Mystisk t-koppling förbi ABS-pump

1982-1993

Re: Mystisk t-koppling förbi ABS-pump

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-10-25, 09.18.38

Den tygbelagda slangen går till kopplingen om du har manuell låda, har du automat så är den rörbiten ihopsnörpt.
Då du har varit tvärsäker på att du har haft bromsvätska i bägge behållarna så har jag inte frågat dej..
Men det är precjs som du säger att den bakre är lite knepig och det måste nästan rinna över i den främre innan den fyller på den bakre. Du är inte den förste i så fall.... Jag tror du har problemet där att du inte har vätska i den bakre behållaren.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-25, 10.55.52

Aha, den går till kopplingen! :oops: Hoppas jag inte fått in luft där nu också...

Ska göra ett nytt försök idag nu när jag vet mer. Om allt misslyckas ska jag testa pumpa in vätska bakvägen via nippel i oket genom att använda mig av en ny, klassisk oljekanna i stål med pumphandtag. Har läst på andra forum att många fixar bort luften ur trilskande system på det sättet. Det är lite risky för man kan trycka in smuts fel väg men då jag redan sugit ut all gammal vätska borde det vara lugnt. Dessutom löser det nivåproblemet i bakre kammaren i behållaren. Gäller bara hålla koll så det inte rinner över...
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-25, 21.40.59

Fick hjälp av en vän idag och det slutade med att jag pumpade in vätska bakvägen som beskrivits tidigare. Samtidigt stod polaren med vacuum-luftaren och sög från behållaren så den inte överfylldes. Det gick faktiskt riktigt bra att göra så, MEN, fortfarande inga bromsar och pedalen i botten. Det låter konstigt när man trampar på bromsen också. Som att det skrapar lite. Min bästa gissning är att packningen i den bakre kretsen var trasig från början och att jag pga pedaltrampande förstört packningen även för främre kretsen.

På onsdag ska den in på verkstad och då ska en NY huvudbromscylinder dit och rören kopplas rätt. Kosta vad det kosta vill.

Tack för alla svar! Skriver igen när den är körklar.
fhol

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-26, 00.31.17

jag tror att en krets i ABS pumpen är paj och
de därför har kopplat förbi den. de rören som
var ihopkopplade går dom till framhjulen
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-27, 22.23.24

sl500 skrev:jag tror att en krets i ABS pumpen är paj och
de därför har kopplat förbi den. de rören som
var ihopkopplade går dom till framhjulen

Så kan det säkert vara... men så länge det inte är läckage i ABS-enheten så bör rören sitta inkopplade där som de gjorde från fabrik. Risken att besiktningsmannen ser fulkopplingen är ju överhängande. Nej då gör jag i värsta fall hellre något elektriskt hack med ABS-lampan än att koppla om bromsrören.

De rören som ÄR inkopplade går till bakhjulen. De som inte är inkopplade och istället går till den fula t-kopplingen är till framhjulen.

Fan, nu känns det som att jag kommer åka på att byta ABS-enheten också... och säkert alla sensorer vid hjulen också. Men men, jag får hoppas på att de installerat den där t-kopplingen endast för att de inte lyckats få ur luften ur ABS-enheten. Detta är då sista gången jag köper en bil som inte har perfekt fungerande bromsar!!
fhol

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-27, 22.57.24

vi höllt på ett liknade problem förra sommaren
bytte alla rör slangar huvudcylnder allt nytt.
fick inte ut ngn. vätska till bakhjulen det visade sig
att ABS pumpens sektion för bakhjulen var ur funktion
det blev skroten. har kvar alla nya bromsgrejerna
ifall du behöver ngt, rören är gjorda i koppar.

vi ansåg det inte värt att satsa på den bilen en 200 88,a
pumpen var också en ovanlig modell.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-27, 23.31.37

sl500 skrev:vi höllt på ett liknade problem förra sommaren
bytte alla rör slangar huvudcylnder allt nytt.
fick inte ut ngn. vätska till bakhjulen det visade sig
att ABS pumpens sektion för bakhjulen var ur funktion
det blev skroten. har kvar alla nya bromsgrejerna
ifall du behöver ngt, rören är gjorda i koppar.

vi ansåg det inte värt att satsa på den bilen en 200 88,a
pumpen var också en ovanlig modell.

Ouch! Trist som f-n. Nu låter det mer och mer som att jag dragit årets nitlott här. Enligt den här http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... brake1.htm sidan finnas det tre lägen för ventilerna i ABS-enheten. Det låter alltså som att ventilen i ditt fall fastnat i stängt läge, det läge den bör vara i då pumpen jobbar för att bygga upp tryck den tidigare släppt ut för att förhindra att hjulet låser sig.

Söker man på "mercedes abs valve repair" på Youtube får man en intressant träff...

I mitt fall kan jag pumpa vätska från oken (samtliga) bakvägen så jag ser att nivån stiger i vätskebehållaren. Därmed bör inte kretsen i ABS-enheten för bakhjulen vara blockerad på något sätt. Dock är det mycket möjligt att den är det för framhjulen i och med t-kopplingen som någon satt dit. Hmm det ska bli mycket intressant att höra vad verkstaden säger om detta på onsdag-torsdag när de kollat på det.
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-29, 19.33.46

Ytterligare ett bakslag. Verkstaden som skulle göra repet vägrade efter de hade undersökt bilen lite. Jag vill inte gå in på några detaljer men de verkade inte riktigt kloka där. Det slutade med att jag blev tvungen att hyra ett bilsläp för 500 spänn drygt och transportera bilen till en annan verkstad. Där kommer den (förhoppningsvis) repareras någon gång i mitten på nästa vecka.
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2014-11-12, 21.27.49

Den lever igen! Hurra! Mekanikern på den bättre verkstaden fixade den i eftermiddag. Det var mycket riktigt huvudbromscylindern som var trasig. Dessutom var det problem med en utgång på ABS-enheten för ena framhjulet (inget flöde ur den, troligen ventil som fastnat) så jag får leva med t-kopplingen ett tag till.
fhol

UNREAD_POSTav Marie » 2014-11-13, 01.17.09

fhol skrev:Den lever igen! Hurra! Mekanikern på den bättre verkstaden fixade den i eftermiddag. Det var mycket riktigt huvudbromscylindern som var trasig. Dessutom var det problem med en utgång på ABS-enheten för ena framhjulet (inget flöde ur den, troligen ventil som fastnat) så jag får leva med t-kopplingen ett tag till.

Skönt att du fått felen ordentligt diagnosticerade.

Trist bara att det finns folk som säljer bilar med detta slags tattarlagningar. Inte kul att i första halkan stampa till på hejdarn i den trygga förvissningen att bilen har ABS.............

Du får väl leta efter ett beg. ABS-aggregat och byta det. Nu vet du ju själv att du f.n. saknar fungerande ABS och måste behandla bromsen därefter, men göm inte att nämna detta om du lånar ut kärran till någon nu i vinter...

Som en parentes kan jag berätta att jag för något år sedan lånade min näst yngste sons Volvo 940 GL -93. Eftersom jag är van att ha ABS och min äldste son har en två år äldre Volvo 940 GL och jag vet att DEN har ABS så körde jag med övertygelsen om att ABS fanns, men hundan vad jag åkte på en framhjulslåsning...

Efter en titt under huven kunde jag bara konstatera att det inte fanns minsta spår av något ABS-aggregat där ett sådant brukar sitta på Volvo 940. Slutsats: Det SÅÅÅÅ säkerhetsinriktade Volvo hade fortfarande 1993 inte ABS som standardutrustning på 940 :shock: . Äldste sonens hade alltså en förstaägare som varit klok nog att kryssa för ABS i tillvalslistan....
Ynkligt av Volvo. MB hade väl ABS som standard redan från 1986?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-13, 13.33.05

Ford Scorpion var den första bilen med ABS som standard, 1985, BMW hakade på 1986, och Mercedes hade det som standardutrustning först 1992...
sen var nog många mercedesägare pigga på att välja till det långt tidigare, men standard dröjde ett tag, så ska inte vara några problem att hitta w201or och w124or utan ABS...

har en 1981a 280TE med fungerande ABS system, alltid trevligt när saker fortsätter fungera som de ska :P

(även fast bromssträckan i just snömodd och torr asfalt är kortare utan ABS, så är det ju altid trevligt att kunna styra undan med)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav fhol » 2014-11-14, 23.33.49

Japp, det gäller att man vet om det finns ABS eller inte redan innan man åker iväg. Själv är jag ganska van att köra utan ABS så det är lugnt även om jag helst har ett fungerande system.
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2015-05-30, 23.52.06

En liten update här:
ABS-enheten är nu bytt så allt är inkopplat som det ska och t-kopplingen är väck. :mrgreen: Men... ABS-lampan började likväl lysa under färd då och då. Jag hade innan rengjort givarna fram då de hade som en blomma av metallspån på sig. Givarna är magnetiska och man ska INTE rengöra med tryckluft sägs det. Jag tog en trasa och rengjorde försiktigt. Det blev inte mycket bättre av det men det lär inte ha skadat heller.

Någon vecka senare köpte jag nya bromsskivor och belägg fram. Satte dit och vips slutade ABS-lampan lysa! Fattar inte hur det kan påverka men det gjorde det. Det smattrar fint i pedalen nu när man bromsar på grus. Lampan ger fortfarande f-n i att lysa, efter 30-40 mil med nya skivor. :D Bak sitter det också en givare men för att komma åt den måste man hissa bilen eller vara i smörjgrop. Någon gång ska jag rengöra den också.
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2015-05-31, 00.08.01

Kostnad för kalaset kan jag också nämna om någon undrar:
ABS-enheten köpte jag från en skrot i Trollhättan tror jag det var. Sökte på bildelsbasen.se där det kallas "ABS HYDRAULAGGREGAT". Det gäller att det är exakt samma BOSCH-nummer på bytesdelen för annars passar den inte sa min lokala bilskrot. Skroten i Trollhättan hade bäst pris av alla, 600kr inkl. frakt.

Med delen i handen for jag till min lokala bilskrot och lyckades få den bytt för 1000kr. Då hade jag även med mig en liter bromsvätska som de använde. Först ville de suga ut en aning mer för att ta bort t-kopplingen och böja rör men eftersom resten av jobbet borde gå smärtfritt då nipplar på oken och huvudbromscylinder och vätska i hela systemet var nybytt så lyckades jag få det gjort för en tusenlapp.
fhol

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-05-31, 21.25.44

Hej fhol
Du behöver nog inte lägga krut på givaren i bakväxeln. Du kan ju mäta med multimeter på givarakabeln.
Om du nu vill skruva ut givaren, måste du använda en ny O-ring och en ny microkapslad fästskruv (eller Locktite). Jag tror skruven blir billigare, om du inte ha locktite hemma.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

FöregåendeNästa

Återvänd till W 201 190-klass