E240 00:a - lite småproblem.

E-klass från 1995-2002

E240 00:a - lite småproblem.

UNREAD_POSTav NetNut » 2014-11-04, 19.12.58

Hej!

Bytte för en månad upp mig från E230 97 till E240 00:a och har upptäckt lite småproblem:

1. Fläkten (har lilla luftkond. med hjul på ytterkanterna) kan ibland lägga av eller köra på fullt, en liten knackning på reglagen brukar ordna detta, kontaktfel ?

2. Klonkande ljud när jag kör i hålor osv från alla fyra hjulen, är det slitna bussningar och var sitter de ?

3. Vibrationer ifrån kardanaxeln emellanåt vid hast. runt 40-60 km/h - försvinner vid gaspådrag.

4. Klonkande ljud ifrån bakaxel vid gassläpp och sedan gaspådrag, verkar vara glapp någonstans.

Vore tacksam för hjälp om dessa problem och hur jag lättast fixar dem. Vill helst fixa allting själv då jag har tillgång till bra garageplats med smörjgrop och gott om verktyg.

/Mvh, Göran
NetNut

Re: E240 00:a - lite småproblem.

UNREAD_POSTav Pasi » 2015-01-05, 18.59.53

NetNut skrev:Hej!

Bytte för en månad upp mig från E230 97 till E240 00:a och har upptäckt lite småproblem:

1. Fläkten (har lilla luftkond. med hjul på ytterkanterna) kan ibland lägga av eller köra på fullt, en liten knackning på reglagen brukar ordna detta, kontaktfel ?

2. Klonkande ljud när jag kör i hålor osv från alla fyra hjulen, är det slitna bussningar och var sitter de ?

3. Vibrationer ifrån kardanaxeln emellanåt vid hast. runt 40-60 km/h - försvinner vid gaspådrag.

4. Klonkande ljud ifrån bakaxel vid gassläpp och sedan gaspådrag, verkar vara glapp någonstans.

Vore tacksam för hjälp om dessa problem och hur jag lättast fixar dem. Vill helst fixa allting själv då jag har tillgång till bra garageplats med smörjgrop och gott om verktyg.

/Mvh, Göran

Hej! Försöker svara men det blir ju lite av en gissningslek då det är lättare att avgöra fel om man själv kör med bilen.
1:Vanligt fel är fläktregulatorn som lägger av, vet dock inte om det är samma regulator som på en med stora kliman, dvs att den är can-bus styrd. Vanligt an can-bus delen får fnatt och då kan det också hända att fläkten går till batteriet "dör" även med avslagen tändning.

2:Fram, kolla glapp i hjullagren detta är enkelt gjort, lyft upp framvagnen och känn i 12 och 18 läget med händerna om det glappar. Om det glappar och du inte har stålfälgar så ta av fälgen, centrumkoppen till navet och skruva dit reservhjulet (plåt) och lossa sen på insexbulten på klämman runt axeln. Dra åt den med handkraft(ej med verktyg!) och sen låser du den med insexbulten. Har för mig det är 5mm insexa. Känn efter om glappet försvann. Kolla annars alla länkarmar och stab.stagen.

Bak är det svårare, kan vara undre bärarmens inre eller yttre bussningar eller stab.stagen också.

3: Troligtvis mellanlagret och upphängningen till kardanen som gjort sitt. Ta bort skyddsplåten för avgassystemet vid främre avgasskarven under bilen så ser du lagret.

4:Antingen hardyskivan/skivorna som är slut, kolla efter sprickor. Vid minsta antydan till spricka så byt. Kan också vara bakvagnsbryggans gummibussningar,oftast dom främre som tar slut först.

Mvh Pasi
Pasi

Återvänd till W 210 E-klass