av Mbenz » 2014-02-12, 00.25.05
Jag har en 300CE-24 -91 som jag försöker få i presentabelt skick igen, bilen kommer från början från Holland och har varit i Sverige sen början på 2000-talet. Den har gått 27000 mil men både ser bra ut och går riktigt fint på vägen.
Har gått igenom toppen pga att den inte klarade avgastesten på besiktning och hade låg komp på #5 cylinder. Slipat ventiler och bytt topplockspackning och gått igenom nästan varenda skruv på motorn när den inte ville gå ordentligt, men till slut blev det bra och besiktningen klarades galant!
Känns som att motorn borde klara sig många år utan annat än service nu, allt i tändväg är nytt, katalysatorerna är nya, bränslesystemet är genomgånget och har en del nya pinaler...
Har läst lite i gamla trådar här på forumet och det verkar finnas lite motstånd mot 24-ventilaren men jag gillar den, rätt avancerad motor för sin tid, om än lite svag på lägre varv.
Så nu går den iaf bra och jag hann med att köra en del i somras, men jag har några smågrejer kvar.
1. Det största felet just nu är att styrsnäckan känns överdrivet glappt och det är verkligen i snäckan det glappar, jag kan vrida ingående axel rätt mycket utan att utgående axel rör sig. Är det nåt som går att renovera eller ska jag leta efter begagnad snäcka?
2. Ljudisoleringsmattan på motorhuven är borta, finns det nåt på biltillbehörsfirmorna som sitter bra?
3. Hittade emblem "300CE-24" till bakluckan, blir det bäst om man monterar det med tex 3M dubbelhäftande tejp?
M-B 300CE-24 -91