Lufta 220D

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Lufta 220D

Inläggav Ricke O » 2014-03-16, 17.53.48

Hej!

Lossade på bränsleslangen in till pumpen och efter det vill den inte starta. Så jag vore tacksam om någon skulle kunna ge en utförlig beskrivning på hur man luftar bränslesystemet på en 220D. Har alldrig luftat en diesel förut så.

Mvh//Richard
W124 300TD-93
Ricke O
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2014-02-16, 18.35.12

Re: Lufta 220D

Inläggav kalle59 » 2014-03-16, 18.15.03

Du har en handpump som sitter på dieselpumpen, vrid dess grepp ett snäpp åt vänster och pumpa sen tills du hör ett knarrande ljud, vrid sedan greppet tillbaka så ska luften vara borta.
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Lufta 220D

Inläggav Ricke O » 2014-03-16, 18.19.53

Tack för det. Återkommer när jag testat :)
W124 300TD-93
Ricke O
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2014-02-16, 18.35.12

Re: Lufta 220D

Inläggav osla » 2014-03-17, 19.05.38

om du har nött på startmotorn innan du pumpade fram diesel, så har du nog även kört in luft i pumpen. öppna ettans spridare och nöt på startmotorn eller bogsera tills den startar, sen stänger du spridarröret igen när den går
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Lufta 220D

Inläggav swampmonkey » 2014-03-17, 19.09.46

osla skrev:om du har nött på startmotorn innan du pumpade fram diesel, så har du nog även kört in luft i pumpen. öppna ettans spridare och nöt på startmotorn eller bogsera tills den startar, sen stänger du spridarröret igen när den går


hade bra med problem själv vid byte av filter nötte som satan och försökte lufta, jag öppnade banjokopplingarna på bränslefiltret en och en, luftade alla in+utgångar på det, och tog sen och nötte startmotor och luftade spridarna, kanske värt att prova även för dig.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Lufta 220D

Inläggav Kölis » 2014-03-17, 20.53.47

Men varför åker ni diesel bara för att det är billigt då ni inte ens vet hur ni ska göra om det blir soppatork?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Lufta 220D

Inläggav kalle59 » 2014-03-17, 21.13.53

Onödigt inlägg, du kunde ju lika gärna skrivit ett allanrop där det står "varför ställer ni tekniska frågor om ni ändå inte vet hur man löser problemet"
Skämt åsido, så billigt är det väl inte att åka diesel eller?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Lufta 220D

Inläggav Kölis » 2014-03-17, 21.22.15

Det är väl ändå gratis att åka gammal skattebefriad bil då man troligtvis även kan tanka den på avdragsgillt bränsle till jordbruket?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Lufta 220D

Inläggav kalle59 » 2014-03-17, 21.28.58

Jodå, alla bilar som är 30 år är skattebefriade men att alla "troligtvis" skulle tanka hos nån bonde är väl ändå fördomsfullt eller...
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Lufta 220D

Inläggav Kölis » 2014-03-17, 21.33.19

Jag lägger ned min del i tråden här.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Lufta 220D

Inläggav Diplomaten » 2014-03-17, 22.00.16

Jag kör diesel, för diesel är inte bara ett bränsle, i mitt fall är det en livsstil =)
I love the sound of a cold starting diesel engine :shock:
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21

Re: Lufta 220D

Inläggav Ricke O » 2014-03-19, 18.51.38

Nu går den!!!!
Provade först att pumpa med pumpen men den verkar inte fungera då det inte hände något och var noll motstånd i den?? Någon som vet om det är någon packning eller liknande som man kan byta??

Plockade sen loss filtret och överfylldedet och sen nötte jag på starten i någon min tills den hostade. Sen var det bara att nöta lite då och då i ca10min så hoppade den igång utan problem.

Jättetacksam för alla tipps mvh//Richard
W124 300TD-93
Ricke O
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2014-02-16, 18.35.12

Re: Lufta 220D

Inläggav osla » 2014-03-19, 19.51.15

Kölis skrev:Men varför åker ni diesel bara för att det är billigt då ni inte ens vet hur ni ska göra om det blir soppatork?


av samma anledning som ni som kör bensin, vi tycker om det. sen, hur många frågor kommer det om fel på bensin bilar jämfört med diesel, då ska vi som kör diesel börja klaga på er att ni inte kan era sprit motorer.
kör diesel själv, och kommer att göra det i fortsättningen också, och kör även på momsfri diesel, varför ska jag betala mer när jag kan få det billigare, speciellt när våra skattepengar ändå går åt utlandsresor och att betala för dom som (låtsas)styr landet, och inte ett skit till oss som betalar skiten.

bra att det löste sig, dom där äldre om 61x dieslarna har jag som slutat försöka nöta igång på starten, brukar bogsera på en gång, då startar dom oftast efter ca 1km, givetvis med ettans spridare öppen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Lufta 220D

Inläggav Diplomaten » 2014-03-27, 09.44.09

handpumparna brukar gå att packa om, eller byta ut, bilarna kan bli svårstartade om denna pump inte är tät, eftersom den då släpper in luft i systemet.
En diesel kan vara riktigt tjurig att få igång, om man fyllt systemet med luft, men bara försöka lufta efter konstens alla regler. Man ska komma ihåg att vara snäll med startmotorn också, den blir djävligt varm, man ska nog inte dra mer än 30 sek, och sedan vänta en stund.
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron