Vaccum fråga

W 123 1976-85

Vaccum fråga

UNREAD_POSTav benzz33 » 2014-10-26, 11.48.56

Har en 123a som inte låser alla när jag låser förardörren, satt tidigare en 220d i den men nu en 300d. Det är 78a och det ligger nån vaccum slang i motorrummet som inte går nånstans, så min fråga är hur ska jag få centrallåset att fungera?
benzz33
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2014-08-04, 02.35.25

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-26, 11.57.16

ngn. vakumslang. den ska anslutas till
insuget 123 har ju en vakumbehållar till
centrallåset å den är ansluten till insuget
för att få upp trycket. nu vet jag inte
hur en diselmotor ser ut och dess insug.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-10-26, 12.10.55

Något vacuum i insuget lär du inte ha, däremot ska det finnas en anslutning på slangen som går från vacuumpumpen till bromsservon så kolla där.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-26, 14.37.12

kalle59 skrev:Något vacuum i insuget lär du inte ha, däremot ska det finnas en anslutning på slangen som går från vacuumpumpen till bromsservon så kolla där.



ok, så det är helt andra lösningar på en diesel.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-26, 16.32.10

vacumpump på diesel ja.... en diesel har aldrig undertryck i insuget.

"någon vacumslang" hur ser den ut, och var går den?


du har antagligen fyra slangar in i kupen, en ut i hjulhuset.

den blåe går till nivåreglering av lysena, vanligt att den läcker så plugga den till en början.
(folk glömmer plugga in grejerna i lamporna, eller trasigt på vägen, om du nu har nivåreglering av dem)

sen har du en som går till förardörrens lås, som sen skickar ut vacumet i en gul med grön rand eller gula med röd rand beroende på om du vill låsa/låsa upp.

och beroende på, diesel/bensin, så har du även en som går in till tändningslåset, och även ut därifrån som sköter avstängningen av motorn

samt en som går ut i hjulhuset och vacumreservoaren.

koppla ur allt och sug för hand i den som går ut i hjulhuset för att kolla att den är tät och riktig, sen den som går in i kupen, strunta i den blåa änsålänge.

----
fungerar det inte att låsa/låsa upp när du suger vacum för hand går du vidare in i bilen.

på förarsidan framför stolen på golvet koppla loss den gula med röd och gula med grön rand och suga för hand, och manuellt låsa/låsa upp grejerna. och den vägen hitta var det läcker.. är inte så farligt som man kan tro, finns även en stor förgreningsdel på passagerarsidans golv.

--
ska finnas en backventil mellan centrallåset och allt annat, så att vacumbufferten i hjulhuset inte behöver hålla vacum för något annat. (bromsservo och ljusnivåreglering mm)

överväger själv att skaffa en liten extra vacumbuffert till avstängningen av motorn med separata backventiler innan, startar man den snabbt och vill ha av direkt är det inte alla gånger den orkar skapa vacum nog att stänga av, och motorn står och ruskar, får se vad som händer med det och hur det fungerar.


(var ett bra tag sedan jag bråkade med centrallås nu, så färgerna kan vara fel eller utbytta.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-26, 16.45.15

bra förklarat Linus.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav osla » 2014-10-26, 18.48.52

lägg in en bild så vi får se vilken slang som är lös först och främst
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav Marie » 2014-10-26, 21.45.42

swampmonkey skrev:samt en som går ut i hjulhuset och vacumreservoaren.


Ursäkta att jag lägger näsan i blöt, men sitter inte vacuumreservoiren på W123 under hatthyllan?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vaccum fråga

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-26, 22.13.28

Marie skrev:
swampmonkey skrev:samt en som går ut i hjulhuset och vacumreservoaren.


Ursäkta att jag lägger näsan i blöt, men sitter inte vacuumreservoiren på W123 under hatthyllan?


hmm så är det kanske. är nog w126an jag tänker på, har dock haft tre sena w123or med en slang ut i skärmen :roll: förutsatte nog att reservoaren satt där, svänger in vid huvfjädern och sen ut i skärmen

http://mbturbo.com/vacuum-w123/
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst