I expansionskärlet simmar en grå sörja (=olja i kylvattnet). Min spontana tolkning av detta är att topplockspackningen är trasig och på något vis trycker ut olja i kylvattnet. Finns det några andra tolkningar man kan göra? Ska man se allvarligt på detta? Många gånger har jag hört påståenden om att det är normalt med lite olja i kylvätskan på gamla bilar (den har gått 20500 mil), men själv tycker jag att det låter konstigt. Någon har även sagt att man ofta hällde i lite olja i kylvätskan förr i tiden för att smörja vattenpump mm. Kan det stämma?
Temperaturen ligger stadigt på dryga 80 grader, även om den får stå länge stilla på tomgång. Den stora fläkten bakom kylaren går kontinuerligt. Ska den göra det? Ska den inte vara termostatstyrd? De två fläktarna framför kylaren gick inte igång alls under tiden som jag hade motorn igång. Det var inget övertryck i kylystemet trots att motorn var ordentligt varmkörd. Nivån i expansionskärlet gungade lite långsamt upp och ned trots att bilen stod helt stilla och tomgången var helt jämn. Är allt detta normalt?
ASD-lampan lyser kontinuerligt, och med ett hjul på grus och det andra på asfalt så spinner den loss på grussidan men ej på asfalten. ASD:n fungerar alltså inte. Vad är vanliga fel på den? Vad kan det kosta att reparera?
Farthållaren är helt död. Vad är vanliga fel på den? Vad kan den kosta att reparera?
Tacksam för alla svar och reflektioner