Oljereningen i OM615, 16 och 17

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav Diplomaten » 2014-05-08, 06.51.19

Är det någon som vet om dessa maskiner har fullflödes oljerening, eller om de bara har delflödesrening?
Alltså går all motorolja genom filtret innan det går ut i motor ?
Kanske någon dessutom har en schematisk bild över hur olja går i motorn?
/Stefan
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav DIESEL mannen » 2014-05-08, 13.25.37

all olja går igenom oljefiltret, sen delas ledningarna så hälften av oljan går till toppen och resten går till vev och stakarna.
ska du bygga turbo?

mvh Alex
DIESEL mannen
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-11-28, 20.14.29

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav Diplomaten » 2014-05-08, 15.51.46

Eventuellt, men det var inte därför jag frågade, utan undrade bara om den har fullflödesrening. Hade tänkt göra en annan grej, och se om jag får det att fungera.
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav Diplomaten » 2014-05-08, 16.29.18

Var på motorn kan man få ut ett bra flöde, med hyfsat tryck i ? Hur är oljekylslangarna, flödar oljan hela tiden där, eller är det termostatstyrt?
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav DIESEL mannen » 2014-05-08, 23.42.58

det är termostat på oljekylarn (den börjar att öppna sig vid 95° +/- 4°, och är öppen helt vid 110° +/- 4°) och trycket i de slangarna är mellan 0,5-3 bar.
DIESEL mannen
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-11-28, 20.14.29

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav Diplomaten » 2014-05-09, 08.29.51

Aha ja inte illa, en förutsättning är varm olja, men hade velat ha mer tryck. Kanske ska tkoppla på oljetrycksmätaren istället. Eller finns det någon plugg någonstans, där det finns fullt tryck i någonstans på blocket ?
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav DIESEL mannen » 2014-05-09, 11.12.54

jag har varit med om att många tkopplar från oljetrycksmätarn till turbo byggen, och att det fungerar bra.
inget jag har testat men det fungerar garanterat
DIESEL mannen
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-11-28, 20.14.29

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-05-09, 15.40.51

Vad är anledningen till att du vill ha ett högt oljetryck, hur mycket flöde behöver du? Ju mer flöde ju mindre tryck.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Oljereningen i OM615, 16 och 17

UNREAD_POSTav Diplomaten » 2014-05-09, 16.37.16

Jag har eventuellt tänkt att montera in en liten centrifugaloljerenare, för att vara lite snäll med motorn, och rena oljan effektivare, eftersom jag arbetat som mekaniker på scania, och vet hur effektiva deras renare är. Ett tryck på minst 3bar och flöde på ca 5l/minut så får man en effektiv rening.
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron