Kombiinstrument - hoppande visare

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Kombiinstrument - hoppande visare

Inläggav Stranna » 2014-03-14, 16.24.42

Jag har fått sporadiskt hoppande visare ibland på både tankmätaren och tempmätaren, dock ej i takt.
Misstänker jordfel och efterlyser reparationstips... Någon som har erfarenhet av detta?
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: Kombiinstrument - hoppande visare

Inläggav kalle59 » 2014-03-14, 19.11.04

Hej
Jag hade samma fel på min kompakt och felet var då precis det som du själv misstänker nämligen jord fel.
På min bil räckte det med att dra åt dom små muttrarna och det kan ha varit skruvar också på baksidan av instrumentet, sen var felet borta, värt att prova kanske men som sagt min är en kompakt.
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Kombiinstrument - hoppande visare

Inläggav Stranna » 2014-03-14, 19.52.12

Tack, för ett bra tips. Jag skall kolla detta....
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: Kombiinstrument - hoppande visare

Inläggav Stranna » 2014-03-16, 20.20.16

Det gjorde susen.
Jordningen är ju precis som "Kalle59" skrev beroende av åtdragna skruvar i instrumentets övre del.

När man har elektronisk hastighetsmätare kommer jorden in i hastighetsmätarblockets fyrstiftskontakt och förs vidare till sidoblocken med bleck under fästskruvarna. (Denna variant har jag.)

Om man har hastighetsmätarwire kommer jorden in via den stora multikontakten i vänstra sidoblocket.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: Kombiinstrument - hoppande visare

Inläggav Stranna » 2018-07-02, 14.11.42

Äntligen har jag löst detta problem för gott. Det var så enkelt som att dra en kabel från instrumentets jordskruv till jord i karossen. 30 cm brun kabel med avkopplingsmöjlighet.

Nu har jag inga hoppande visare längre och bättre ljusstyrka i kombiinstrumentet.

Rekommenderas!!
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron