400SE -93 går dåligt varm

W 140 S-Klass 1991-1998

Re: 400SE -93 går dåligt varm

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-05-17, 20.54.01

jo jag vet har kört 30 tusen mil med M119 motorn. bytt
lock några gånger. bremi, beru å nu bosch.
kortkörningar tar dö på dom värme-kyla-kondens.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 400SE -93 går dåligt varm

UNREAD_POSTav Marie » 2014-05-18, 00.53.49

Sen har jag kommit underfund med att en frisk vevhusventilation är av yttersta vikt för att tändfördelarna skall hålla.

För att tätningarna bakom fördelarna skall hålla tätt så att det inte kommer fukt och oljedimma från vevhuset in i fördelarna krävs det att det håller sig ett lätt undertryck i vevhuset. Spruckna slangar eller att restriktorn i slangen mellan vänster ventilkåpa och insugets båda sidor är igensatt (ett millimeterstort hål i restriktorn) medför ofelbart att tätningarna läcker och undertrycket saboteras.

Det är slöseri att byta fördelarlock och rotorer utan att kolla upp vevhusventilationen ordentligt först, för de nya tändfördelarna håller inte många hundra mil med usel vevhusventilation....

Jag böjade misstänka sambandet i höstas och fixade till vevhusventilationen samtidigt som jag bytte tändfördelargrejerna. Öppnade fördelarna för någon vecka sedan för att undersöka läget. För första gången hade bilen klarart en hel vinter (ungefär 1000 mil) med ständig utevistelse och fuktigt väder utan att det fanns fukt och ärg i fördelarna!!!!
Jag kör alltså vidare med samma grejer även över sommaren, för de var fullt friska!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 400SE -93 går dåligt varm

UNREAD_POSTav Marie » 2014-07-02, 12.17.37

Plockar upp den här gamla tråden igen.

Det är ju så att många M119-motorer idag har ett hyfsat antal mil på mätaren, och frågor om M119 och ojämn tomgång duggar ganska tätt på de flesta Mercedesforum.

Från det tyska W140-forumet har jag fått mig till livs, att det i tyska W140-kretsar råder näst intill panik, beträffande kamaxelkedjan i M119 eller snarare styrskenorna till densamma.
Enligt tyskarna blir dessa hårda och spröda som glas och en del hysteriska tyskar byter kedja och skenor på motorer som inte ens gått 10.000 mil :shock:

Jag har hela tiden skrattat åt detta (rått och hjärtligt), men när jag nyligen råkade ut för att tomgången påtagligt försämrades på min bil så lät jag Mercaverkstaden här i Villach undersöka den ojämna tomgången närmre. Det visade sig att det var 10,5 bar i kompression på 7 cylindrar - och knappt 7 bar på den åttonde!
Avgasventilsläckage på cylinder nr 2.

Samtidigt mätte man hur rätt kamaxlarna stämde med vevaxeln, och där fanns en avvikelse på runt 10°. = Kamkedjan var kraftigt förlängd (sliten).

Vad göra?

Jo givetvis: Av med höger topp, och skicka iväg till motorrenoveraren, och beställa idragning av ny kamkedja.

Tyvärr rapporterade motorrenoveraren att ventilstyrningarna var slitna över hela linjen, bara lite värre på 2:ans avgas. Riktigt kul, och det var dessutom fred. d. 13:e....
Svårt val.... fast ändå inte. Allt talade ju för att vänster topp inte skulle må så värst mycket bättre, och då vattenpumpen ändå sjöng i lagret så blev det urlyft motor, renovering av båda topparna, byte av kamkedja + styrskenor och kamkedjespännare samt när man ändå var därinne, ny kedja på oljepumpen.
Med två renoverade toppar vill man ju inte ha ventilsallad för att gamla styrskenor (som ju redan har dåligt rykte i Tyskland) bryts av, och får nya kamkedjan att hoppa.

Tur var detta, för det visade sig att oljepumpkedjans kedjespännare hade en illa nedsliten skena. Hin Håle allena vet hur länge till det hade hållit innan oljepumpen hade stannat.... och om jag i så fall upptäckt oljetrycksbortfallet tillräckligt snabbt....

Djäkla tur alltså att jag beställde att man skulle öppna bröstkåpan för att byta kamkedjeskenor och därmed även lät undersöka oljepumpens drivning.

Summa summarum så fick jag tillbaka bilen igår, och det var hit jag ville komma.....

Jag trodde ta mig tusan inte att det satt en M119 i bilen längre!!!!
Jag har aldrig upplevt en M119 gå så totalt silkesmjukt - faktiskt nästan Rolls-Royceklass. Alltså måste redan vid 17000 mil kamkedjan ha varit såpass förlängd att motorgången påverkades negativt.

Mitt råd är alltså att kontrollera kamkedjans förlängning, om motorn inte går silkesmjukt, för M119 KAN faktiskt gå helt otroligt vibrationsfritt. Detta givetvis om inte byte av tänddelar och vevhusventilationsslangar ger *perfekt* tomgång.

Dessutom vill jag uppmana dem som har M119 med sådär 30.000 mil på mätaren att kolla oljepumpskedjan. Den och dess spännare verkar ju ha ungefär den livslängden (min hade gått 32.000).
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 400SE -93 går dåligt varm

UNREAD_POSTav osla » 2014-07-02, 17.00.01

det där med kamkedjorna på mb bensin verkar ju vara vanligt, visst var dom första 200: orna helt misslyckade med enkelkedja? men borde ju kunna hända på dom andra motorerna också fast dom har dubbelkedja.
men då är frågan varför bensinarna bara har problem, dieslarna finns inte ett problem trotts 60-70 tusen mil
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: 400SE -93 går dåligt varm

UNREAD_POSTav Marie » 2014-07-02, 18.22.20

Kruxet är väl snarast att kamkedjan på en M119 är så förbenat lååååång. Den är faktiskt ungefär 2 meter. Även under en tiondels mm i varje länk blir ju centimetrar på en så lång kedja, och då blir ventiltiderna fel, i synnerhet på höger cylinderbank. En vanlig OM616-617 eller OM301-303 har ju bara hälften så lång kedja.

M102 med enkelkedja var en helt annan historia. Höll ju nästan sämre än en kamrem, och efter bortåt 20.000 mil gick det inte längre att ställa tändningen rätt på dem för det gick inte att vrida fördelaren mer, så mycket hade kedjan längt sig.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Föregående

Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron