Plockar upp den här gamla tråden igen.
Det är ju så att många M119-motorer idag har ett hyfsat antal mil på mätaren, och frågor om M119 och ojämn tomgång duggar ganska tätt på de flesta Mercedesforum.
Från det tyska W140-forumet har jag fått mig till livs, att det i tyska W140-kretsar råder näst intill panik, beträffande kamaxelkedjan i M119 eller snarare styrskenorna till densamma.
Enligt tyskarna blir dessa hårda och spröda som glas och en del hysteriska tyskar byter kedja och skenor på motorer som inte ens gått 10.000 mil
Jag har hela tiden skrattat åt detta (rått och hjärtligt), men när jag nyligen råkade ut för att tomgången påtagligt försämrades på min bil så lät jag Mercaverkstaden här i Villach undersöka den ojämna tomgången närmre. Det visade sig att det var 10,5 bar i kompression på 7 cylindrar - och knappt 7 bar på den åttonde!
Avgasventilsläckage på cylinder nr 2.
Samtidigt mätte man hur rätt kamaxlarna stämde med vevaxeln, och där fanns en avvikelse på runt 10°. = Kamkedjan var kraftigt förlängd (sliten).
Vad göra?
Jo givetvis: Av med höger topp, och skicka iväg till motorrenoveraren, och beställa idragning av ny kamkedja.
Tyvärr rapporterade motorrenoveraren att ventilstyrningarna var slitna över hela linjen, bara lite värre på 2:ans avgas. Riktigt kul, och det var dessutom fred. d. 13:e....
Svårt val.... fast ändå inte. Allt talade ju för att vänster topp inte skulle må så värst mycket bättre, och då vattenpumpen ändå sjöng i lagret så blev det urlyft motor, renovering av båda topparna, byte av kamkedja + styrskenor och kamkedjespännare samt när man ändå var därinne, ny kedja på oljepumpen.
Med två renoverade toppar vill man ju inte ha ventilsallad för att gamla styrskenor (som ju redan har dåligt rykte i Tyskland) bryts av, och får nya kamkedjan att hoppa.
Tur var detta, för det visade sig att oljepumpkedjans kedjespännare hade en illa nedsliten skena. Hin Håle allena vet hur länge till det hade hållit innan oljepumpen hade stannat.... och om jag i så fall upptäckt oljetrycksbortfallet tillräckligt snabbt....
Djäkla tur alltså att jag beställde att man skulle öppna bröstkåpan för att byta kamkedjeskenor och därmed även lät undersöka oljepumpens drivning.
Summa summarum så fick jag tillbaka bilen igår, och det var hit jag ville komma.....
Jag trodde ta mig tusan inte att det satt en M119 i bilen längre!!!!Jag har aldrig upplevt en M119 gå så totalt silkesmjukt - faktiskt nästan Rolls-Royceklass. Alltså måste redan vid 17000 mil kamkedjan ha varit såpass förlängd att motorgången påverkades negativt.
Mitt råd är alltså att kontrollera kamkedjans förlängning, om motorn inte går silkesmjukt, för M119 KAN faktiskt gå helt otroligt vibrationsfritt. Detta givetvis om inte byte av tänddelar och vevhusventilationsslangar ger *perfekt* tomgång.
Dessutom vill jag uppmana dem som har M119 med sådär 30.000 mil på mätaren att kolla oljepumpskedjan. Den och dess spännare verkar ju ha ungefär den livslängden (min hade gått 32.000).