M116 - Hur "väcka" ventilknaster?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

M116 - Hur "väcka" ventilknaster?

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-01-12, 17.38.47

Jag hjälper en god vän som har en 350SL från 1972 med en M116-motor. Arbetet gäller att byta ventiltätningar utan att ta loss cylindertopparna, för den ryker lite väl mycket.

Vi har trycksatt cylindern och tagit isär allt fram till att få loss knastren (halvorna i ventiltoppen). När vi tycker ned ventilfjädern följer ventilen med så att knastren inte kan tas bort. Hur väcker man dessa? (Tryckluft läcker ut, förmodligen förbi kolvringarna)

I MB-instruktion beskrivs ett magnetverktyg (magnetfinger 116589066300). Har det någon funktion förutom att hålla i knastren?
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: M116 - Hur "väcka" ventilknaster?

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-12, 20.16.42

Fortsätt att trycksätta och lägg sedan kraft på ventilfjädern utan att den öppnar ventilen. Ta en plastklubba/hammare och slå lätt till på fjädertallriken så brukar det släppa. Knastren har jobbat in sig i sina lägen rätt många miljoner gånger..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: M116 - Hur "väcka" ventilknaster?

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-01-12, 21.18.05

Kölis skrev:Fortsätt att trycksätta och lägg sedan kraft på ventilfjädern utan att den öppnar ventilen. Ta en plastklubba/hammare och slå lätt till på fjädertallriken så brukar det släppa. Knastren har jobbat in sig i sina lägen rätt många miljoner gånger..


Tack, Kölis för snabbt svar. Vi skall försöka med detta.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: M116 - Hur "väcka" ventilknaster?

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-01-14, 18.02.28

Stranna skrev:
Kölis skrev:Fortsätt att trycksätta och lägg sedan kraft på ventilfjädern utan att den öppnar ventilen. Ta en plastklubba/hammare och slå lätt till på fjädertallriken så brukar det släppa. Knastren har jobbat in sig i sina lägen rätt många miljoner gånger..


Tack, Kölis för snabbt svar. Vi skall försöka med detta.


Det gjorde susen, men nu kommer problemet att få upp knastren.
Det verkar ju finnas ett specialverktyg, som heter Magnetfinger. Är det nödvändigt med detta verktyg eller kan man gå runt på något sätt?
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: M116 - Hur "väcka" ventilknaster?

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-01-18, 19.36.05

inte för att strö salt i såren
men när en sån v8 motor ryker är det inte bara det på dom motorerna som tätningar nämligen styrningarna har slitits snett som gör att det ryker det kommer hålla ett kort tag sen ryker det igen

motorerna särskillt topparna/styrningarna är en svaghet dom tar slut och att byta tätningar är tot waste of time

topparna måste av och renoveras dom höll inte längre än max 15 20000 mil även innan 15000 ryker kanske inte men luktar som en buss från 40 talet efter bilen

tätningarna glappar up igen med slitna styrningar trot eller ej men så är det

och min åsikt av alla dessa toppar man lyft av genom åren asså huga så det ser ut säger jag bara herre gud och att tro att motorn ens ska gå rätt med sånt där ja det är som att be om problem för det är så mycket skit inbränd sur gammal olja som bosatt sig i kanalerna förbränningsrum ser ut som en oljeborrplattform snudd på kort o gott finns inget annat än att riva den skiten och renovera om man ska ha kunna ha en vettig motor vill säga
packningar är slut allt är sönderbränt utmattat tjänat sin tid .....40 år wtf vad man kan begära eg

men väl gjort så är det som en ny motor förutsatt att blocket inte har vändkanter som en trottoar
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster