Mercedes 230TE - kylarsystemsproblem

W 124 E-Klass 1986-1995

Mercedes 230TE - kylarsystemsproblem

UNREAD_POSTav TeamNorrland » 2014-11-19, 11.58.46

Tjenare.
Jag och min kusin har nu diskuterat i nåra dagar ang hans bil, det är en mercedes s124 230 TE -89. Enligt mig, mina erfarenheter och kunskaper så har inte hans bil något tryck i kylarsystemet och har den det så är de verkligen obefintligt lite.

Dom tecken jag har kunnat se att den inte har det är ;
- "Pyset" som kommer när man öppnar korken till expansionskärlet är obefintligt, och kommer pyset så brukar mina "brakare" låta högre :P
- Slangarna är slappa och säkert att dubbelvika, har ej testat men skulle inte förvåna mig om det gick
- När man kollar ner i expansionskärlet så ska man ju se att det finns någon sorts form av rulligans
- I övre slangen, den tunna så ska man se att det kommer glykol igenom
- Bilen ligger enligt honom i helt vanlig temp

Mitt råd till honom är att parkera bilen så inget allvarligt händer och att han blir billös. Och om han inte litar på mig så att han ska låta någon kolla den.

Så vad tror ni? Dax att byta vattenpumpen i hans kärra eller är det verkligen som det ska?
TeamNorrland

Re: Mercedes 230TE - kylarsystemsproblem

UNREAD_POSTav osla » 2014-11-19, 12.16.22

testa byt locket på expansionskärlet, det kan ha blivit dåligt och håller inte för trycket. annars är det nog ingen fara att köra om den inte börjar gå varm
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-11-19, 12.17.40

Normaltemp och som du beskriver inget flöde låter märkligt, har ni provat med full värme och att efterfylla systemet, kan vara luftfickor.
Kolla också den "externa" vattenpumpen att den fungerar som den ska (sitter på hö rambalk)
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav TeamNorrland » 2014-11-19, 12.25.50

osla skrev:testa byt locket på expansionskärlet, det kan ha blivit dåligt och håller inte för trycket. annars är det nog ingen fara att köra om den inte börjar gå varm

Själv så har jag då lärt mig att bilen måste arbeta upp trycket, dvs att vattenpumpen arbetar och skapar vakuum som får glykolen att snurra på inne i motorn så den inte fryser eller börja koka.
Hade en Volvo 850 T5 vars locket var trasigt, i den vart det övertryck dvs att den tryckte ut all glykol via korken. Så bytte kork och behållare i den. I kusiens bil så finns det absolut inget tryck.

kalle59 skrev:Normaltemp och som du beskriver inget flöde låter märkligt, har ni provat med full värme och att efterfylla systemet, kan vara luftfickor.
Kolla också den "externa" vattenpumpen att den fungerar som den ska (sitter på hö rambalk)

Jo jag tycker de jag med, där av så har jag bett han ställa bilen så de inte kostar mer än vad de smakar. Han kör med fullvärme på, vi bor ju som i Gällivare (norrbotten) så värmen är flitigt använt redan och det försvinner ingen glykol heller i expansionskärlet.
Hur testar man den? Har funderat på hur man testar cirkulationspumpen. Mer än att ryka kablarna och lägga + till + och - till -. Men hur kontrollera jag att den funkar om den ännu är monterad i bilen?
TeamNorrland

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-11-19, 13.15.21

Är värmen bra alltså?
Testa glykolhalten med mätare, kan kollas via expansionskärlet.
Hur testa c-pumpen, ja kanske så enkelt som med en lång mejsel på pumpen och sen mot örat och då bryta strömmen, tror dock fortfarande på att det saknas vatten i systemet eftersom du nämnde tomma slangar
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-19, 13.22.33

"snurr" på glykolen?

den blandar sig ganska fort med kylarvattnet vid normalt flöde, och en gång blandad behöver den inte vispas mer.

ja, kylsystemet jobbar med övertryck, men sålänge han har värme i kupen och motorn håller sig kring 80-90 grader är det inga konstigheter i min värld, det man har kylarvattnet till, och sålänge det inte försvinner har han ju ingen läcka.

(en anledning till att jobba med övertryck är även att man ökar kokpunkten på vattnet.... men det mest om han närmar sig 100-110grader.)

ställer han undan bilen nu, är han ju utan bil ändå, jag hade bytt lock, och sen kört tills felen blir mer uttalade (om de finns), samt hållit noggrann koll på tempmätaren.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav TeamNorrland » 2014-11-19, 16.14.26

kalle59 skrev:Är värmen bra alltså?
Hur testa c-pumpen, ja kanske så enkelt som med en lång mejsel på pumpen och sen mot örat och då bryta strömmen, tror dock fortfarande på att det saknas vatten i systemet eftersom du nämnde tomma slangar

ja det är den.
så de var inte svårare än så. :)

swampmonkey skrev:"snurr" på glykolen?

den blandar sig ganska fort med kylarvattnet vid normalt flöde, och en gång blandad behöver den inte vispas mer.

ja, kylsystemet jobbar med övertryck, men sålänge han har värme i kupen och motorn håller sig kring 80-90 grader är det inga konstigheter i min värld, det man har kylarvattnet till, och sålänge det inte försvinner har han ju ingen läcka.

(en anledning till att jobba med övertryck är även att man ökar kokpunkten på vattnet.... men det mest om han närmar sig 100-110grader.)

ställer han undan bilen nu, är han ju utan bil ändå, jag hade bytt lock, och sen kört tills felen blir mer uttalade (om de finns), samt hållit noggrann koll på tempmätaren.

mena att man ska väl även se i behållaren att de cirkukera?!
man ska ju känna att de finns tryck i slangarna och det gör man inte.
TeamNorrland

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-19, 16.58.34

TeamNorrland skrev:

ja det är den.

njae, expansionskärlet har hos mig oftast "stått still" visst cirkulerar det i den, men inte mer än väldigt långsamt, beror givetvis på vilken typ av expansionskärl du har.

slangarna kan förövrigt "kännas tomma" även fast de är fulla i vatten, pressar du ihop dem stiger nivån i expansionskärlet om allt är riktigt.

det vid tom motor, vid varmare motor brukar de vara hårdare, men byt locket och se om du får tryck.

---
jag kan ha helt fel minne av grejerna, men någon annan forummedlem hjälper oss nog i ny riktning isåfall
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2014-11-19, 19.14.04

håller med swampmonkey. har du bra värme i kupen och den håller sig mellan 80-90 grader så är det inga problem, om det nu inte skulle försvinna vatten. tror ändå på locket, om det är trasigt så behåller det inte trycket, och jag har aldrig varit med om att vattnet inte cirkulerar bara för att man kör utan lock, isåfall är det nog något mer fel eftersom systemet är trycksatt för att det inte ska koka förens vid ca 120 grader
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav TeamNorrland » 2014-11-19, 19.59.25

swampmonkey skrev:
TeamNorrland skrev:

ja det är den.

njae, expansionskärlet har hos mig oftast "stått still" visst cirkulerar det i den, men inte mer än väldigt långsamt, beror givetvis på vilken typ av expansionskärl du har.

slangarna kan förövrigt "kännas tomma" även fast de är fulla i vatten, pressar du ihop dem stiger nivån i expansionskärlet om allt är riktigt.

det vid tom motor, vid varmare motor brukar de vara hårdare, men byt locket och se om du får tryck.

---
jag kan ha helt fel minne av grejerna, men någon annan forummedlem hjälper oss nog i ny riktning isåfall

det som oroa mig mest är ju att slangarna inte har alls något tryck om bilen är kall eller varm. har testat klämma ihop slangarna medans bilen var igång och de sker ingen förändring. man brukar ju även höra v-pumpen när man gör så och de gör man inte.

osla skrev:håller med swampmonkey. har du bra värme i kupen och den håller sig mellan 80-90 grader så är det inga problem, om det nu inte skulle försvinna vatten. tror ändå på locket, om det är trasigt så behåller det inte trycket, och jag har aldrig varit med om att vattnet inte cirkulerar bara för att man kör utan lock, isåfall är det nog något mer fel eftersom systemet är trycksatt för att det inte ska koka förens vid ca 120 grader

nå får be han byta.
TeamNorrland

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-28, 00.38.29

hur har det gått?

har även fått från Jörgen ett tag tillbaka att :
1: Thermostaten kanske öppnar för tidigt (kanske 75 gr.) och detta ger då inget tryck i kylsystemet.
2: Kylarlocket. Här måste packningen vara felfri och expansionskärlets mässingkrans måste vara felfri (d.v.s. fri från korrosion).
Det finns (fanns) 2 lock stämplat med 120 eller 140. 120 betyder max övertryck vid 1,2 bar, vilket tillåter en kylmedeltemperatur upp till 125 gr. C. 140 betyder max övertryck vid 1,4 bar, vilket tillåter en kylmedeltemperatur upp till 129 gr. C. Denna temperatur gäller vid frostskydd med minst – 30 gr. C
I dag finns endast kylarlock med märkningen 140.
En MB-Verkstad kan provtrycka kylarlocket separat.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-11-28, 15.59.33

Provtrycka kylarlocket och hela kylsystemet an nog de flesta verkstäder då det är standard grejer. Börja med locket som oftast är det vanligaste felet, inte att packningen är trasig utan att den har en trasig backventil eller trasig tryckfjädern.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

Återvänd till W 124 E-Klass