Rostiga stag till bakre kofångaren

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav xrf » 2014-06-06, 18.10.33

Hej, ser att fästena som håller den bakre kofångaren på min 1970 250CE har rostat rejält. Behöver hjälp hur man går tillväga för att demontera? Finns ersättningsstag att köpa eller kan man fixa egna enkelt av bockade järn?
xrf
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2009-07-20, 18.05.52

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav kalle59 » 2014-06-06, 20.59.50

Ta loss kofångaren från bilen med dom bultarna först, sen kan du besikta dina fästjärn ordentligt och försöka lossa dom men här kommer ett varningens ord nämligen ta det försiktigt så du inte kvaddar infästningen i din kofångare
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav xrf » 2014-06-06, 21.17.10

Ok tack! Du menar att lossa dem från bilens kaross inte bör vara några problem men det är när man vill skilja fästjärn från kofångaren det kan vara bekymmer? Eller förstår jag fel?
Hur lossar jag dem på bästa sätt utan att paja fångaren?
xrf
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2009-07-20, 18.05.52

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav kalle59 » 2014-06-06, 21.19.22

Precis för dom i karossen brukar aldrig vara problem att få loss.
När du väl har din fångare loss så prova med rostlösare och känn försiktigt hur det ter sig, värma kan ju också vara en variant men som sagt, var försiktig.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav xrf » 2014-06-06, 21.23.50

Ok jättesnällt, bra tips! :P
xrf
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2009-07-20, 18.05.52

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav sl500 » 2014-06-06, 23.03.40

själva bultarna som håller kofångaren är smidigast utan att sabba ngt. är att dra åt dom tills de brister sedan skaffa nya de är av typen vagnsbult med fyrkant under kullrig skalle.
de går inte att skruva loss till sist så snurrar dom bara, så dra åt dom de går av till sist.
har alltid gjort så funkar klockrent,
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav xrf » 2014-06-07, 08.35.37

Men du menar att jag först ska ta loss kofångaren från karossen innan jag drar åt bultarna i fästjärnet? Då går de till slut av o problem solved?
xrf
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2009-07-20, 18.05.52

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav kalle59 » 2014-06-07, 09.22.18

Precis för du ska ju ändå komma åt dina fästjärn och precis som Sylwe skriver, dra av dom om det visar sig att du ändå inte får loss dem.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav sl500 » 2014-06-07, 09.51.28

kalle59 skrev:Precis för du ska ju ändå komma åt dina fästjärn och precis som Sylwe skriver, dra av dom om det visar sig att du ändå inte får loss dem.


har skrotat en del äldre mercedes å har aldrig lyckats separera
kofångare å fästjärn pga. rost på bultändan. för börjar den snurra så
är det kört sedan vinkelslip med risk för skador,
bästa är att dra åt tills den brister.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Rostiga stag till bakre kofångaren

Inläggav Kölis » 2014-06-07, 13.37.43

sl500 skrev:
kalle59 skrev:Precis för du ska ju ändå komma åt dina fästjärn och precis som Sylwe skriver, dra av dom om det visar sig att du ändå inte får loss dem.


har skrotat en del äldre mercedes å har aldrig lyckats separera
kofångare å fästjärn pga. rost på bultändan. för börjar den snurra så
är det kört sedan vinkelslip med risk för skador,
bästa är att dra åt tills den brister.

Mycket bra tips! När det fyrkantiga hålet i stötfångaren väl har blivit runt så är det bara kapen som gäller. Känner igen det där från Chevrolet Van som jag jobbade mycket med på den tiden de fanns.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron