Kölis skrev:Är det några fler som ska åka med sina MB eller andra bilar?
kalle59 skrev:och att w140 sannerligen inte växer på träd, ja iaf inte såna som fortfarande rullar.
Marie skrev:kalle59 skrev:och att w140 sannerligen inte växer på träd, ja iaf inte såna som fortfarande rullar.
Mysko. Här i byn rullar det tre st 140. Två sedaner som rullar dagligen som bruksbil och en coupé som rullar sommartid som hobbybil. Det är inte direkt sällsynt att det står två W140 utanför ICA samtidigt.
Kölis skrev:En del av oss använder våra bilar som är över tjugo år som hobby/veteranbilar och åker nya bilar till vardags medans en del som du tex kör slut dom som bruksbilar. Hur mycket man än lagar dom så tar dom slut.
Marie skrev:Kölis skrev:En del av oss använder våra bilar som är över tjugo år som hobby/veteranbilar och åker nya bilar till vardags medans en del som du tex kör slut dom som bruksbilar. Hur mycket man än lagar dom så tar dom slut.
Det borde väl inte vara möjligt?
Den har ju idag rullat bara 310 000 km, och kör jag 25 000 km per år i tjugo år till och sedan 15 000 km per år i ytterligare 10 år, så har jag ju ändå inte fått ihop mer än 960 000 km och inte skall väl en Mercedes vara slut före 1 500 000 km???
Jag räknar med att jag i bästa fall kör bil 30 år till, då är jag 87, och vid 87 fick både far och farfar motvilligt sluta köra - inte för att deras resp. sista bil var utslitna - utan för att de själva var det. (Både farfars och fars resp sista bil är f.ö. fortfarande körklara)
Det borde alltså då vara minst 20 år kvar för mina barn att slita på min W140?
Jag har ju läst om nån amerikan som kört sin Volvo P1800 mer än 4 400 000 km så är det väl absolut inte för mycket att kalkylera med en tredjedel av det på en Mercedes?
Fortsätter jag att som hittills plöja ned en kvarts miljon per femårsperiod i reparationer och underhåll så skall den nog attan hålla ihop.
Kölis skrev:Jag har inga kommentarer mer än att jag hellre åker en ny bil till vardags som aldrig kommer att få något historiskt värde.
Lägger hellre de där pengarna på annat roligt.
osla skrev:då får du komma upp till norrbotten nu. här i piteå har vi 30- just nu men det är ju inte så farligt. men igårkväll var det 45- i vittangi, då kommer nog w140 börja tycka det är kyligt. idag har min 124 stått på tomgång sedan före kl 12 till baki kl 17:00 för att hålla värmen
osla skrev:då får du komma upp till norrbotten nu. här i piteå har vi 30- just nu men det är ju inte så farligt. men igårkväll var det 45- i vittangi, då kommer nog w140 börja tycka det är kyligt. idag har min 124 stått på tomgång sedan före kl 12 till baki kl 17:00 för att hålla värmen
Marie skrev:Kölis skrev:Jag har inga kommentarer mer än att jag hellre åker en ny bil till vardags som aldrig kommer att få något historiskt värde.
Lägger hellre de där pengarna på annat roligt.
Köper du ny bil så har du lätt 50 000 i värdeminskning, och kapitalkostnad första året. Och en Mercedes är väl modernare än det mesta de första 40-50 åren, så vad man än köper (frånsett en ny Mercedes) så byter man ju ner sig.osla skrev:då får du komma upp till norrbotten nu. här i piteå har vi 30- just nu men det är ju inte så farligt. men igårkväll var det 45- i vittangi, då kommer nog w140 börja tycka det är kyligt. idag har min 124 stått på tomgång sedan före kl 12 till baki kl 17:00 för att hålla värmen
Varför låta den stå och tuffa? Det måste väl vara bättre att stänga av den och starta när du skall åka nästa gång? Om man vill klema med bilen så kan man ju koppla in motorvärmaren, men så länge det är varmare än -30° skall det ju egentligen inte behövas. Är allting i ordning så SKALL den starta.
När jag bodde på sydsvenska höglandet på 80- och 90-talen hände det ju då och då att kvicksilvret var nere på -30 på morgnarna, och aldrig utan att de Mercedes och SAAB som jag hade då startade på morgonen utan motorvärmare (bilarna stod alltid utomhus).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster