cromwell skrev:Hej!
Min 450 SL -75 började nyligen ha lite oljud från bakaxlens höger sida.
Ljudet kommer när man kör lite fortare och svänger höger, ljudet är typ, "klonk, klock...".
Kan det månne vara drivaxlen eller hjullagret?
Hur många timmar tar bytet på respektive?
mvh
nystartad och vilande hade jag inget ljud alls, efter drygt 10 minuter började det klonka, när man svängde vänster mest, trodde typ att hjulet hängde i två bult och var påväg att lossna första gången, paniken var total.
var övertygad om att det var en drivaxel, inte bara ett litet klonkklonk, upptrimmad motor och riktigt gamla drivaxlar...
either way, hjullagret var skrot, på riktigt, när jag väl fick ut drivaxlarna, fyllde damaskerna med fett, bytte hjullager och inget ljud änsålänge...
trixa ut drivaxeln ur navet, (13mm skruv utifrån, och sen något att knacka in den med)
behöver inte tas ur helt, bara såpass att den släpper från splinesen, kan vara småmeckigt att få ur den helt på en w123a, men änsålänge har jag inte stött på patrull..
av med bromsskiva och snurra navet, borde vara där du har ljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=7uWtJSmI_QQnu får du tänka på att det är en dieselturbo med raka rör och jag ligger i drygt 130, så en del vägljud och bös, men klunkandet hörs ganska tydligt iaf.