CO2 och HC för höga på 200TE 96

W 124 E-Klass 1986-1995

CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Time » 2014-02-21, 15.35.01

Var på besiktning idag och fick en tvåa på CO och HC. Co var 6,7 (0,3) och HC386 (100) och Lambda 0,82. Besiktningskillen trodde inte på katalysatorn utan mer på någon givare.
Vad tror expertisen ? Bilen går utmärkt, drar inte speciellt mycket bensin. För ett par månader sedan hittade jag en givare som satt uppe på insugsröret, plastbiten, hängande löst vilket orsakade dålig tomgång men sedan dess har allt funkat. Tacksam för ledtrådar !
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-02-21, 16.28.14

HC=oförbrända kolväten. Kolla så att inte vevhusventilationen är igensatt så att du har övertryck i motorn. Kan även vara gammal dålig olja.
Sen kan det ju även vara katalysatorn och lambdasond men börja leta på den billigaste sidan.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Time » 2014-02-21, 16.35.02

Oljan är ny, nya stift och nytt luftfilter men jag ska kolla vevhusventilationen (var den nu sitter) byter alltid olja var 1500 mil, Castrol Edge. Märkligt att både CO och HC är höga men Lambda lågt ?
Kommer man åt att mäta Lambdasonden och hur ?
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-21, 18.48.04

öppna olje locket när du har den på tomgång, har du fungerande vevhusvent så ska locket ligga kvar utan att hoppa alls (nästan) men hoppar det runt så har du övertryck i vevhuset
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Marie » 2014-02-22, 02.30.11

Lambda 0,82 innebär ju att motorn går "skitfett"

Inte alls konstigt då att du har både CO och HC "i himlen"

Låter verkligen som en givare. Lambdasond eller lmm ligger nog i första rummet, alternativt en tempgivare som fått knas så att kallstartsupprikningen ligger kvar. Bilen får helt enkelt på tok för mycket soppa.

Det här pekar alltså inte alls i riktning mot knasig vevhusventilation.

Förresten.... var det en E200T från 1996? Be en bön att det inte är PMS-styrdonet som fått nådastöten av att det kommit in goja via vacuumledningen från insuget. Och en sådan har ju ingen LMM om jag minns rätt, utan reglerar efter undertrycket i insuget... OCH jag kan lova dig att du INTE vill veta vad ett PMS-styrdon kostar... :cry:
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Time » 2014-02-22, 12.09.43

Har bilen PMS ? föreställer mig bilen som relativt manlig... Det är en E200 från 96, alltså den sista 124:an. Håller nog med både Marie och besiktningsmannen om att det inte borde vara katalysatorn.
Min servicebok täcker inte de "nyare" versionerna så jag vet inte vad tempgivare ska ha för värden. Vore tacksam om någon kunde ge mig lite vägledning där. Den Lambdasond som sitter på grenröret är lätt åtkomlig, fyra trådars, men jag har inte förstånd (ännu) att mäta den, hoppas det inte finns fler. Hittar ingen Lmm men ska leta lite till för det finns säkert en.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Time » 2014-02-22, 15.46.34

tempmätaren verkar fungera, reagerar i alla fall när man flåsar på den. Ska varmköra och kolla Lambdasondens spänning som tydligen ska vara mellan 0,2-0,8 V om jag fattar rätt på Audiforumet.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-22, 18.25.00

det finns antagligen 2 tempgivare, en för instrumentet (mätaren) och en för insprutningen. så bara för att givaren till tempmätaren fungerar så behöver inte den andra givaren fungera
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-02-22, 21.52.48

Du kommer att få massor av tips och att urskilja vad som är rätt och fel kommer du inte att kunna göra genom att fråga vidare. Kör bilen till en MB verkstad som kan göra en diagnos på den. Tycker du att det är för dyrt så är nog det billigaste sättet att köra den till återvinningen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Marie » 2014-02-23, 00.00.15

Time skrev:Har bilen PMS ? föreställer mig bilen som relativt manlig...

-------------

Hittar ingen Lmm men ska leta lite till för det finns säkert en.


En S124 E200 av den sista serien har sannolikt ingen lmm, tyvärr. I stället har den en mängdreglering som bygger på vacuumet i insuget och läget på gasspjället. Det är den regleringsmetoden som kallas PMS.

Och tyvärr är det så att kondens och annat skräp - i synnerhet vintertid - kan leta sig in i styrdonet via vacuumledningen från insuget. Och där kan detta med tiden ställa till med åtslilligt elände. Det finns de som renast ledningen och försilktigt rengjort tryckgivaren i styrdonet, och haft framgång så att det fungerat ännu ett tag.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Time » 2014-02-23, 11.30.07

Marie, tack för tipset, ska kolla hur det ser ut. Jag har kollat rätt tempmätare.
Kölis, tack för tipset att köra bilen till verkstaden, det har jag aldrig kunnat lista ut själv ! tycker det är intressant att veta hur saker och ting hänger ihop och det är därför jag hänger här.
Jobbar med elektronik och optik så jag har inga problem med att mäta på bilen bara jag vet hur det ser ut.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Marie » 2014-02-23, 23.51.26

Time skrev:Marie, tack för tipset, ska kolla hur det ser ut. Jag har kollat rätt tempmätare.
Kölis, tack för tipset att köra bilen till verkstaden, det har jag aldrig kunnat lista ut själv ! tycker det är intressant att veta hur saker och ting hänger ihop och det är därför jag hänger här.
Jobbar med elektronik och optik så jag har inga problem med att mäta på bilen bara jag vet hur det ser ut.


Jobbar du med elektronik så klarar du säkert att få ordning på styrdonet igen.

Vad jag vet så har alla tempgivarna samma karaktäristik. Funkar den till instrumentet vettigt så skall du ha samma resistans i den till motorstyrdonet.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Time » 2014-02-24, 01.36.51

Lambdasonden visar 0,9V hela tiden mellan jord och svart (grön) vilket enligt Audiforum är galet, den ska tydligen pendla runt 0,5V. Ska göra en seriösare mätning i helgen men det lutar åt att Lambdasonden (minst) är trasig. Kan den ge de symptom jag har ? kan den verkligen påverka så mycket ? bilen drar 0,9 istället för normala under 0.8. (jag är gubbe)
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-24, 11.28.24

ja, är den dålig så kan den säkerligen feta på blandningen ganska duktigt. nu är jag inte så insatt i nyare bensin insprutningsmotorer så någon annan får säga om det kan va så, men det tror jag
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: CO2 och HC för höga på 200TE 96

UNREAD_POSTav Time » 2014-03-13, 15.01.47

För information, det var Lambda sensorn som ställde till alltihop. Ny Bosch sensor från Tyskland för 650 kronor. Alternativet från Mercedes (Bosch) var 2700 kronor. Lätt att byta och den går ännu bättre än tidigare...
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst