380SL 1984

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

380SL 1984

UNREAD_POSTav ed9msi » 2014-09-22, 10.36.34

Bilen går bra men började för ett par år sedan larva sig. Vid varm motor och stillastående, när man gasar till och vill komma iväg kvickt dör motorn. Om den får stå ett tag när den är varm är den tjurig när man skall starta den igen. Några ideer? Har gått 85000 km.
ed9msi
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-01-20, 15.25.46
Ort: Stockholm

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-09-22, 17.34.54

Jag tycker som att det låter som att bränslesystemet inte klarar att hålla uppe bränsletrycket. Jag har kollat om bränslepumpens backventil fungerar som den ska. (Om nu alla normala underhållsåtgärder är gjorda, som byta av tändstift, luftfilter och bränslefilter eller t ex bensinen är gammal.)
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav ed9msi » 2014-09-23, 08.14.20

Tack Stranna, service är gjord, hur kollar man enklast att backventilen fungerar som den ska?
ed9msi
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-01-20, 15.25.46
Ort: Stockholm

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-09-23, 09.33.39

Kanske ett dumt råd för det kräver ju att man har en pump liggande.

Nummer ett när det gäller K-jet problem är att köpa en flaska Redline för systemrengöring och hälla den i bränslet. Det hjälper i många fall. Redline är dyrt men absolut bäst.

Annars får man läsa på om hur K-jet fungerar och använda en feldiagnos typ nedan och systematiskt gå igenom systemet.

http://www.cabby-info.com/images/FuelSystem/CIStroubleshooting.jpg
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav ed9msi » 2014-09-23, 09.55.49

Tack igen. Redline var det första jag provade med, 2ggr till och med men utan resultat. Fick tipset att något/några sprutmunstycke/n inte är täta men tänkte kolla lite mer innan jag börjar riva.
ed9msi
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-01-20, 15.25.46
Ort: Stockholm

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-09-23, 10.23.21

För att utesluta att du har luftläckage i systemet kan du med motorn gående spruta startspray över motorn (ej i luftintaget) och se om motorn påverkas. Om något händer har du luftläckage.

Spridare kan du köpa nya från Tyskland till bra priser (www.ebay.de)

Svårstartad varm beror ofta på bränsletrycksläckage och därmed ångbildning. Läckaget kan vara på många ställen i systemet.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav ed9msi » 2014-09-23, 10.32.24

Tack igen. Skall motorn vara varm när man testar med startgas? Bränsleläckaget är väl bara börja spåra från tanken och frammåt systematiskt antar jag, några tips?
ed9msi
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-01-20, 15.25.46
Ort: Stockholm

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-09-23, 11.15.59

Startgastest kan göras med kall motor.

När det gäller bränsletrycket är det så att systemet skall behålla trycket under så lång tid att motorn hinner kallna. Om detta inte klaras sker ångbildning i bränslet och därmed startsvårigheter.

Läckaget kan finnas i spridare, startspridare, bränslepump, förskruvningar, mm

Rekommenderad läsning: http://www.usefulstuff.pwp.blueyonder.co.uk/myfiles/KJet.pdf
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav ed9msi » 2014-09-23, 12.05.22

Tack snälla. Nu har jag en hel del material att gå igenom.
ed9msi
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-01-20, 15.25.46
Ort: Stockholm

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-09-23, 12.18.26

http://www.youtube.com/watch?v=a4fJAfXYxWk

kan vara en genväg för att förstå funktionen...
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 380SL 1984

UNREAD_POSTav ed9msi » 2018-08-28, 15.02.05

Jaha då har jag hunnit testa för tjuvluft med startgas och det verkar inte finnas någon. Har även bytt tändstift, tändkablar, rotor, fördelardoslock, insprutningsmunstyckena samt tätningarna. Bilen går jämt och fint som en klocka men när den blir varm och man stannar med driven i så börjar den bludra och gå ojämnt. Om man lägger i neutralen återgår den som regel till att gå jämnt och fint och om den inte gör det räcker det att gasa till lite så går den fint på tomgång igen. Vet inte vad jag skall göra mer. Någon som känner till någon bra Merca meck som kan dessa motorer?
ed9msi
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-01-20, 15.25.46
Ort: Stockholm


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst