8 håls fälgarna

W 124 E-Klass 1986-1995

8 håls fälgarna

UNREAD_POSTav North-Hunt » 2014-06-04, 20.53.27

Jag har en 95:as ce 320.Till denna var det med 2 uppsättningar 8 håls alufälgar + att det ligger en sån som reservdäck också i skuffen.Det jag undrar är om andra tillverkare gjorde dessa fälgar som original åt mercedes.För som det är nu så är 4 fälgar,dom jag har sommardäcken på av märket Ronal+att reservdäcketsfälg också är Ronal...Dom 4 fälgarna som vinterdäcken sitter på heter Lemmers.Men både Rolanerna och Lemmers har nån lång mercedes sifferkod kod och stjärnan på insidan.

Dom ser lika ut på utsidan men tittar man på insidan så är dom lite olika gjorda inemot navet.Men kan man säga att båda dessa fälgmärken är original eller vad?

Sedan är alla dessa 9 fälgar väldigt blanka,typ som dom vore polerade innan lackering.Dom jag brukar se på mercedes bilar har den vanliga lite matt grå/silver finishen som alufälgar brukar.Trots att 8 håls fälgar är mycket vanlig på äldre mercedes så har jag aldrig sett dom blanka/polerade på nån mercedes förutom min.Var detta nåt special man kunde beställa med detta ytskickt eller har nån tidigare ägare polerat och klarlackat om dessa 9 fälgar?

Nu fick jag punktering och fick ta fram reservdäcket och då ser jag att denna fälg är blankare och finare än dom som suttit på bilen,trots tvätt.Så dom har tappat lite av sin forna glans tydligen.

Jag minns så väl då jag kollade på denna bil innan köp,jag åkte ett flertal gånger förbi där den stod parkerat(köpte den lokalt) och jag minns hur vacker jag tyckte den var där den stod,fälgarna blanka så man kunde spegla sig i dom,lacken blänkte,hela bilen utstrålade elegans,pondus.Om jag säger som så,det var kärlek vid första ögonkastet!

Nu tittar jag inte alltid på älsklingen med sådana ögon,det blir en vardag i alla förhållanden.Men ibland då jag stannar upp och tittar lite extra,eller då den står där nytvättat och blank,tänker jag vilken vacker bil jag har eller då man kör den och förundras över komforten(kört många betydligt nyare bilar genom jobbet som inte alls når upp till mercans kvalitet och komfort...Tänk att en sådan bil står hos mig,95 har jag hört att priset på denna bil var nästan 500 tusen,det var mycket pengar 1995,en riktig lyxbil!....Och jag köpte den för ett pris ,ja för vad en sunkig utkörd volvo v70 brukar kosta.Min bil är i mycket fint skick,ca 20000mil,5 växlad automat,sandfärgad typ med mörkare sacco plank....Vilken bra affär jag gjorde där!
North-Hunt

Re: 8 håls fälgarna

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2014-06-05, 07.26.53

Det finns massor av varianter beroende på kaross och motoralternativ.
Mercedes hade säkert flera leverantörer på dessa, då de gjordes under många år.
Fälgen fanns ju bl.a. till 201, 124, 129, 140, 210.
Olika dimensioner, 6,5x15 - 7x15 - 7x16 - 7,5x16 - 8x16.
Olika inpressning, ET 34 - 35 - 41 - 44 - 51.
Sök på "Alamak" så finns det nog mycket läsning...
Hynboholm

Återvänd till W 124 E-Klass