J B skrev:Jo , jag vet sedan gammalt regeln om 3500kg. Fick dock inte ihop talen när jag kollade på transportstyrelsens fordonsuppgifter. Kanske har jag inte begripit definitionerna riktig. Inte heller har jag begripit nya utökade B-behörigheten. Och E-behörighet? Varför anges vissa "tillåtna" vikter om bilens tekniska status sätter en lägre begränsning? Nedan exempel på ett par godtyckligt valda bilar.
ML
Skattevikt, kg: 2120
Tjänstevikt, kg: 2120
Totalvikt, kg: 2750
Ursprunglig totalvikt, kg: 2750
Max släpvagnsvikt, kg: 3370
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 6115
Max lastvikt, kg: 630
Kopplingsanordning : KULA
A-klass
Skattevikt, kg: 1100
Tjänstevikt, kg: 1100
Totalvikt, kg: 1480
Ursprunglig totalvikt, kg: 1480
Max släpvagnsvikt, kg: 800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 400
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 2020
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2770
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2335
Max lastvikt, kg: 380
Kopplingsanordning : KULA
osla skrev:på a-klassen får du bara dra ett 800 kg släp. dom andra siffrorna kom med när den här utökade b-behörigheten kom och samtidigt tog dom bort 3500 som sammanlagd totalvikt
swampmonkey skrev:tycker det är intressant att de bjuder på tre olika vikter i regpapprena på iaf gamla bilar...
t.ex
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1550
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2050
tolkar det som att "max släpvagsnvikt" är max vad bilen/draganordningen är konstruerad för, men det är ju litegranna att be om besvär när man slänger in helt klart högre vikter för de olika behörigheterna.
osla skrev:swampmonkey skrev:tycker det är intressant att de bjuder på tre olika vikter i regpapprena på iaf gamla bilar...
t.ex
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1550
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2050
tolkar det som att "max släpvagsnvikt" är max vad bilen/draganordningen är konstruerad för, men det är ju litegranna att be om besvär när man slänger in helt klart högre vikter för de olika behörigheterna.
det där sista var ju det som kom in när dom nya reglerna om utökad b-behörighet. men tycker att i dom fall (dom flesta) där bilens högsta släpvagnsvikt är lägre än vad den blir under våra regler inte alls borde stå med i papperna, är många som blivit lurade av det där, och av samma anledning så satte dom in det på alla bilar
swampmonkey skrev:jo, men man kan ju tycka att de borde kunna lösa det ganska enkelt..
där max släpvagnsvikt alltid väger tyngre än eventuella behörigheter.
får bilen dra max 1500 i mitt exempel ovan, så ska det stå 1500kg på alla tre poster. någon annan vikt är ju egentligen totalt ointressant...
Marie skrev:swampmonkey skrev:jo, men man kan ju tycka att de borde kunna lösa det ganska enkelt..
där max släpvagnsvikt alltid väger tyngre än eventuella behörigheter.
får bilen dra max 1500 i mitt exempel ovan, så ska det stå 1500kg på alla tre poster. någon annan vikt är ju egentligen totalt ointressant...
Nej, det skulle få tokiga konsekvenser, så det går inte.
Om vi återigen tar A-klassen som någon frågade om högre upp i tråden, så har den en max släpvagnsvikt på 800 kg.
Om det då stod 800 kg i de båda andra rutorna också, så skulle man plötsligt inte längre få köra ekipaget i mitt exempel ovan, A-klass + biltrailer med totalvikt 2000 kg, tjänstevikt 500 kg, lastad med en 250 kg åkgräsklippare (alltså bruttovikt 750 kg för släpet) vare sig med B-behörighet eller med utökad B-behörighet!!!
Ni måste för hundan lära er att skilja på TOTALVIKT och BRUTTOVIKT !!!!
släpets BRUTTOVIKT får inte överstiga max tillåten släpvagnsvikt.
släpets TOTALVIKT avgör enligt de båda andra rutorna vilken KÖRKORTSKLASS som krävs för att få köra ekipaget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst