osla skrev:3 tusen varv i 100 stämmer ganska bra, min varvar kring 3 tusen kring dom farterna, kanske lite mer typ 110.
Leistus1 skrev:Tack för svaret!
Jag kanske uttryckte mig lite fel, spikar kanske borde varit knackar istället...
Skall prova att köra ny olja i den hur som helst!
Eftersom du har en med lika mycket på mätaren, hur e din diff i skick? Glappar den? , sjunger den ? osv
Leistus1 skrev:Den ryker inte alls mycket, borde nästan ryka mer för sin ålder
Leistus1 skrev:Finns det nån annan orsak till att den kan dra 0,3-0,4 för mycket per mil som nån kan komma på?
swampmonkey skrev:hmm, du borde ha en bakaxel på 3.64 om jag vet rätt, och med en överväxel till femma borde varven ligga kring ganska exakt 2500rpm vid 100km/h (195/65r15)
swampmonkey skrev:hmm, har en w124 300tdt, som gått 25tusen precis. den har ett litet vinande i bakaxeln, inget glapp man kan framkalla dock, inte helt ovanligt att de låter en del frammåt 35tusen, men njae, det är väl knappast ett måste. framförallt inte om det någon gång bytts olja i den.
å andra sidan finns det flera mindre varviga bakaxlar att byta till någorlunda enkelt, har du möjlighet ta en titt bak på klumpen vad du har för utväxling idag, så borde man även kunna se om den varvar åt h-vete fel.
http://www.w124performance.com/images/W ... tion06.jpg
ta med en stålborste eller lite sandpapper...
(förslagsvis medans du kollar om bromsarna ligger på.)
swampmonkey skrev:hmm, ryker gör den egentligen inte pågrund av ålder, utan snarare dåligt eller överdrivet påställd pump, har du ingen svartrök alls vid gaspådrag skulle du teoretiskt sett kunna få ur mer effekt, men å andra sidan blir den knappast snålare.
swampmonkey skrev:dåligt inställd insprutningspump,
fel däcktryck
tokig hjulinställning
bromsar som ligger på?
har du lyft upp den och kollat att alla hjul snurrar fritt och fint? (känner du ju även om bakaxeln är pågång/trög)
avgassystemet är inte igensatt?
luftfiltret bytt?
oljan ser fin ut?
kompressionsprov? (startar den och går jämnt, inget båttuffande?)
osla skrev:min sjunger duktigt från klumpen, och har så gjort i över 10 tusen mil. den har ett glapp, inte överdrivet men går att få det att klonka om man släpper kopplingen för fort.
du kan ju ha en felinställd pump om det nu inte bara en lyftar knack som hörs. men då borde den nästan lukta illa också, som starkt eller hur jag nu ska beskriva det
Leistus1 skrev:swampmonkey skrev:hmm, du borde ha en bakaxel på 3.64 om jag vet rätt, och med en överväxel till femma borde varven ligga kring ganska exakt 2500rpm vid 100km/h (195/65r15)
Det är en fyrväxlad automatlåda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst