Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

Annonsera efter MB-delar

Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav huckstar » 2014-07-20, 18.45.31

Hej!

Letar efter ett oljetråg till bilen.
Hör av er om ni har något att sälja!

Mail: big_hucker_89@hotmail.com

Mvh Jimmy
huckstar
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2010-04-18, 20.50.19

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-07-20, 22.20.30

Vad är det för bil du har och vilken motor har den? Årsmodell och typbeteckning underlättar det hela betydligt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-07-27, 01.15.50

oj oj detta är en liten djungel med 4 träd i

jo minsann oljetråg i all ära
alla M116 M117 med gjutjärns block kan använda samma tråg oavsett

dem andra motorerna däremot Alu block i sin familj passar 380-560

varför är det så då? jo

för den med gjutjärns block har en typ separat alu fläns som ansluter mot lådan påminner om en adapter platta lite grann.....

och den flänsen alla fall har helt runt om bult mönster mot lådan .

däremot alu motorerna har ingen sån utan är draget direkt i blocket på dom 4 översta hålen i blocket altså 2 bultar per bank sida så att säga

sen allt annat nedanför där har inga fäst hål att dra fast lådan uuuu det är tomt ....

så därför har alla dom trågen till alu motorn istället en förankring i bakkant på tråget som motsvarar egentligen alu flänsen på gjutjärns blocket och är uppbyggt med 4st genomgående gjutna hål konsoller dessutom är blocket annorlunda undertill anläggnings ytan skiljer sig mot gjutjärns blocken


jä'kligt snarlika MEN på ett ställe där alu blocket svänger liksom ut en 15 cm går järnblocket rakt i riktning så där blir anläggnings ytan för liten typ 4 mm läckage till följd och bultarna går utanför hålen på tråget ,,,,så sen under till magen på alu motorns tråg är förstärkta gjutribbor som inte järn motorns tråg har så ja det skiljer rätt rejält.....

sammanfattnings vis är det helt annat tråg på respektive alu och järn block...



men går att modda om det behövs men det är en annan sak ...

järn block egna tråg
alu egna tråg
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav celberg » 2014-07-27, 09.39.56

Har du lägga upp bilder på de olika trågen? Blev lite osäker när du säger förstärkningsgjutningar på alublockets tråg. Mitt tråg har det men motorn är ju en 350 från 1973, så då har jag fel tråg i så fall.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-07-27, 14.07.19

har tyvärr inget att fota med i skrivande stund men
har du köpt ett löst tråg från en 107a med alu motor?

trågen från alu motorn från 126 serien har förstärknings ribbor som krockar med balken men en 107 motor alu däremot så sitter dem mer ut med sidorna på tråget och ger plats för balken lite smidigare så att säga på 107 trågen

och varför gjorde man så jo det är för att alla dom trågen funkar som en del av bärigheten där lådan bultas fast i trågets fäst punkter så att säga därav den konstruktionen.

och 107or som har alu motorn dom trågen passar i en vanlig 107a utan att krocka med framvagns balken så långt är det ok

men sen blir det fel mot anliggningsytan till järn blocket tyvärr
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-07-27, 14.09.54

bara så vi tänker på samma själva baljan nu för oljan har alltid ribbor undertill

så det är ok

men det är en helt annan sak med det jag menade tidigare

jag ska fota i dagarna tråget från en 560 motor alu och det som sitter på en 450 motor samma som M116

så jag inte stökar till för mycket nu :roll:
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav celberg » 2014-07-27, 14.52.17

Då är det ok, jag tänkte på den del där oljan ligger och pluggen sitter i kanten på sné.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-07-27, 15.22.09

okay :| då är det lugnt

så ser alla tråg ut som är hel gjuten alu
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav huckstar » 2014-07-30, 13.33.47

Bra information där!
Jag ska ha tråget till en compakt där jag ska ner med en m117 500 från w126, då framvagnen är samma som 107 på compakten så behöver jag ett tråg från 107, motorfästen, och grenrören möjligtvis.

Sedan bör ju allt passa "bolt-on" så att säga.

Jag har suttit och jämfört bilder mellan alublockstrågen och gjutjärnstrågen, och det ser ju onekligen ut att det ska gå att få på ett tråg från 350/450 på en 380/500/560.

Just bakre delen mot kransen som du säger har jag dock inte kunnat jämföra, mer än att kolla på bilder och det ser ju ut som att förstärkningen skulle kunna gå att skippa?

Men skiljer sig bakdelen på blocken angående adapterplattan på alumotorn?

Kap, svets, borr och gängtapp kan lösa det som inte passar.
huckstar
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2010-04-18, 20.50.19

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav huckstar » 2014-07-30, 17.48.09

Sumpen bör också bytas, eventuellt vridas 180 grader kanske?
Fullboost kanske har koll på sumpen?
huckstar
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2010-04-18, 20.50.19

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-08-01, 01.10.45

det lugnt du behöver inte annat än ett oljetråg som passar M117 alu motorn du har där

sen är det bara sänka in och rocka inget mer behöver där ändras

bra ide att kolla sen jag tror däremot du måste kapa bort en bit av växel låds huset där är ett ut tag för start motorn till högerstyrda bilar sitter fimpa den en bit kapa rakt av bara så är det fritt

10mm så inte lådan där tar i styrsnäckan.... så fick jag göra på min 450 slc när jag kasta in 560 motorn.. och dom är exakt samma fysiska mått ....

har du rätt tråg och den biten bort fimpad är det bara sänka ner motorn.
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-08-01, 01.33.24

ta och kolla ett 350/450 tråg mot alu motorn så passar det tror man men längre fram vid oljefilter hållaren där omkring ca 8 10 bult hål så är inte anliggnings ytan lika då blocken är olika gjutna i längs gående riktning och där av viker alu motorn mot järn blocket så att mer än halva ytan att lägga an tråget mot blocket på alu motorn saknas

glömde nämna tidigare att du måste skaffa en oljefilterhållare från en usa 560 sl då dom finns många av
så att 500 motorns oljefilterhus kommer krocka med övre bärarms lagringen

eller akternativ 2 bygga en adapter platta mot blocket ned slang mellan så en platta till mot filterhuset sen bulta fast 500 original filterhus där på och flytta det nånstans funkar också .
Senast redigerad av fullboost67 2014-08-01, 01.44.33, redigerad totalt 1 gång.
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-08-01, 01.40.41

grenrören passar på som så fysiskt MEN mot topp och grenrör däremot stämmer det inte

det felar så att hålen mot avgas portarna och mot grenrörens portar kommer offset och diametern på utloppen är större på 500 topparna.

likaså grenrörs packningarna kommer inte täta 100

bara bygga egna grenrör eller skaffa 500 grenrör fast jag tror det kommer ta i kardan tunnel området dock är jag lite osäker på det här nu så ta detta lite löst först o kolla
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Oljetråg 350/450sl/slc-380/500sl/slc

UNREAD_POSTav huckstar » 2014-10-08, 00.18.46

Kan man inte bara slipa ner förstärkningsribborna på tråget så att den ej tar i balken då??
huckstar
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2010-04-18, 20.50.19


Återvänd till MB delar köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron