av Karl-Axel Sjöberg » 2014-04-07, 12.39.03
Tidigare problem:
1/gummibussningar i framvagnen som läcker olja
2/hydrauliska stötdämpare som läcker olja,
3/ Små luckor som döljer mekaniken och öppnar sig när man öppnar/stänger plåttaket, sitter fast med snäppfattning av plast som går sönder och luckorna faller av. De går ej att köpa utan man måste köpa hela inklädnaden av cab-utrymmet.
Nytt broblem:
Växelspaken låser sig i P-läge och bilen får transporteras med bärgningsbil till verkstad.
Problemet beror på en liten plast-arm (PP 220 267 203) som en magnet-ventil lyfter för att öppna växel-spärren från P-läge till drive-läge. Denna plast-arm går av och man kan inte komma ur P-läget.
Armen finns inte som reservdel utan man måste byta hela växelspaks -kittet. kostnaden för armen borde vara några kronor men nu blir den i stället åtskilliga tusenlappar.
Ett laddningsrelä som sitter bakom klädseln i höger sida på bagageutrymmet går sönder och bilen indikerar generatorfel. PÅ Mercedes vet dom inte var reläet sitter och kan inte härleda felet.
Startproblem nyckelkortet fungerar ej och man måste slå till tändningen och vänta några sekunder innan man startar annars låser nyckeln sig och en pol på bakre batteri måste lossas för att kunna starta igen.
På bilar med inbromsningautomatik släpper farthållaren vid störning från andra bilars GPS.
Bilen sjunker fram när den står parkerad. O-ringarna måste bytas i boxen som sitter under innerskärmen på vänster sida fram. Finns att köpa renoveringssats på Ebay.de men inte på
Mercedes. Jag kommer att fortsätta att skriva om problem och lösningar efter hand som dom uppstår. Nu är tre av mina bilar sålda men har kvar en 2002 som endast rullat 48000 km. Jag älskar bilen trots alla problem, men det hade varit trevligt om fler delade med sig om problem o lösningar för Mercedes bryr sig inte.
Det mesta skrev jag 2013 men har fyllt på efter detta.
Mercedes förlorar sitt goda rykte när sådana problem uppstår på en bil som kostade miljonen när jag köpte den för 11 år och som inte har passerat 10.000 mil i dag 2013.
Eftersom jag inte är ensam om dessa problem, utan mina vänner som har samma typ av bil, har också råkat ut för dessa problem. Då måste det vara tillverkningsfel, men Mercedes bryr sig inte utan gör som Strutsen.
Senast redigerad av
Karl-Axel Sjöberg 2022-03-08, 14.02.54, redigerad totalt 2 gånger.