mercedes 190D OM601 läcker olja lite överallt. söker om tips

1982-1993

mercedes 190D OM601 läcker olja lite överallt. söker om tips

UNREAD_POSTav compakt24 » 2013-11-18, 21.50.28

hejsan jo de är som så att min OM601 läcker motor olja lite överallt och vet inte i vilken ände jag ska börja i.. de började som så att jag köpte bilen med detta fel..trodde de vad bara ventilkåpspackningen men nej den droppar mera ifrån växel-lådan. ja skarven mellan lådan o motor.. o tänker där bakom sitter en packbox kanske den läcker men känns fel de borde ha läckt mera olja om de kommer ut ifrån vevaxeln, och bilen ha rulla mellan 25,000 till 30,000..och den är även fuktig runt toppackning skarven också o fuktiga runt rem-hjulet fram.. men den sista utväg jag såg vad att de ha varit o svetsat oljetråget på denna motor o dom ha säker haft det nere o slängt tillbaka den gamla packningen. och om min tanke är de kanske läcker i bak kanten av olje tråget så de rinner bakom svänghjulet ner till skarven mellan lådan o motor.. för torka jag rent så ta de 10minuter så börja de droppa.. finns de någon som ha varit med om det problem ? något kanske liknade ? eller bruka packboxarna ge sej lätt på dessa motor.. men annars är min sista utväg att dränka ner hela motor med avfettningen o sedan låta de verka några minuter o kör med högtryckstvätten.. men som alla vet så är de inte så bra att köra med högtryckstvätt i motorrum kan alltid blir mera problem efteråt ...
compakt24

Re: mercedes 190D OM601 läcker olja lite överallt. söker om

UNREAD_POSTav osla » 2013-11-18, 22.07.53

antagligen packboxarna som läker. du har en plastbricka (eller om det är gummi?) på sprängkåpan mitt under, ta bort den och se om det är olja i sprängkåpan, är det de så är det mest troligt packboxen på veven som läker.

motortvätta en sådan motor är inga problem, inget elektriskt utom glödreläet i princip. blås på med högtrycken du men blås inte direkt på elkomponenter bara så klarar du dig säkert
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav compakt24 » 2013-11-18, 22.16.54

okej jag ha pillade bort plastlocket o svängehjulet vad torrt men kände med fingret runt så vad fuktigt o bakom svänghjulet.. men packboxen kan man bara byta den? eller måste man byta hela den med kåpan?.. ha kolla runt lite och på ett stället hade den komplett kåpa med packbox till bakre vevaxlen för 600kr dyr den men finns även lösa packboxar att köpa för 80krför bakre vevaxlen ..så de måste väl bara gå att bara byta packboxen ?
compakt24

UNREAD_POSTav osla » 2013-11-18, 23.29.43

ingen aning om hur det ser ut på dessa motorer. på volvo rödblock så byter man bara packboxen, man lossar alu hållaren och tar lös den och sen är det bara knacka ur packboxen och i med den nya och ihop med skiten igen. själva svänghjulet blir aldrig oljigt eftersom det är såna varv på det, men brukar vara duktigt kletigt innanför hjulet och runt om i sprängkåpan
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Kritztw » 2014-06-20, 22.10.34

Köp Brake Clean å spraya allt RENT så startar du bilen å se om de börjar Fukta, Droppa / Rinna så har du ju svar ganska fort vars det läck

=) 8)
Kritztw

Återvänd till W 201 190-klass