Motorvarv sjunker för långsamt - problem vid växling

1982-1993

Motorvarv sjunker för långsamt - problem vid växling

UNREAD_POSTav fhol » 2014-11-23, 23.17.23

Hej. Jag har ett störande problem på min 190E 2.3 -87. Om man varvar motorn lite, typ 3500 varv eller mer så sjunker motorvarven sjukt långsamt efter man släppt gasen och trampat in kopplingen. Detta gör att det är aningen problematiskt att växla eller så får man växla väldigt långsamt. Känns som att gasen hakar sig en aning. Märker inte av det om man gubbkör och växlar vid ~2500 varv.

Vad kan det bero på? Gaswire som går trögt? Den ser nybytt ut. Jag har inte undersökt det överhuvudtaget ännu - tänkte kolla med er först så det inte är något standardproblem på denna bil. Det har varit så många andra fel på bilen och jag har bara kört kanske 20-30 mil med den sedan jag köpte den.
fhol

Re: Motorvarv sjunker för långsamt - problem vid växling

UNREAD_POSTav fhol » 2014-12-20, 03.19.09

Den är också extremt svårstartad då det är minusgrader. Man får nöta startmotor i upp till 5 min (ej kontinuerligt så klart) innan den startar. Instruktionsboken säger att man ska trampa gasen i botten två ggr innan man vrider på nyckeln då det är kallt ute. Verkar hjälpa föga. Kallstartsventil trasig? Luftmassemätare? OVP-relä? Jag gissar att de båda problemen är relaterade på något vis.
fhol

Re: Motorvarv sjunker för långsamt - problem vid växling

UNREAD_POSTav fhol » 2015-02-23, 20.39.07

SOLVED!

Att varvtalet sjönk för långsamt berodde på att den stora fjädern som sitter i anslutning till där gaswiren fästs under huven, var helt borta! "Öglorna" för fjädern hade det nötts hål (36000mil+) så det var antagligen därför den inte fanns kvar. Jag köpte en ny, cirka 1dm lång random fjäder som inte var alltför kraftig, och satte dit. Detta gjorde att när man släpper upp gasen åker mekanismen hela vägen tillbaka och och i sin tur trycker in den lilla strömbrytare där som, vad jag vet, säger åt motorstyrningen att motorn ska gå på tomgång. Det finns ytterligare en fjäder som sitter svåråtkomlig och som har ungefär samma syfte. Denna var intakt på min bil men inte nog kraftfull för att själv kunna dra tillbaka mekanismen.

Vidare är den nu också mer lättstartad än någonsin. Minus 15 utan motorvärmare inget problem. Bytte fördelarlock (stora ärjade gropar där inne) och rotor samt tog lös varenda kontakt under luftrenaren, rensade bort ärj och sprayade elektronikrengöring. Gissar dock att nytt fördelarlock var det som mest bidrog till fixet.

I instruktionsboken står det också att man ska trampa på gasen två gånger innan kallstart så det har jag börjat göra efter jag slagit på tändningen, innan jag drar på startmotorn.
fhol

Återvänd till W 201 190-klass