Motor byte w124 m119

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Motor byte w124 m119

UNREAD_POSTav Salmon » 2014-10-11, 14.51.50

Funderar på att byta motor i min w124 e420
Men vilken modell av m119 motorn är den som man bör satsa på? Mororn från en sl500 är väll det enklaste valet? Men är det möjligt å hitta 5,5liters versionen eller 6.0l ?
Och växel lådan i en e500 är väll bara en uppdaterad 4g-tronic?
Fins det grejjer å köpa för å uppgradera befintlig låda och vad bör den tåla då?
Ny på merceders bilar så har dålig koll :roll:
Salmon
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-09-22, 22.50.24

Re: Motor byte w124 m119

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2014-10-12, 08.34.00

Varför?
Hynboholm
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-03-17, 09.20.09
Ort: Wermland

Re: Motor byte w124 m119

UNREAD_POSTav Salmon » 2014-10-12, 08.58.05

Hynboholm skrev:Varför?



Gillar att skruva å dona. Och 50 extra hästar för ett enkelt motor byte är ju ganska bra.
Hittar ganska många w140 m119.970 motorer 5 liter 320hk 10k till 15k kr
Salmon
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-09-22, 22.50.24

Re: Motor byte w124 m119

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-20, 00.19.50

måste bara se till att du får med styrenheten,
kan nog inte stoppa i nyare än från 95.
m119 500 är en väldigt trevlig potent motor
kört min 30 tusen mil helt nöjd med den
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Motor byte w124 m119

UNREAD_POSTav Salmon » 2014-10-21, 08.34.02

sl500 skrev:måste bara se till att du får med styrenheten,
kan nog inte stoppa i nyare än från 95.
m119 500 är en väldigt trevlig potent motor
kört min 30 tusen mil helt nöjd med den



Jo har inte hittat mycket info om hur boxarna funkar så måste setill å få med boxen till motorn,
Kommer söka i första hand en sl500 m119, har inte hittat någon sådan ännu men bilen har jag i kanada ännu så är inte brottom, blir först vintern 2016 det blir motor byte, skall köra igenom usa på semester först, å då får jag klara mig på min 4,2 liters, den finkar ju tiktigt bra ändå, har kanske 700 mil i min bara men är bra sköna motorer, har du sl500 provat 420 sv 500?

Angående lådan 722,3 så den enda skillnad jag hittar mellan 500e och 420e är ventilpaketet och det är 2a vxl start, är väldigt många som byter ventilpaktet från 420e till sin 500e,
Den enda uppdateringen på lådan jag hittat är att höjja oljetrycket vilket dom gör på 6.0 liters bilarna och det är väll det enda vettiga för lådan andvänder bromsband på de lägre vxlrarna, men en vanlig 500e behöver ingen uppdatering.
Salmon
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-09-22, 22.50.24

Re: Motor byte w124 m119

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-10-21, 08.59.14

jag har kontakt med sl500 skrotare i tyskland
inga problem att få ett helt paket. när det är dags,

sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Motor byte w124 m119

UNREAD_POSTav Marie » 2014-10-21, 21.20.44

Om jobbet skall bli hyfsat enkelt så köp en M119 som har LH-jetronic precis som din. Att konvertera en med K-jetronic (tidiga R129) eller en med Motronic (sena W140 och tidiga W210 samt R129 96-98) blir mycket strul.

Skråen vet om inte även styrdonet passar 400<->500 på LH-jetronicen, och i så fall är skiftet busenkelt.
Dessutom syns inte bytet när det väl är gjort (så länge man inte läser motornumret), vilket lär underlätta besiktningen....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron