In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Inget oljetryck i min Mb 220 D w 123 -79. Har bytt olja (väldigt trög flytande och fullt med skit i filtret) rev ner tråget rengjort silen och pumpen,öppnat vid filtret och rengjort.Kollat pump drivningen och den verkar ok. Vet att det sitter en överströmnings ventil el vad det heter där nere den verkar funka ,blåser man i ett av hålen så släpper den genom och när man belastar den så tätar den. Kollat så mätaren funkar och sett till att slangen dit är öppen . Få se om nån har några bra ideer att ge mig .
på benzinarna sitter det en genomströmningsventil även framme på bröstet strax bredvid vattenpumpen bakom en stor mutter typ 27mm + den på oljepumpen. är det mekanisk oljetrycksmätare
Lite dålig på sånt var kan jag läsa ut det. Annars tror jag det är original motorn med långsam Glödning och drag start och stopp,lilla luftburken som ligger i olje bad ?
220D heter OM615. Men det är inte fel att läsa på den aktuella motorn, eftersom det är gamla grejer så kan ju någon ha bytt till t.ex. 240D OM616. (Just dom två skiljer nog inte mycket iofs...)
Kikat runt lite i motorn ventilen som sitter på olje pumpen verkar inte släppa genom olja så det bara kan springa runt i tåget. Haft lös filter huset och bägge backventilerna verkar röra sig den övre går lättare än den nedre. Kört på starten och det kom olja i kanalen på blocket men efter jag monterat huset igen och tagit bort filtret så verkar det inte fylla huset har även prov startat men ingen olja kommer in i huset. Kanske nån kunnig själ kan komma med några idéer om vad jag ska göra.
Det där låter inte kul.. Jag skulle ha chansat på en ny komplett oljepump. Som en parantes till det hela så är jag ju rätt gammal och har skruvat mycket med gamla bilar. Opel 1900 motorerna hade samma problem när man hade bytt olja och filter på dom. Det blev inget oljetryck då överströmnings ventilen fick spelet. Bort med pumpen vilket var enkelt då den satt i framkant på motorn. Pilla lite på kulan i ventilen och sedan fungerade det. Tror det är samma problem hos dej.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.