Bilen dör slumpartat när man kör

1982-1993

Bilen dör slumpartat när man kör

UNREAD_POSTav erkiperki45 » 2014-06-08, 16.27.26

Hej jag har en mercedes c220 automat bensin som bara dör slumpartat när jag kör efter vägen.

jag såg att jordkabeln till bränslepumpsrelät hade brunnit så jag bytte ut den mot en ny.. dom andra kablarna i den härvan såg bra ut däremot.

Jag har bytt bränslefilter utan något bättre resultat.

bränslepumpsreläet är de inget fel på det har jag redan testat med ett annat men problemet kvarstår.

bränslepumpen är det inget fel på för jag bryggkopplade pin 30/87 där relä ska sitta och satte dit en vip brytare så den går konstant och den surrar som den ska.

Om jag ska förklara det hela kort och enkelt så är det ett spänningsfall som gör så att pumpen dör och man får gnugga väldigt mycket men de är bara startmotorn som går runt. väntar man däremot en längre stund så hör man att pumpen surrar och då startar bilen igen och går. men bilen har en tendens att dö slumpartat. ibland går den 10 mil och ibland inte ens 20 meter.... jag vet inte riktigt vad felet är någonstans har hört talas om överspänningsskydd/relä kan strula vilket har kunnat ge liknande symptom samt när de strula så kan de ge alla möjliga problem. men vet inte om det är enbart det som kan vara felet.

i värsta fall så får man väl dra om alla kablar från bagageutrymmet om de visar sig att de ha kläckts nånstans men jag hade gärna velat fått lite råd om det är någon som har liknande erfarenheter samt om det är någon som har en susning om vad felet kan vara. skulle uppskatta ett snabbt svar så jag kan spara mig tid och bekymmer då jag behöver en fungerande bil :lol:

en annan fråga. i skrivande stund hittade jag även 2 stycken styrenheter i bilen ?????? har aldrig sett nå liknande vad ska de vara bra för ? är de någon bluffverksamhet som varit o pilla i bilen :lol:
erkiperki45

Re: Bilen dör slumpartat när man kör

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-06-08, 20.51.32

byt OVP relät bakom batteriet med en säkring på toppen
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till W 201 190-klass