt låset är tyvärr i.
vad ska jag göra? tjuvkoppla bilen och kapa sönder ratt låset?
det viktigaste är att jag får bilen bort från platsen så fort som möjligt tyvärr.
är i Umeå om någon vet kanske var jag kan köpa reservdelarna på en lördag så är jag tacksam :D

Jag har tyvärr ett ganska akut problem med att fixa detta problem....
Bilen är inte på min parkering och det blir parkeringsförbud där på måndag morgon.
willee93

Re: Akut hjälp med tändlåset. Går ej att vrida på nyckeln.

UNREAD_POSTav Marie » 2015-01-23, 19.19.16

Ta och lugna ner dig ett par grader, sätt dig sedan i bilen och lirka försiktigt med nyckeln (eller ännu hellre med en mindre sliten reservnyckel - om du har). Lyckas du få låsen att öppna sig SÅ TA FÖR HUNDAN INTE UR NYCKELN FLER GÅNGER!
(eventuellt kan det underlätta om du trycker nyckeln inåt medan du lirkar)
Lyckas inte detta så är nog bärgningsbil till verkstad bästa lösningen.

Har du låsen öppen med nyckel i, är det mycket lättare att byta låsen senare, då behöver inte dyra grejer kapas sönder. Hos Mercedes kan du beställa en ny låscylinder med samma låsning som din ursprungliga, så att du kan behålla att nyckeln passar i både dörrar, koffert och tändning.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav willee93 » 2015-01-23, 19.25.39

Marie skrev:Ta och lugna ner dig ett par grader, sätt dig sedan i bilen och lirka försiktigt med nyckeln (eller ännu hellre med en mindre sliten reservnyckel - om du har). Lyckas du få låsen att öppna sig SÅ TA FÖR HUNDAN INTE UR NYCKELN FLER GÅNGER!

Har du låsen öppen med nyckel i, är det mycket lättare att byta låsen senare, då behöver inte dyra grejer kapas sönder. Hos Mercedes kan du beställa en ny låscylinder med samma låsning som din ursprungliga, så att du kan behålla att nyckeln passar i både dörrar, koffert och tändning.

Tack för din snabba och grymma svar som vanligt :) jo jag satt i 45minuter i morse men fick det tyvärr inte att funka.
Imorgon så ska jag försöka att sätta mig ner och göra det igen men om det inte funkar så behövs det tyvärr drastiska åtgärder.
vet någon hur jag ska koppla ihop kablarna där bak om jag behöver tjuvkoppla?
är elektriker men det underlättar alltid med hjälp :)
willee93

UNREAD_POSTav triumph » 2015-01-23, 19.51.12

Känner tyvärr igen det där bekymret
Ett knep är
- tag loss klädseln undertill så du ser tändningslåset
- använd en liten hammare, spraya i låset emellanåt med en bra smörja (använde själv en "tjockare teflon" spray av industri kvalite
- knacka nu försiktigt på tändningslåset undertill och spraya in i låset, lirka samtidigt på nyckeln, åt alla möjliga håll
- håll på så och kanske det lyckas

efter 45 minuter så var mitt låset upplåst (och som Marie skriver - får du upp det vrid inte tillbaka det i ursprungsläget)
Christer

Mercedes C - 95
Användarvisningsbild
triumph

UNREAD_POSTav willee93 » 2015-01-24, 15.05.54

Marie skrev:Ta och lugna ner dig ett par grader, sätt dig sedan i bilen och lirka försiktigt med nyckeln (eller ännu hellre med en mindre sliten reservnyckel - om du har). Lyckas du få låsen att öppna sig SÅ TA FÖR HUNDAN INTE UR NYCKELN FLER GÅNGER!
Lyckas inte detta så är nog bärgningsbil till verkstad bästa lösningen.

nu har jag försökt i timmar men får det ej att funka.
finns det ett bra knep att ta bort ratt låset?
willee93

UNREAD_POSTav willee93 » 2015-01-24, 16.56.52

Jag löste problemet med att slipa lös lås knappen till ratt låset sen var det bara att dra ut den till höger.
Jag köpte ett billigt tändlås på autoparts som funkade bra.
de 2 röda ska kopplas till + på tändlåset sen ska alla förutom de 2 lila kopplas till start och resten ska kopplas till ign.
willee93

Återvänd till W 124 E-Klass