MHS Snösvängen 25/1.2014

Håller du på med renovering, eller hört talas om nån trevlig träff, berätta gärna.
bilder får laddas upp på extern sida, och sedan länkas hit, den inbyggda bildhanteraren fungerar INTE

MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-17, 13.52.31

Är det några fler som ska åka med sina MB eller andra bilar?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Marie » 2014-01-17, 21.38.16

Kölis skrev:Är det några fler som ska åka med sina MB eller andra bilar?


Visst fanken, ja....
Det är 20-årsgräns där, om jag inte missminner mig?
Då skulle jag ju kunna delta med vardagsbilen, men jag skulle känna mig urlöjlig. Att åka en runda på vintern med en Mercedes med ABS och ASR, vad är det för prestation?
Hade jag haft Ford -39:an klar så hade det ju varit lite sport att åka upp till Fjollträsk och delta, men fortfarande ganska vekligt - den har ju haft värme sedan den var ny.
Egentligen skulle man ju haft en Fordloppa eller liknande för att köra snösvängen, så att man fått plocka fram vargskinnspälsen.

Sanning att säga känns en 20- (och även en 30-) årsgräns rent löjlig i sådana sammanhang. Det är ju fullt moderna bilar det handlar om...

Min egen bruksbil som dagligen rullar i snöslask och halka fyller som sagt 23 i år...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-01-17, 22.37.25

Nu har ju då aldrig jag deltagit i snösvängen men jag tror då rakt inte att det handlar om att man måste visa någon prestation, här handlar det väl helt enkelt om att likasinnade träffas och har det trevligt trots att det fortfarande är vinter eller har jag fel?
Jag tycker absolut att du ska delta Marie, du har en högst ovanlig vagn trots att den endast är vad var det du sa 23 år och att w140 sannerligen inte växer på träd, ja iaf inte såna som fortfarande rullar.
Tycker du trots det att åldersgränsen är löjlig så kan du ju om det nu känns bättre alltid glädjas åt att du själv är avsevärt mycket äldre än ditt fordon :P
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Marie » 2014-01-17, 22.52.47

kalle59 skrev:och att w140 sannerligen inte växer på träd, ja iaf inte såna som fortfarande rullar.

Mysko. Här i byn rullar det tre st 140. Två sedaner som rullar dagligen som bruksbil och en coupé som rullar sommartid som hobbybil. Det är inte direkt sällsynt att det står två W140 utanför ICA samtidigt.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-01-17, 23.29.12

Desto roligare eller hur men som med dom flesta MB som kommer upp i åren, dom syns mest på sommaren.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-01-18, 03.06.01

Marie skrev:
kalle59 skrev:och att w140 sannerligen inte växer på träd, ja iaf inte såna som fortfarande rullar.

Mysko. Här i byn rullar det tre st 140. Två sedaner som rullar dagligen som bruksbil och en coupé som rullar sommartid som hobbybil. Det är inte direkt sällsynt att det står två W140 utanför ICA samtidigt.


eeh, ta vägen förbi göteborg, byt topplockspackning och skaffa något alkoholsbaserat kylmedium, så kan du få ta den stackars sexcylindriga Chevan från 1930 upp till hufvudstaden, den har faktiskt frambromsar, så någorlunda säkert blir det ju med :lol:
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-18, 10.19.49

Nu tycker ju inte alla som du Marie, det brukar vara fler MB än jag som är med. En del av oss använder våra bilar som är över tjugo år som hobby/veteranbilar och åker nya bilar till vardags medans en del som du tex kör slut dom som bruksbilar. Hur mycket man än lagar dom så tar dom slut.
Om du tycker det är vekligt och omanligt så åker jag även MCHK Vinterrally med mc, helt utan bekvämligheter..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Marie » 2014-01-19, 17.09.18

Kölis skrev:En del av oss använder våra bilar som är över tjugo år som hobby/veteranbilar och åker nya bilar till vardags medans en del som du tex kör slut dom som bruksbilar. Hur mycket man än lagar dom så tar dom slut.


Det borde väl inte vara möjligt?
Den har ju idag rullat bara 310 000 km, och kör jag 25 000 km per år i tjugo år till och sedan 15 000 km per år i ytterligare 10 år, så har jag ju ändå inte fått ihop mer än 960 000 km och inte skall väl en Mercedes vara slut före 1 500 000 km???
Jag räknar med att jag i bästa fall kör bil 30 år till, då är jag 87, och vid 87 fick både far och farfar motvilligt sluta köra - inte för att deras resp. sista bil var utslitna - utan för att de själva var det. (Både farfars och fars resp sista bil är f.ö. fortfarande körklara)
Det borde alltså då vara minst 20 år kvar för mina barn att slita på min W140?

Jag har ju läst om nån amerikan som kört sin Volvo P1800 mer än 4 400 000 km så är det väl absolut inte för mycket att kalkylera med en tredjedel av det på en Mercedes?

Fortsätter jag att som hittills plöja ned en kvarts miljon per femårsperiod i reparationer och underhåll så skall den nog attan hålla ihop.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav osla » 2014-01-19, 18.54.42

Marie skrev:
Kölis skrev:En del av oss använder våra bilar som är över tjugo år som hobby/veteranbilar och åker nya bilar till vardags medans en del som du tex kör slut dom som bruksbilar. Hur mycket man än lagar dom så tar dom slut.


Det borde väl inte vara möjligt?
Den har ju idag rullat bara 310 000 km, och kör jag 25 000 km per år i tjugo år till och sedan 15 000 km per år i ytterligare 10 år, så har jag ju ändå inte fått ihop mer än 960 000 km och inte skall väl en Mercedes vara slut före 1 500 000 km???
Jag räknar med att jag i bästa fall kör bil 30 år till, då är jag 87, och vid 87 fick både far och farfar motvilligt sluta köra - inte för att deras resp. sista bil var utslitna - utan för att de själva var det. (Både farfars och fars resp sista bil är f.ö. fortfarande körklara)
Det borde alltså då vara minst 20 år kvar för mina barn att slita på min W140?

Jag har ju läst om nån amerikan som kört sin Volvo P1800 mer än 4 400 000 km så är det väl absolut inte för mycket att kalkylera med en tredjedel av det på en Mercedes?

Fortsätter jag att som hittills plöja ned en kvarts miljon per femårsperiod i reparationer och underhåll så skall den nog attan hålla ihop.


då får du komma upp till norrbotten nu. här i piteå har vi 30- just nu men det är ju inte så farligt. men igårkväll var det 45- i vittangi, då kommer nog w140 börja tycka det är kyligt. idag har min 124 stått på tomgång sedan före kl 12 till baki kl 17:00 för att hålla värmen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-19, 19.30.49

Jag har inga kommentarer mer än att jag hellre åker en ny bil till vardags som aldrig kommer att få något historiskt värde.
Lägger hellre de där pengarna på annat roligt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Marie » 2014-01-19, 20.12.31

Kölis skrev:Jag har inga kommentarer mer än att jag hellre åker en ny bil till vardags som aldrig kommer att få något historiskt värde.
Lägger hellre de där pengarna på annat roligt.


Köper du ny bil så har du lätt 50 000 i värdeminskning, och kapitalkostnad första året. Och en Mercedes är väl modernare än det mesta de första 40-50 åren, så vad man än köper (frånsett en ny Mercedes) så byter man ju ner sig.

osla skrev:då får du komma upp till norrbotten nu. här i piteå har vi 30- just nu men det är ju inte så farligt. men igårkväll var det 45- i vittangi, då kommer nog w140 börja tycka det är kyligt. idag har min 124 stått på tomgång sedan före kl 12 till baki kl 17:00 för att hålla värmen


Varför låta den stå och tuffa? Det måste väl vara bättre att stänga av den och starta när du skall åka nästa gång? Om man vill klema med bilen så kan man ju koppla in motorvärmaren, men så länge det är varmare än -30° skall det ju egentligen inte behövas. Är allting i ordning så SKALL den starta.

När jag bodde på sydsvenska höglandet på 80- och 90-talen hände det ju då och då att kvicksilvret var nere på -30 på morgnarna, och aldrig utan att de Mercedes och SAAB som jag hade då startade på morgonen utan motorvärmare (bilarna stod alltid utomhus).
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav osla » 2014-01-20, 01.22.17

[

osla skrev:då får du komma upp till norrbotten nu. här i piteå har vi 30- just nu men det är ju inte så farligt. men igårkväll var det 45- i vittangi, då kommer nog w140 börja tycka det är kyligt. idag har min 124 stått på tomgång sedan före kl 12 till baki kl 17:00 för att hålla värmen


Varför låta den stå och tuffa? Det måste väl vara bättre att stänga av den och starta när du skall åka nästa gång? Om man vill klema med bilen så kan man ju koppla in motorvärmaren, men så länge det är varmare än -30° skall det ju egentligen inte behövas. Är allting i ordning så SKALL den starta.

När jag bodde på sydsvenska höglandet på 80- och 90-talen hände det ju då och då att kvicksilvret var nere på -30 på morgnarna, och aldrig utan att de Mercedes och SAAB som jag hade då startade på morgonen utan motorvärmare (bilarna stod alltid utomhus).[/quote]


för att hålla varmt i kupen förståss. inte är det nå startproblem på 250:in men är skönt att ha en varm bil. inte många om 61x dieslar som skulle starta i 30- utan värmare, den bästa gamla om61x jag vet startar i 20- utan värmare utan att nöta något, men skulle inte tro det får va särskilt mycke kallare för den. en kompis skulle komma hem till piteå från kiruna i torsdags, men hans w124 med en slutkörd om603 startade faktiskt inte i 40- utan värmare (finns ingen värmare så han har kört hela vintern utan värmare) så han fick ta sin gamla 123 240D stjärnkolv för att den var i värmare
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-01-20, 01.52.23

Marie skrev:
Kölis skrev:Jag har inga kommentarer mer än att jag hellre åker en ny bil till vardags som aldrig kommer att få något historiskt värde.
Lägger hellre de där pengarna på annat roligt.


Köper du ny bil så har du lätt 50 000 i värdeminskning, och kapitalkostnad första året. Och en Mercedes är väl modernare än det mesta de första 40-50 åren, så vad man än köper (frånsett en ny Mercedes) så byter man ju ner sig.

osla skrev:då får du komma upp till norrbotten nu. här i piteå har vi 30- just nu men det är ju inte så farligt. men igårkväll var det 45- i vittangi, då kommer nog w140 börja tycka det är kyligt. idag har min 124 stått på tomgång sedan före kl 12 till baki kl 17:00 för att hålla värmen


Varför låta den stå och tuffa? Det måste väl vara bättre att stänga av den och starta när du skall åka nästa gång? Om man vill klema med bilen så kan man ju koppla in motorvärmaren, men så länge det är varmare än -30° skall det ju egentligen inte behövas. Är allting i ordning så SKALL den starta.

När jag bodde på sydsvenska höglandet på 80- och 90-talen hände det ju då och då att kvicksilvret var nere på -30 på morgnarna, och aldrig utan att de Mercedes och SAAB som jag hade då startade på morgonen utan motorvärmare (bilarna stod alltid utomhus).


att inte behöva värmare är ju dock en jäkla skillnad mot att det är bra, inte direkt rocketscience att det inte är guld att kallstarta motorer, även fast de faktiskt klarar det, utöver det faktum att de sörplar bra mycket mer soppa...

men att låta den stå och tuffa en hel natt borde man kunna lösa med en motorvärmare och kupevärmare...

---
citerar in lite av vad jag hört från andra källor, ta det med en nypa salt, men inte garanterat riskfritt att lämna en diesel ståendes på tomgång....
"
Diesels are known for fuel wash problems(fuel washing oil from cylinders) to the point where newer diesels have an idle up feature that will increase idle and limit fuel if left idling for an extended period of time. These problems become magnified in the cold, because fuel is harder to burn cold.
"
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-01-22, 00.32.38

fan min sl 500 med trettionietusen mil har jag
näst intill inte börjat reparera ännu.
ett par stötdämpare å en startmotor...................
och går i ur å skur, för första gången på 12 år har
hon fått ben car-port att stå i.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: MHS Snösvängen 25/1.2014

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-24, 20.59.53

52 bilar anmälda, tyvärr bara vi med MB men vi är inte yngsta ekipaget..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till Något på gång?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster