Glödnings problem & laddar inte!

W 124 E-Klass 1986-1995

Glödnings problem & laddar inte!

UNREAD_POSTav tungmerca » 2014-02-24, 20.49.23

Jaha, hämtade min första benz för 2 månader sen, en 124 250d automat. Och den har gått bra oså men till för en månad sen så märkte jag att batteriet började va lite dåligt, tänkte inte mer på det så stoppade i ett annat som nästan var nytt. Körde ett tag oså men sen till slut så var bilen död, laddade batteriet å körde å den visade inga tecken på dåligt batteri när jag körde men sen till slut så var det dött igen, laddade det över natten å körde inte bilen på 4 dagar å den hoppade igång lika bra som den gjort innan detta började. Nu mera suger den batteriet direkt, orkar inte ens driva ett enda lyse å enda sättet å få vindrute torkarn å gå är å ligga på 2500varv. Förstod ju att den inte laddar så kollade givetvis kolen i generatorn, det skumma i det hela är ju att kolen nästan såg nya ut, kan hela generatorn ha gett upp eller har nån annan någon aning om vad det kan vara?

Å vidare till nästa bil då!
Sen förra veckan hämtade jag en vit 124 300tdt kombi automat, skinn/ träinredning hel å fin, inga nötningar, elhissar runt om, tak lucka, softclose baklucka, nya vinter däck, nytt batteri å besiktad så var inte destomer å fundera över. Gubben var less på bilen sa att den krånglade mycket osv men enda felet är att tutan inte funkar och att den inte glöder. Så min fråga är då vad felet kan vara när den inte vill glöda? Glödlampan startar inte när jag vrider på tändningen, å har testat låta tändningen vara igång i allt från 10-40 sekunder men märker ju direkt att den inte vill glöda. Det skumma i detta är att glödningslampan sätter igång och lyser en stund när bilen har hoppat igång? har fått höra att det i regel ska vara att ett glödstift har gått. Men enligt gubben så är dom relativt nya å problemet kvarstod efter det. Måntro om det kan vara glödrelät som har gett upp? Har någon nått förslag så svara gärna!
tungmerca

Re: Glödnings problem & laddar inte!

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-02-24, 21.06.35

tungmerca skrev:Jaha, hämtade min första benz för 2 månader sen, en 124 250d automat. Och den har gått bra oså men till för en månad sen så märkte jag att batteriet började va lite dåligt, tänkte inte mer på det så stoppade i ett annat som nästan var nytt. Körde ett tag oså men sen till slut så var bilen död, laddade batteriet å körde å den visade inga tecken på dåligt batteri när jag körde men sen till slut så var det dött igen, laddade det över natten å körde inte bilen på 4 dagar å den hoppade igång lika bra som den gjort innan detta började. Nu mera suger den batteriet direkt, orkar inte ens driva ett enda lyse å enda sättet å få vindrute torkarn å gå är å ligga på 2500varv. Förstod ju att den inte laddar så kollade givetvis kolen i generatorn, det skumma i det hela är ju att kolen nästan såg nya ut, kan hela generatorn ha gett upp eller har nån annan någon aning om vad det kan vara?

Sen förra veckan hämtade jag en vit 124 300tdt kombi automat, skinn/ träinredning hel å fin, inga nötningar, elhissar runt om, tak lucka, softclose baklucka, nya vinter däck, nytt batteri å besiktad så var inte destomer å fundera över. Gubben var less på bilen sa att den krånglade mycket osv men enda felet är att tutan inte funkar och att den inte glöder. Så min fråga är då vad felet kan vara när den inte vill glöda? Glödlampan startar inte när jag vrider på tändningen, å har testat låta tändningen vara igång i allt från 10-40 sekunder men märker ju direkt att den inte vill glöda. Det skumma i detta är att glödningslampan sätter igång och lyser en stund när bilen har hoppat igång? har fått höra att det i regel ska vara att ett glödstift har gått. Men enligt gubben så är dom relativt nya å problemet kvarstod efter det. Måntro om det kan vara glödrelät som har gett upp? Har någon nått förslag så svara gärna!

skaffa en multimeter....
mät upp laddspänningen på batteriet när bilen är igång
och ressistansmät alla glödstift, sen mät att du har spänning över alla glödstift..
99:- på Biltema inklusive batterier,
då har du inte tiondelarna riktigt lika fina som på 5000:- instrument, men för ditt ändamål duger det väldigt väl.

när det är avklarat så vet du egentligen själv var felen ligger, allt annat är bara gissningar.
men att bilen startar fint och vackert, och lyser en stund efter är mycket riktigt ett tecken på att ett glödstift gett upp...
och att varva 2500rpm och fortfarande knappt få runt torkarbladen är ett gott tecken på att generator eller laddregulator gett upp.

1. multimeter.
2. mät.
3. återkom :P
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav tungmerca » 2014-02-24, 21.18.55

swampmonkey skrev:
tungmerca skrev:Jaha, hämtade min första benz för 2 månader sen, en 124 250d automat. Och den har gått bra oså men till för en månad sen så märkte jag att batteriet började va lite dåligt, tänkte inte mer på det så stoppade i ett annat som nästan var nytt. Körde ett tag oså men sen till slut så var bilen död, laddade batteriet å körde å den visade inga tecken på dåligt batteri när jag körde men sen till slut så var det dött igen, laddade det över natten å körde inte bilen på 4 dagar å den hoppade igång lika bra som den gjort innan detta började. Nu mera suger den batteriet direkt, orkar inte ens driva ett enda lyse å enda sättet å få vindrute torkarn å gå är å ligga på 2500varv. Förstod ju att den inte laddar så kollade givetvis kolen i generatorn, det skumma i det hela är ju att kolen nästan såg nya ut, kan hela generatorn ha gett upp eller har nån annan någon aning om vad det kan vara?

skaffa en multimeter....
och ressistansmät alla glödstift, sen mät att du har spänning över alla glödstift..
då har du inte tiondelarna riktigt lika fina som på 5000:- instrument, men för ditt ändamål duger det väldigt väl.

när det är avklarat så vet du egentligen själv var felen ligger, allt annat är bara gissningar.
men att bilen startar fint och vackert, och lyser en stund efter är mycket riktigt ett tecken på att ett glödstift gett upp...
och att varva 2500rpm och fortfarande knappt få runt torkarbladen är ett gott tecken på att generator eller laddregulator gett upp.

1. multimeter.
2. mät.

Hehe lite långt till biltema för en multimeter då jag bor i Kiruna! Har på jobbet så ska testa kika imon! Men sen när nästa bil inte vill glöda, är glödstiften seriekopplade? Måste ju nästan vara så när den inte vill glöda alls? Hemskt stort tack för så snabbt svar! bockar och bugar!
tungmerca

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-02-24, 21.44.15

finns även i välsorterad järnaffär, köpte en i en
sådan affär ca 140.-

både feltema å mekonomen e skruvat.se har väl on-line handel.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-02-24, 21.55.54

tungmerca skrev:
swampmonkey skrev:

skaffa en multimeter....

1. multimeter.
2. mät.

Hehe lite långt till biltema för en multimeter då jag bor i Kiruna! Har på jobbet så ska testa kika imon! Men sen när nästa bil inte vill glöda, är glödstiften seriekopplade? Måste ju nästan vara så när den inte vill glöda alls? Hemskt stort tack för så snabbt svar! bockar och bugar!

okejdå, men som Sylwe skrev, Clasohlsson, Mekonomen, BDS, vadhelst har även de multimetrar.

När nästa bil inte vill glöda?

nae, glödstiften är parallelkopplade, på de gamla dieslarna på tidiga w123or och w115 hittar du seriekopplade stift dock... går att mäta direkt vid glödreläet...
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-24, 22.20.53

när jag har borta något glödstift i min 250 så lyser inte glödlampan, fast den glöder. och tänds som den ska göra när den startat. testa glödstiften gör du lättast genom att ta pluss från matningen till relät, och ta lös kontakten från relät till stiften och så stoppar du in kabeln i varje kontakt bleck i kontakten, ett bleck till varje stift, och är stiften hela så gnistrar det lite när du får kontakt med direkt pluss.

är även markerat 1-6 på kontakten så då vet du på vilken cylinder du har borta ett stift på
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav tungmerca » 2014-02-25, 13.54.27

osla skrev:när jag har borta något glödstift i min 250 så lyser inte glödlampan, fast den glöder. och tänds som den ska göra när den startat. testa glödstiften gör du lättast genom att ta pluss från matningen till relät, och ta lös kontakten från relät till stiften och så stoppar du in kabeln i varje kontakt bleck i kontakten, ett bleck till varje stift, och är stiften hela så gnistrar det lite när du får kontakt med direkt pluss.

är även markerat 1-6 på kontakten så då vet du på vilken cylinder du har borta ett stift på

Märkte nu att vrider ja bara fort på tändningen å släpper så startar glödlampan? Jävligt skumt ska testa mäta senare idag
tungmerca

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-02-25, 14.15.15

tungmerca skrev:
osla skrev:när jag har borta något glödstift i min 250 så lyser inte glödlampan, fast den glöder. och tänds som den ska göra när den startat. testa glödstiften gör du lättast genom att ta pluss från matningen till relät, och ta lös kontakten från relät till stiften och så stoppar du in kabeln i varje kontakt bleck i kontakten, ett bleck till varje stift, och är stiften hela så gnistrar det lite när du får kontakt med direkt pluss.

Märkte nu att vrider ja bara fort på tändningen å släpper så startar glödlampan? Jävligt skumt ska testa mäta senare idag

du menar vrider lite fort sådär så att den drar startmotorn lite kort? inte så konstigt att den tänder då, den tror ju att bilen "startats"
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav tungmerca » 2014-02-26, 18.29.21

Fick biljäveln å glöda, var mycke riktigt ett knäckt stift, längst in mot torpeden. Fick höra att de skulle ta 1 timme å byta dom men fick ju riva insuget för å komma åt dom så tog lite tid. Hemskt stort tack för all hjälp alla!
tungmerca

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-02-26, 18.50.06

tungmerca skrev:Fick biljäveln å glöda, var mycke riktigt ett knäckt stift, längst in mot torpeden. Fick höra att de skulle ta 1 timme å byta dom men fick ju riva insuget för å komma åt dom så tog lite tid. Hemskt stort tack för all hjälp alla!

härligt att det löste sig!
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav W115_220D » 2014-03-27, 14.56.53

Den bilen som drar ur batteriet kan ha ett felaktigt glödrelä.
Det var felet på kompisens 250D
Glödningslampan kunde tända sig helt plötsligt och sen la relät av helt och hållet
Bytte relä sen slutade den dra ur batteriet.
Tydligen tjuvdrog relät på något vis och glödde slut på batteriet.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D

Återvänd till W 124 E-Klass