Exportera sin bil utomlands, hur då?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2014-12-12, 14.48.01

Eventuellt är jag på gång att sälja min bil till en tysk köpare.
Enligt Transportstyrelsen är det "bara" att fylla i del 2 på regbeviset, sedan skicka in regskyltarna och ett lämpligt dokument från t.ex tyska tullen. Dom är tyvärr ganska fåordiga om detta ämne.
Men hur gör man rent praktiskt? Är det någon här som exporterat sin bil?
En del frågor dyker upp i mitt huvud:
-Om köparen t.ex vill köra ned bilen för egen maskin, då måste han ju ha några regskyltar. Ifall han behåller mina och sedan lovar skicka tillbaka dom -är det en bra idé? Och vems försäkring gäller då för bilen -jag vill ju inte stå för problemen ifall han råkar ut för något?
-Det gäller även att lita på att köparen skickar tullbevis eller regbevis från Tyskland då den kommit in där, oavsett om han kör hem bilen eller den transporteras. Någon som har erfarenhet av sådant?
-Vet ni ungefär vilka transportkostnader det rör sig om ifall han vill skicka ned bilen med en transportfirma från Stockholm till strax söder om Hamburg?
-Hur flyttar man lämpligast pengarna från hans till mitt konto?

-Några andra tips eller fallgropar att tänka på?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-12-16, 23.22.14

ca 8000.- kostar en biltransport.
se upp så du inte blir lurad varför skulle en tysk
köpa en 129a i Sverige :?:
hur har du annonserat ut den
hur fick ni kontakt, ja en del frågor
jag skulle vara försiktig.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2014-12-17, 09.53.48

En tysk kan tänka sig att köpa en R129-a i Sverige av samma anledning som vi köper bilar i Tyskland -för att den är billigare.
Det finns visserligen ett överflöd av R129 på tyska säljsidor men väldigt få ha gått så lite mil som min och dom som är verkliga lågmilare är dyrare där nere.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-12-17, 09.57.57

repris.

hur har du annonserat ut den
hur fick ni kontakt, ja en del frågor
jag skulle vara försiktig.


det förekommer bedragare som läser svenska annonser.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2014-12-17, 13.48.48

Jo, absolut ska man vara försiktig. bedragare finns såväl i Tyskland som Sverige.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-12-17, 16.30.44

repris.

hur har du annonserat ut den
hur fick ni kontakt, ja en del frågor
jag skulle vara försiktig

varför undviker du att svara på min fråga

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2014-12-23, 13.33.16

Jag annonserade ut bilen på Mobile.de. Det var där köparen såg den.
Nu är bilen faktiskt såld och i Tyskland. Och pengarna på banken.
Men jag håller med -man ska vara försiktig och det finns bedragare överallt.
Det sätt som jag använde för kolla upp köparen var dels att googla så mycket det gick på hans namn för att se ifall han varit inblandad i något skumt. Sedan hade vi en omfattande mailkontakt (32 mail) innan han kom och köpte, man får då ett möjlighet att bilda sig en uppfattning om personen. Köparen var faktiskt lite i samma sits, han visste ju inte vad jag är för en prick. Men det visade sig vara en hygglig och korrekt herre. Lite tråkigt på sätt och vis att min bil försvann ur landet men den var faktiskt importerad hit, från just Tyskland, 2005. Men det fanns ingen svensk som var beredd att betala det jag ville ha. Min åsikt är att svenska köpare är för fixerade vid priset och om en bil annonserat ut till ett högre pris är den dömd i förhand -att det sedan som i mitt fall handlade om en oskruvad, seriöst servad och väldokumenterad bil med 5500 mil på mätaren tycks inte folk bry sig om. Man köper hellre en billig motsvarande bil med tveksam historia som sedan kan kosta multum att få ordning på.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Exportera sin bil utomlands, hur då?

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-12-23, 15.13.53

Tack för ett mycket bra svar. Det är ju precis så som det är.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron