Marie skrev:För det första är det synnerligen tveksamt att tratta i en 0W- olja i en M103-motor. Den lär rinna nästan rakt igenom. De här gamla spisarna bör inte ha tunnare lågtemperaturviskositet än 10W- eller möjligen 5W-
Ta en hel- eller delsyntet 10W-40 eller om du vill slösa riktigt, en 5W-40 eller 5W-50 nästa gång.
0W- oljor fanns inte när den generationen motorer konstruerades, så lager- och andra spel är inte dimensionerade för så tunt "diskvatten", och spelen lär inte precis ha blivit mindre efter ett antal tiotusenmil...
Förvisso godkänner Mercedes idag användande av 0W-40 (av omtanke om lagerhållningen på sina verkstäder - inte av omtanke om kundernas bilar), men å andra sidan så är 1 liter på 100 mil också OK enligt dem...![]()
Sen är din motor definitivt inte frisk, för så skall det INTE se ut. Du har sannolikt dåliga ventilskaftstätningar och kanske -styrningar också. Topprenovering kan mycket väl vara aktuell.
Dåliga tätningar och styrningar på ventilerna är inget okänt på M103 när motorn jobbat över 20.000 mil. Kolla kompression och förbiläckage mellan cylinder och kolvar innan du börjar riva i motorn, det kan vara vettigare att försöka hitta en frisk begagnad i stället för att börja riva i den gamla. Motorjobb blir snabbt dyrare än en beg. motor.
När du sen har en frisk spis i bilen så skall du komma i håg att olje- och filterbyte i motorn skall ske 1 gång per år eller varje 1000 mil, det som FÖRST inträffar. Det har gått troll i att tänja ut på oljebytesintervallerna. 1000 mil och 1 gång per år var det som gällde när dessa motorer byggdes, och det gäller fortfarande, vad än oljenasarna vill påstå.
(Om du inte vet det, så är den här gamla kärringen civilingenjör och utbildad motorkonstruktör)
Jodå i förenklad teori borde det vara så, men om du läser databladen för oljorna så ser du att i verkligheten så är en 0W-40 mera tunnflytande även vid 100°C än en 10W-40.w111cp skrev:Hej
Det jag fått lära mig om oljor så har det i detta fallet ingen betydelse om man kör med 0w-40 eller tex en 20w-40 olja. 0w eller 20w talar bara om hur lättflytande den är vid låg temperatur, vilket är ointressant i detta fallet. 30, 40 eller 50 säger vilken viskositet den har vid varm motor. Har du problem med en sliten motor kan det vara en fördel att gå upp till en 50 olja.
Rätta mig gärna om jag har fel Marie.
Mvh
w111cp
Marie skrev:Jodå i förenklad teori borde det vara så, men om du läser databladen för oljorna så ser du att i verkligheten så är en 0W-40 mera tunnflytande även vid 100°C än en 10W-40.w111cp skrev:Hej
Det jag fått lära mig om oljor så har det i detta fallet ingen betydelse om man kör med 0w-40 eller tex en 20w-40 olja. 0w eller 20w talar bara om hur lättflytande den är vid låg temperatur, vilket är ointressant i detta fallet. 30, 40 eller 50 säger vilken viskositet den har vid varm motor. Har du problem med en sliten motor kan det vara en fördel att gå upp till en 50 olja.
Mvh
w111cp
Sen är det också så att viskositeten hos den basolja man använder är som lågtemperaturangivelsen och sedan uppnår man högtemperaturegenskaperna med hjälp av additiver (tillsatser). Och additiverna slits under användningen så att en olja alltid under sin levnad blir allt mera tunnflytande vid hög temperatur, och detta är mera uttalat ju mera tunnflytande basoljan är.
Men till willee93 vill jag än en gång säga: Din motor är INTE frisk och du bör i första hand fundera över vad du skall göra åt den. Jag hoppas att din bil är av en årsmodell 1988 eller äldre, för är den nyare så kommer du med stor sannolikhet att få problem med avgasvärdena när du skall besiktiga den. En sådan oljeförbrukning och tändstift som koksar igen innebär med stor sannolikhet HC-värden långt över vad som godkänns från 1989 och framåt.
willee93 skrev:Marie skrev:Jodå i förenklad teori borde det vara så, men om du läser databladen för oljorna så ser du att i verkligheten så är en 0W-40 mera tunnflytande även vid 100°C än en 10W-40.w111cp skrev:Hej
Mvh
w111cp
Sen är det också så att viskositeten hos den basolja man använder är som lågtemperaturangivelsen och sedan uppnår man högtemperaturegenskaperna med hjälp av additiver (tillsatser). Och additiverna slits under användningen så att en olja alltid under sin levnad blir allt mera tunnflytande vid hög temperatur, och detta är mera uttalat ju mera tunnflytande basoljan är.
Men till willee93 vill jag än en gång säga: Din motor är INTE frisk och du bör i första hand fundera över vad du skall göra åt den. Jag hoppas att din bil är av en årsmodell 1988 eller äldre, för är den nyare så kommer du med stor sannolikhet att få problem med avgasvärdena när du skall besiktiga den. En sådan oljeförbrukning och tändstift som koksar igen innebär med stor sannolikhet HC-värden långt över vad som godkänns från 1989 och framåt.
DU har helt rätt jag besiktade bilen nyligen fick 5 tvåor.
Hc värdet var 30 för högt samma med alla andra värden med. Jag jobba alltid borta på veckorna så jag har tyvärr inte tid att meka med bilen. Jag kommer skicka in de på mekonomen och se hur dyrt det blir.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst