kopplings problem. motor går tungt 220D

W 114/115 Compact/8 1968-1975

kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav oskar12356 » 2014-03-28, 11.42.54

Köpte en 220d merca som stått i ca 3år. Låter ill från koppling när man bogserar och den tar ibland och går inte att bogsera igång på 1-2 an då äre tvärnit. Även när man kör på start motor går den jättetrögt och gnisslar från koppling. Provade att ta bort slavcylinder då gnisslar den mindre men går lika trögt. Har fått igång den via bogsering men då rykte det från koppling. Kan det vara koplingen som fassnat eller v
-lådan som är slut?
oskar12356
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-08, 21.00.32

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav oskar12356 » 2014-03-28, 21.27.55

Tog ner lådan och lamellen är slut på ena sidan lossna massa delar.körde mpotopr utan koppling och den gåfortfarande tungoch ht hissel.110ah batteri och startbox och endå lär man dutta med starten för att få den att gå runt.kan det böli bättre om man bogserar igång den?
oskar12356
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-08, 21.00.32

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-03-29, 00.40.22

antingen är startmotorn knas, eller,så har motorn skurit/full med skit, rostiga cylindrar och torr på olja typ...

är den inte någorlunda lätt att veva runt för hand med ett spärrskaft framme på vevaxeln hade jag nog varit bra försiktig med att rycka för mycket i den...
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav oskar12356 » 2014-04-04, 19.10.24

har kommit fram till att motor är stumm där av att koppling gått sönder. är tvärnit på bakhjulen rör sej inte 1mm. provade dra runt motor med förlängningsskaft men går inte att rubba men går att tvinga runt startkrans med brythjärn. funkade att bogsera när den köptes och gick igång ca 10sec efter det har den gått tungt och nu är det tvärnit men skulle jag tvinga runt med brythjärn så kan den gå lätt på ett ställe(gjorde det förut)

kan den bara ha rostat ihop då den stått ca 3år? gnisslet har även förvunnit från motor
oskar12356
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-08, 21.00.32

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-04-04, 22.49.18

Knappast rostat ihop utan snarare skurit på vevaxeln.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav oskar12356 » 2014-04-05, 10.14.37

okej. lätt att laga med motor i bilen eller är det enklare att byta motor? passar 300D/240D/250D rakt av med lådan och kardan?
oskar12356
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-08, 21.00.32

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav osla » 2014-04-05, 11.08.41

ta ner tråget och lossa på lageröverfallen, då ser du snabbt om lagren skurit. var jag du så skulle jag kasta i en 124 diesel istället med låda, vet inte om din låda passar mot 124 motorerna
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-04-05, 18.18.19

får du tag på en manuell 300 eller 240d så passar de rakt av, ha inte loss svänghjulet på de här gamla motorerna, Sylwe var först med att nämna det för mig, och har sen fått det bekräftat från annat håll. vevaxel+svänghjul är balanserat i ett... så ge fan i att ta loss ett helt enkelt ;)

vad gäller lådan så passar om616, och om617 samma låda, dvs fyrcylindriga 240d och femcylindriga 300d motorerna...

w124ans motorer passar INTE din låda, utan då får du få med en ny växellåda med, du vinner samtidigt en femte växel, och det är ju inte fyskam, framförallt med tanke på hur lågväxlad den bakaxel du har nu är....

var i landet bor du?`är du i norrlandstrakterna så går det ju att få tag på billiga/gratis om615/616 motorer emellanåt.... då slipper du dessutom flytta oljefilter och allt annat som ska till när det gäller nyare motorer...

är du i göteborgstrakterna så vet jag en som har en nyrenoverad motor, kolvar, kolvringar nya lager och hela faderrullan, en om616 240d till en w115 alltså. (ifall han nu har kvar den)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav oskar12356 » 2014-04-05, 20.54.04

Okej då vet jag. Bor i borlänge dalarna så det va en bit
oskar12356
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-08, 21.00.32

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav W115_220D » 2014-04-08, 13.38.41

swampmonkey skrev:får du tag på en manuell 300 eller 240d så passar de rakt av, ha inte loss svänghjulet på de här gamla motorerna, Sylwe var först med att nämna det för mig, och har sen fått det bekräftat från annat håll. vevaxel+svänghjul är balanserat i ett... så ge fan i att ta loss ett helt enkelt ;)

vad gäller lådan så passar om616, och om617 samma låda, dvs fyrcylindriga 240d och femcylindriga 300d motorerna...

w124ans motorer passar INTE din låda, utan då får du få med en ny växellåda med, du vinner samtidigt en femte växel, och det är ju inte fyskam, framförallt med tanke på hur lågväxlad den bakaxel du har nu är....

var i landet bor du?`är du i norrlandstrakterna så går det ju att få tag på billiga/gratis om615/616 motorer emellanåt.... då slipper du dessutom flytta oljefilter och allt annat som ska till när det gäller nyare motorer...

är du i göteborgstrakterna så vet jag en som har en nyrenoverad motor, kolvar, kolvringar nya lager och hela faderrullan, en om616 240d till en w115 alltså. (ifall han nu har kvar den)

Jag tog ett svänhjul från en 200D och satte på min nyrenoverade 220D (OM615.912) och det var inget problem iaf. Motorn spinner som en katt
Detta gäller nog de äldre motorerna med trelagrad vev (OM621) typ 190D W110.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav oskar12356 » 2014-04-08, 21.19.23

tog lös alla spridare och dränkte cylindrar med rostlösare. 2 kolvar fassnade högst upp men efter att dragit runt några gånger så går den lätt på startmotor. ska kolla över glödstiften på den då jag kopplat fel sen se om den startar

om man ska koppla glödstift via strömbrytare hur ska man koppla? som det är kopplat nu bara att man hänger lös kabeln som kommer från kabelhärvan?
Senast redigerad av oskar12356 2014-04-08, 22.46.50, redigerad totalt 1 gång.
oskar12356
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-08, 21.00.32

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav osla » 2014-04-08, 22.44.44

och du är säker på att du har nog bra komp, skulle tro du har alldeles för lite komp då den ändå borde starta efter ett tags harvande. men slå i lite motorolja i insuget och se till så du får ner det i varje cylinder, då kommer du få bättre komp en liten stund så den kanske startar. obs inte för mycket olja då det kan bli pall och som följd kröker du vev eller stakar
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: kopplings problem. motor går tungt 220D

UNREAD_POSTav W115_220D » 2014-04-10, 14.03.06

http://www.peachparts.com/shopforum/vin ... rsion.html
Finns kopplingsschema på denna sidan
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron