ställa tillbaka diesel pumpen till original inställningen

W 124 E-Klass 1986-1995

ställa tillbaka diesel pumpen till original inställningen

UNREAD_POSTav supo111 » 2014-10-09, 16.18.49

jo jag skulle vilja ha hjälp att ställa tillbaka pumpen till original inställning, ska man vrida in den till max sen och sedan vrida tillbaka den ett antal varv eller hur gör man,

det är 300d sugis 92 w124
supo111

Re: ställa tillbaka diesel pumpen till original inställninge

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-10, 00.16.53

hur beteer sig motorn? varför vill du skruva tillbaka, dålig gång eller svartrök?

beroende på symptom hade jag rekomenderat olika mängd, svartrök, dra tillbaka ett halvt varv, dålig gång ett helt varv. var beredd på att justera tomgång och beroende på hur klåpiga skruvare/mängd uppskruvat även regulatorn/centrifugalkopplingen som håller grejerna stabila.

1.5 varv är typ max man ställer upp en turbopump, men då börjar den gå knasigt, 2varv så har man roliga symptom, som avsaknad av motorbroms, och skum på tomgång.
redan ett varv mindre är betydligt bättre, ett varv är typ "original" i gång fast mer svartrök.

finns ju egentligen ingen anledning att skruva upp en sugdiesel dock. utöver de idioter som tycker det är ballt att ryka svart bara för att.

det behövs inte mycket för att förändra mycket.

beroende på grejer runt om kanske du inte får plats, men jag tog en ketchupflaska och kapade på längden och la in under pumpen, skruvade loss bakstycket och fångade oljan i ketschupflaskan "smidigt".. inget oljespill man vill ha ut på garagegolvet, eller i ditt fall, plasten under motorn.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav supo111 » 2014-10-10, 11.41.51

jo jag höll på att greja lite där nere för att den skulle bli lite rappare tänkte jag,
men prata i telefon så jag vet inte hur mycket jag ställde upp pumpen, jag blev helt i andra tankar. tomgången lite högre med kanske 100rpm eller nåt liknande, dock ryker den inte mycket bara när man gasar ur den, men det kommer bara en kort stund rök och är inte alls som de andra köl pojkarna,

varför jag vill ställa tillbaka den är mest inför besiktning vill inte har för höga avgas värden.

men finns det inget sätt att typ skruva in den i max och sedan skruva ut den typ 1 varv eller nåt??
supo111

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-10, 12.12.08

supo111 skrev:jo jag höll på att greja lite där nere för att den skulle bli lite rappare tänkte jag,
men prata i telefon så jag vet inte hur mycket jag ställde upp pumpen, jag blev helt i andra tankar. tomgången lite högre med kanske 100rpm eller nåt liknande, dock ryker den inte mycket bara när man gasar ur den, men det kommer bara en kort stund rök och är inte alls som de andra köl pojkarna,

varför jag vill ställa tillbaka den är mest inför besiktning vill inte har för höga avgas värden.

men finns det inget sätt att typ skruva in den i max och sedan skruva ut den typ 1 varv eller nåt??

låter som du dragit upp den typ ett halvt varv eller liknande.
skruva ner den ett helt varv, och stoppa dit grejerna så borde det vara lugnt. tror inte det finns ett antal varv från noll pumparna står på, utan de är individuella. se till att gasa ur den ordentligt innan besiktningen med.

dra ett varv tillbaka, kolla ifall det sotar, kör den slöe bilen till besiktningen, och skruva sedan upp igen ifall den blev för trött.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav supo111 » 2014-10-10, 15.10.36

tackar tackar för svaren
supo111

Återvänd till W 124 E-Klass