Motorrenovering

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Motorrenovering

UNREAD_POSTav PatrikS » 2014-02-23, 16.50.26

Jag har lyft ut motorn och växelåda i min 350SL och håller på att renovera den. Är det någon som vet vilken färg kulör det skall vara på motorblocket? det verkar var antingen svart eller en silver kulör.
Jag har problem med topplocken också de har ärgat en del och de var redan planslipade så det går inte att plana de mer. nån som har något tips?? eller det är bara att montera igen och hoppas på det bästa....
Nån som har några toppar liggande som är ok?
______________
350 SL -73
SL 350-04
Användarvisningsbild
PatrikS
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-01-07, 21.13.34
Ort: Älmhult

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-02-23, 17.51.45

Vad är anledningen till att de inte går att plana ned mer?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav PatrikS » 2014-02-23, 18.02.17

Enligt mercedes verkstadslitteratur så kan inte topparna planas mer än 0,025 mm och när jag mäter dem så är det redan tagit 20-22 hundradelar. så topparna är nere på minimimåtten redan , tyvärr.
______________
350 SL -73
SL 350-04
Användarvisningsbild
PatrikS
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-01-07, 21.13.34
Ort: Älmhult

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-02-23, 20.46.07

Problemet med V8 motorer när man planar ner topparna brukar vara att bultdelningen insug/topplock inte stämmer. Men om man tar ned lika mycket på insugets underdel så hamnar man i samma nivå vad gäller bultdelningen. Då kommer nästa problem, det blir för stort avstånd mellan kanalerna i topparna och insuget. Då finns det extra tjocka packningar som fyller ut avståndet.
Det här finns i alla fall till Chevrolets V8 motorer och jag skulle bli förvånad om det inte finns även till MB V8 motorer, i USA...
Googla och leta lite innan du köper ny toppar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav PatrikS » 2014-02-23, 21.33.08

Ja jag har letet efter tjockare packningar. men inte hittat några ännu. det störst problemet om man planar mer är nog att ventilerna tar emot kolvarna för det är väldigt tight. Jag får testa lite.
Tack för tipset.
______________
350 SL -73
SL 350-04
Användarvisningsbild
PatrikS
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-01-07, 21.13.34
Ort: Älmhult

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav w111cp » 2014-02-24, 17.49.37

Hej

I tabellboken från -75 står det att topplock kontrollmått A är 15,85 till 16,15 mm i nytt skick och minsta höjd får vara 15,35mm. det innebär att man kan ta bort mellan 0,5 och 0,8 mm. Ärdu helt säker på att du mätt rätt?

Själv håller jag också på att renovera en 350 m116 som jag skall ha i min w111 flackuhler coupe.
Jag har köpt bla. lager, kolvringar, packningar och ventilstyrningar från "partscontainer" i USA.
Konstigt nog så blir det billigare trots importavgifter och frakt än att beställa från Tyskland. (exakt samma fabrikat)


Motorfärgen skall vara matt svart men själv använder jag blank. Övriga målade delar däremot målar jag i halvblank svart.

Jag har lämnat in en rejäl balja med skruvar, rör, slangklämmor mm till GBG:s förnickling och dom blir nog klara i veckan. Det ger ett väldigt bra intryck/utseende med "nya" skruvar.

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-02-24, 21.49.07

w111cp skrev:Hej

I tabellboken från -75 står det att topplock kontrollmått A är 15,85 till 16,15 mm i nytt skick och minsta höjd får vara 15,35mm. det innebär att man kan ta bort mellan 0,5 och 0,8 mm. Ärdu helt säker på att du mätt rätt?

Själv håller jag också på att renovera en 350 m116 som jag skall ha i min w111 flackuhler coupe.
Jag har köpt bla. lager, kolvringar, packningar och ventilstyrningar från "partscontainer" i USA.
Konstigt nog så blir det billigare trots importavgifter och frakt än att beställa från Tyskland. (exakt samma fabrikat)


Motorfärgen skall vara matt svart men själv använder jag blank. Övriga målade delar däremot målar jag i halvblank svart.

Jag har lämnat in en rejäl balja med skruvar, rör, slangklämmor mm till GBG:s förnickling och dom blir nog klara i veckan. Det ger ett väldigt bra intryck/utseende med "nya" skruvar.

w111cp

Ett tips om du nu inte redan vet det. Mattsvart har betydligt bättre värmeavledningsförmåga än blanksvart. Man målar tävlingsmotorer med mattsvart då den har bäst avledningförmåga av alla kulörer. Men man målar baksidan av blocket mot svänghjulet i silver då det har sämst värmeavledning, man vill inte ha in värmen i kopplingen eller turbinen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav w111cp » 2014-02-24, 22.16.37

Kölis skrev:
w111cp skrev:Hej

I tabellboken från -75 står det att topplock kontrollmått A är 15,85 till 16,15 mm i nytt skick och minsta höjd får vara 15,35mm. det innebär att man kan ta bort mellan 0,5 och 0,8 mm. Ärdu helt säker på att du mätt rätt?

Själv håller jag också på att renovera en 350 m116 som jag skall ha i min w111 flackuhler coupe.
Jag har köpt bla. lager, kolvringar, packningar och ventilstyrningar från "partscontainer" i USA.
Konstigt nog så blir det billigare trots importavgifter och frakt än att beställa från Tyskland. (exakt samma fabrikat)


Motorfärgen skall vara matt svart men själv använder jag blank. Övriga målade delar däremot målar jag i halvblank svart.

Jag har lämnat in en rejäl balja med skruvar, rör, slangklämmor mm till GBG:s förnickling och dom blir nog klara i veckan. Det ger ett väldigt bra intryck/utseende med "nya" skruvar.

w111cp

Ett tips om du nu inte redan vet det. Mattsvart har betydligt bättre värmeavledningsförmåga än blanksvart. Man målar tävlingsmotorer med mattsvart då den har bäst avledningförmåga av alla kulörer. Men man målar baksidan av blocket mot svänghjulet i silver då det har sämst värmeavledning, man vill inte ha in värmen i kopplingen eller turbinen.




Hej

Jo du har säkert rätt i det Kölis.
Jag brukar alltid ha ambitionen att försöka efterlikna originalutseende så mycket som bara är möjligt. Men när det gäller motorfärgen så gillar jag helt enkelt blankt bättre. Å andra sidan syns ju inte mycket av blocket när motorn väl är monterad i bilen.

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav PatrikS » 2014-02-24, 23.14.19

I den boken jag kollat i så har motor M116.982 kontrollmått A 18.15 -17.85 och minsta mått 17.45 ??? och kontroll mått H är 60.0 när den är ny och minsta mått 59.75 59.6 och jag har 59.77 idag. så det går knappt att ta så lite...
______________
350 SL -73
SL 350-04
Användarvisningsbild
PatrikS
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-01-07, 21.13.34
Ort: Älmhult

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav w111cp » 2014-02-25, 09.44.25

PatrikS skrev:I den boken jag kollat i så har motor M116.982 kontrollmått A 18.15 -17.85 och minsta mått 17.45 ??? och kontroll mått H är 60.0 när den är ny och minsta mått 59.75 59.6 och jag har 59.77 idag. så det går knappt att ta så lite...





Hej

De kontrollmått A som du uppger gäller enligt tabellbok från -71 och -75 m117 motorn.

m116 skall ha dom mått som jag skrev. Det står också att man kan/skall bearbeta ventilsätena och ev förbränningsrummen för att säkerställa minmåttet 15,35.

I verkstadshandboken står att max materialborttagning är 0,5mm. Om dina H mått är enligt fabrik (jag hittar inte dom någonstans) så borde du kunna ta bort ytterligare 0,27mm vilket kanske räcker?
Lägg på en ny packning och försök avgöra om skadorna på toppen kan påverka tätheten.

Det är ganska vanligt med den typ av skador du har och det kanske inte är helt lätt att hitta några helt felfria toppar.


w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav PatrikS » 2014-03-02, 16.32.24

Märkligt? Jag har kontrollmätt djupet i förbränningsrummet enligt skiss a och då får jag ett mått på 19,15 mm och enligt verkstadshandbok skall det vara 18,15 på en ny topp. Och motor m117 m116 skall ha 16,15 på en ny topp???? det står nr 116 016 19 01 resa 116 016 18 01 på topparna? Förbränningsrummet ser helt obearbetade ut så det är ingen som varit där och filat;)
______________
350 SL -73
SL 350-04
Användarvisningsbild
PatrikS
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-01-07, 21.13.34
Ort: Älmhult

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav w111cp » 2014-03-02, 22.39.51

Hej

Vilken verkstadshandbok läser du i?

Dina mått stämmer inte med de som uppges i tabellbok -71 och -75.

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav PatrikS » 2014-03-02, 23.10.58

Både mercedes orginal från 1974 och i haynes. samma mått i båda. men jag mäter kanske på felställe. jag har mätt på det djupaste stället i förbrännigsrummet. jag skall kolla detta i morgon. det konstiga är att måtten stämmer bättre med M117 än M116 ....
______________
350 SL -73
SL 350-04
Användarvisningsbild
PatrikS
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-01-07, 21.13.34
Ort: Älmhult

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav PatrikS » 2014-04-08, 19.30.02

Har fått topparna planade nu och fått alla plåtdetaljer gulkromaterade igen. har dock ett litet problem är det någon som har någon instruktion på hur kankedjan skall monteras. hittar ingen bra instruktion eller märkning. har ny kedja och glidskenor. Har baar en haynes bok och i den så skall man fästa ihop dem med den gamla kedjan och dra runt den... funkar si sådär när allt har varit nere.
______________
350 SL -73
SL 350-04
Användarvisningsbild
PatrikS
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-01-07, 21.13.34
Ort: Älmhult

Re: Motorrenovering

UNREAD_POSTav w111cp » 2014-04-10, 16.02.12

PatrikS skrev:Har fått topparna planade nu och fått alla plåtdetaljer gulkromaterade igen. har dock ett litet problem är det någon som har någon instruktion på hur kankedjan skall monteras. hittar ingen bra instruktion eller märkning. har ny kedja och glidskenor. Har baar en haynes bok och i den så skall man fästa ihop dem med den gamla kedjan och dra runt den... funkar si sådär när allt har varit nere.





Hej

Jag har precis gjort detta arbete på min 3,5:a.

Vrid runt vevaxeln så att förstacylinderns kolv står i sitt översta läge. Montera glidskenor, vevaxeldrev, drev till fördelaren, det övre löpdrevet och kedjan. Den får hängas upp med exvis ståltråd.

Sedan kan du välja att montera transmissionskåpan vilket jag tycker är lättare med tanke på topplockspackningarna eller vänta med kåpan tills topparna är på plats vilket kan medföra att du förstör framkanten på topplockspackningarna.

När du monterar topparna så finns det markeringar på de främre lagerhållarna och brickan mellan dessa och dreven som skall stämma överens. På vissa brickor finns det 2 st kilspår och det kilspår som har markeringen skall "användas" vid kilen.

Efter montering av nav och svängningsdämpare så kontrolleras att den står på 0 grader och att markeringarna vid kamaxlarna är rätt. Ev justering kan göras med förskjutna kilar. 1 kugg på kamaxeldrevet gör 18 grader på vevaxeln.

Mvh

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster