Generator eller batteri som felar?

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Generator eller batteri som felar?

UNREAD_POSTav xrf » 2014-06-06, 18.07.35

Hej, lite problem idag med min 1970 250CE. Går bra när jag kör men sen dör den vid ett stopp. Startar sen inte igen. Får hjälp att rulla igång på vxl 2. Kör igen men märker att om jag slår på halvljuset så sjunker tomgång o den hackar lite. Ytterligare några stopp. Tvungen att köra på lite choke i korsningar för att komma hem. Startar lätt m kablar. Undrar nu om jag ska leta fel i batteri eller generator? Steg för steg hjälp gärna :) .
xrf

Re: Generator eller batteri som felar?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-06-06, 18.52.47

1. kolla att du har laddning från generatorn
2. kolla batteriet

förhoppningsvis slipper du problemet om generatorn laddar riktigt, när du säger att den startar lätt med kablar, kan man ju anta att det inte finns ström nog annars, dvs dåligt batteri.

att batteriet har dåligt med ström beror antingen på att batteriet skrotat ihop, eller att generatorn inte laddar, och med tanke på att bilen dog när den tidigare gick, går dåligt, samt tomgången sjunker när du vrider på ljuset, så kan man ju tycka att det borde vara generatorn som spökar, hade den gjort sitt jobb hade bilen gått kalas, tills dess att den stängs av, och då inte startat.

--
skippar i felsökning av varför bilen stannar, eller går dåligt, utan bara "gissar/hoppas" att det är tändspole/insprutning som ballar ur när det inte får ström, och att det främst märks på låga varv.

se till att ha fart i generator och batteri så får man gå vidare sen...

mäta generator:
skaffa en multimeter, mät batteriet innan start, "friskt" laddat batteri ligger på typ 12.3- 12.6 i vilospänning, starta bilen, spänningen ska genast ställa sig på minst 13.8volt och högst 14.2volt..
gör den det fungerar generatorn,

stänger du sedan av bilen, så ser du hur spänningen sjunker på batteriet, den droppar fort den första volten typ, och sjunker sen sakta ner och landar på vilospänningen, är den låg, så är batteriet kasst,
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav xrf » 2014-06-07, 08.38.25

Ok testar i helgen!

Om jag behöver byta batteri, vilken Ah behövs minst?
Om generator, funkar det med en från t ex VW Golf eller från en Volvo 745? Ofta är det väl samma typ i många olika bilmärken?
xrf

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-06-07, 09.18.21

Amperetal på din generator står i instruktionsboken om du har en sådan och beträffande generatorn så ska du ju ha en som passar din bil så om den inte laddar som den ska tycker jag du ska renovera den.
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-06-07, 15.44.20

xrf skrev:Ok testar i helgen!

Om jag behöver byta batteri, vilken Ah behövs minst?
Om generator, funkar det med en från t ex VW Golf eller från en Volvo 745? Ofta är det väl samma typ i många olika bilmärken?

inte samma typ på volvo eller vw vad jag har sett, mercedes har såvitt jag vet någorlunda egen konstruktion, kanhända att biltema eller liknande har, steg ett ifall den inte laddar är att byta kolen+laddregulatorn, kostar typ 120:- och är ett inte ovanligt fel.

amperetalet på batteriet spelar mindre roll, har du en diesel och tänkt köra vinter är det trevligare med ett större, men generellt sett klarar du dig bra med ett normalstort med.

kört 4 vintrar (+somrar) med ett normalstort Bosch Silver i vilket fall, på en trött 240d, en minuts glödning och fullgas för att gå igång. fortfarande bra kräm i det.

satsa på ett "riktigt" batteri, verkar vara stor skillnad i livslängd, Varta Silver har fungerat bra för mig, liksom bosch Silver, men de finns väl inte att hitta längre, boschen alltså.

en 250C klarar sig fint på ett vanligt batteri, de större kostar normalt sett tokmassa mer, bättre att spara den pengen och skaffa ett nytt när ditt nya tappat lite kraft. eller lägga den extrapengen på ett riktigt batteri.

--
skrivet från mobil, så har inte tokbra koll på att det är spaltat fint, eller inte är virrigt, ha överseende.
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav xrf » 2014-06-09, 13.11.12

Börjat testa
1. Utan tändning på ger batteriet 12.4V
2. Halvljus på, ej tändning sjunker kontinuerligt o fort under 12V
3. Tändning på, ej halvljus 11.6 V o sjunker fort
4. Tändning av, ljus av växer upp över 12V igen
5. Provar att starta, röd tändning tänds, litet dunkljud sen tyst, spänning ner mot noll fort
6. Tändning av, växer snabbt över 12V igen
7. Start via extrabatteri o sen bortkoppling av det, kör på en del manuell choke, går ganska bra men batteriet visar 12.4V, inte några 13.5 eller så
8. Tar bort choke, tomgång ned, pendlar i varvtal, har det jobbigt o dör efter tio sek, spänningen innan dess pendlar på 11-12V

Kass generator då? Byta kol o regulator?
Ser att generatorremmen är lite dålig också. Lika bra ta samtidigt.
Finns något eller allt på Biltema?
Nåt särskilt att tänka på när man lossar generatorn förutom att koppla bort batteriet?
xrf

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-06-10, 02.00.55

xrf skrev:Börjat testa
1. Utan tändning på ger batteriet 12.4V
2. Halvljus på, ej tändning sjunker kontinuerligt o fort under 12V
3. Tändning på, ej halvljus 11.6 V o sjunker fort
4. Tändning av, ljus av växer upp över 12V igen
5. Provar att starta, röd tändning tänds, litet dunkljud sen tyst, spänning ner mot noll fort
6. Tändning av, växer snabbt över 12V igen
7. Start via extrabatteri o sen bortkoppling av det, kör på en del manuell choke, går ganska bra men batteriet visar 12.4V, inte några 13.5 eller så
8. Tar bort choke, tomgång ned, pendlar i varvtal, har det jobbigt o dör efter tio sek, spänningen innan dess pendlar på 11-12V

Kass generator då? Byta kol o regulator?
Ser att generatorremmen är lite dålig också. Lika bra ta samtidigt.
Finns något eller allt på Biltema?
Nåt särskilt att tänka på när man lossar generatorn förutom att koppla bort batteriet?

Batteriet:
att det sjunker så snabbt i spänning är ju ett tecken på att det verkligen inte är friskt, nytt batteri behövs nog nästan garanterat, möjligtvis att det kan vakna till liv och vara användbart dock...

generatorn:
en spänning på 12.4 vid 1000rpm är verkligen fel, byt kol+laddregulatorn, det kan mycket väl räcka...
gör det inte det så får du börja titta efter en ny.

ingen ide att börja ha loss grejer runtikring innan du konstaterat var felet faktiskt ligger...
två spår/kryss eller insex, typ m6 i storlek, baktill på generatorn, se till att få i laddregulatorn utan att knäcka i kolen bara :)
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav xrf » 2014-06-10, 09.26.43

Tack för svar! Ska byta de grejer du säger men...remmen är sprucken, en liten del där bara korden är kvar o har inte långt kvar så jag måste ändå byta den o kan samtidigt inspektera generatorn o dess anslutningar också. Står lite o stampar då jag inte vet vad som måste lossas för att få loss generatorn helt o dessutom få på en ny rem :P
xrf

Återvänd till W 114/115 Compact/8