MB 250D bränsleförbrukning överdriven

W 124 E-Klass 1986-1995

MB 250D bränsleförbrukning överdriven

UNREAD_POSTav Leistus1 » 2014-01-13, 18.52.48

Hej!
Jag har nyligen bytt från 200te till 250td automat för att få billigare bränlekostnader, 200 bensinaren drog 1 liter milen och 250an såm jag har förstått borde dra 0,5-0,6 drar mera än bensinaren!
Jag har bytt det mesta mellan pump och motor, packningar, spridare osv. Den läcker fortfarande någonstans men små mängder (inte en halvliter milen)
Nu undrar jag om nån har nån ide var felet kan vara
Är det normalt att den går på 3000varv i 100?
En ide jag har är bakaxeln, den ylar "passlit mycket" och har ett glapp såm låter lite när man släpper av/gasar på! Kan det vara den som börjar bli trög?
Bilen har rullat blygsamma 36000 mil

Mvh Kalle Finland
Leistus1

Re: MB 250D bränsleförbrukning överdriven

UNREAD_POSTav Leistus1 » 2014-01-13, 20.30.29

En till sak som eventuellt har nåt med saken att göra är at motorn låter ovanlit mycket, spikar och har sig trots nya spridare, inte vet jag om det har nåt med saken att göra men jag skriver ner det ifall det skulle kunna vara relevant!
Leistus1

UNREAD_POSTav osla » 2014-01-13, 21.34.07

kör själv 250TD om602 fast manuell, som jag kört på lägst 0,58. vid normal körning drar den kring 0,7 l milen. men börjar man dumköra är 0,9 absolut inga problem att komma upp i. 3 tusen varv i 100 stämmer ganska bra, min varvar kring 3 tusen kring dom farterna, kanske lite mer typ 110.

ryker den något? svart rök betyder för mycket bränsle och/eller för lite luft. det är inte dom hydrauliska ventillyftarna du hör, en diesel kan inte spika eftersom den inte har någon bränsle/luftblandning. byt olja och filter och se om den blir tystare, 36 tusen mil är ingenting för denna motor, min har gått 36 tusen på mätaren, men är säkerligen skruvad då den gått nästan 10 år i tyskland så jag räknar med iaf ca 50 tusen mil och den är tyst och fin
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Leistus1 » 2014-01-13, 22.04.26

Tack för svaret!
Jag kanske uttryckte mig lite fel, spikar kanske borde varit knackar istället...
Skall prova att köra ny olja i den hur som helst!
Eftersom du har en med lika mycket på mätaren, hur e din diff i skick? Glappar den? , sjunger den ? osv
Den ryker inte alls mycket, borde nästan ryka mer för sin ålder :)
Och den blev köpt delvis för sina låga mil och den har varit i landet sen ny så det finns en god chans att det håller streck också...

Finns det nån annan orsak till att den kan dra 0,3-0,4 för mycket per mil som nån kan komma på?
Leistus1

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-01-13, 22.48.18

osla skrev:3 tusen varv i 100 stämmer ganska bra, min varvar kring 3 tusen kring dom farterna, kanske lite mer typ 110.

hmm, du borde ha en bakaxel på 3.64 om jag vet rätt, och med en överväxel till femma borde varven ligga kring ganska exakt 2500rpm vid 100km/h (195/65r15)

Leistus1 skrev:Tack för svaret!
Jag kanske uttryckte mig lite fel, spikar kanske borde varit knackar istället...
Skall prova att köra ny olja i den hur som helst!
Eftersom du har en med lika mycket på mätaren, hur e din diff i skick? Glappar den? , sjunger den ? osv

hmm, har en w124 300tdt, som gått 25tusen precis. den har ett litet vinande i bakaxeln, inget glapp man kan framkalla dock, inte helt ovanligt att de låter en del frammåt 35tusen, men njae, det är väl knappast ett måste. framförallt inte om det någon gång bytts olja i den.
å andra sidan finns det flera mindre varviga bakaxlar att byta till någorlunda enkelt, har du möjlighet ta en titt bak på klumpen vad du har för utväxling idag, så borde man även kunna se om den varvar åt h-vete fel.
http://www.w124performance.com/images/W ... tion06.jpg
ta med en stålborste eller lite sandpapper...
(förslagsvis medans du kollar om bromsarna ligger på.)

Leistus1 skrev:Den ryker inte alls mycket, borde nästan ryka mer för sin ålder :)

hmm, ryker gör den egentligen inte pågrund av ålder, utan snarare dåligt eller överdrivet påställd pump, har du ingen svartrök alls vid gaspådrag skulle du teoretiskt sett kunna få ur mer effekt, men å andra sidan blir den knappast snålare.

Leistus1 skrev:Finns det nån annan orsak till att den kan dra 0,3-0,4 för mycket per mil som nån kan komma på?

dåligt inställd insprutningspump,
fel däcktryck
tokig hjulinställning

bromsar som ligger på?
har du lyft upp den och kollat att alla hjul snurrar fritt och fint? (känner du ju även om bakaxeln är pågång/trög)

avgassystemet är inte igensatt?
luftfiltret bytt?
oljan ser fin ut?
kompressionsprov? (startar den och går jämnt, inget båttuffande?)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2014-01-13, 23.38.50

min sjunger duktigt från klumpen, och har så gjort i över 10 tusen mil. den har ett glapp, inte överdrivet men går att få det att klonka om man släpper kopplingen för fort.

du kan ju ha en felinställd pump om det nu inte bara en lyftar knack som hörs. men då borde den nästan lukta illa också, som starkt eller hur jag nu ska beskriva det
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Leistus1 » 2014-01-14, 19.48.01

swampmonkey skrev:hmm, du borde ha en bakaxel på 3.64 om jag vet rätt, och med en överväxel till femma borde varven ligga kring ganska exakt 2500rpm vid 100km/h (195/65r15)

Det är en fyrväxlad automatlåda

swampmonkey skrev:hmm, har en w124 300tdt, som gått 25tusen precis. den har ett litet vinande i bakaxeln, inget glapp man kan framkalla dock, inte helt ovanligt att de låter en del frammåt 35tusen, men njae, det är väl knappast ett måste. framförallt inte om det någon gång bytts olja i den.
å andra sidan finns det flera mindre varviga bakaxlar att byta till någorlunda enkelt, har du möjlighet ta en titt bak på klumpen vad du har för utväxling idag, så borde man även kunna se om den varvar åt h-vete fel.
http://www.w124performance.com/images/W ... tion06.jpg
ta med en stålborste eller lite sandpapper...
(förslagsvis medans du kollar om bromsarna ligger på.)

Ok... men det verkar ju stämma med andra bilar så utväxlingen torde ju vara korrekt
Upplyft så snurrar samtliga hjul lätt å fint så inga bromsar ligger på

swampmonkey skrev:hmm, ryker gör den egentligen inte pågrund av ålder, utan snarare dåligt eller överdrivet påställd pump, har du ingen svartrök alls vid gaspådrag skulle du teoretiskt sett kunna få ur mer effekt, men å andra sidan blir den knappast snålare.

Alltså den ryker helt nomalt, vid kraftit gaspådrag får man lite rök ur den men inget vid normal belastning

swampmonkey skrev:dåligt inställd insprutningspump,
fel däcktryck
tokig hjulinställning

bromsar som ligger på?
har du lyft upp den och kollat att alla hjul snurrar fritt och fint? (känner du ju även om bakaxeln är pågång/trög)

avgassystemet är inte igensatt?
luftfiltret bytt?
oljan ser fin ut?
kompressionsprov? (startar den och går jämnt, inget båttuffande?)

Däcktryck ok
hjulinställning torde vara ok, drar iaf inte, i luften snurrar även bakhjulen lätt, tänkte bara om det ändrar nåt när dom snurrar med drivning
avgaserna torde slippa ut, relativt nytt system
luftfilter nytt
oljan ok, men ska prova köra nån motorrengöring i den och få ny olja i den pga ventillyftarknacket
kompressionsprov kanske vore en ide om inget annat hjälper

osla skrev:min sjunger duktigt från klumpen, och har så gjort i över 10 tusen mil. den har ett glapp, inte överdrivet men går att få det att klonka om man släpper kopplingen för fort.

du kan ju ha en felinställd pump om det nu inte bara en lyftar knack som hörs. men då borde den nästan lukta illa också, som starkt eller hur jag nu ska beskriva det

Okej, bra att vaeta at det inte är något ovanligt med axelbekymren, va jag har förstått så går dom långt trots detta

Den verkar går som den ska och luktar helt normalt... men det tåls ju att kolla över pumpen om det inte hjälper med motorskölj och fräsch olja
Leistus1

UNREAD_POSTav osla » 2014-01-14, 21.19.02

kollade hur fort min går vid 2500 varv och 3000 varv. vid 2500 går den kring 97-98 km/h och 3000 varv 112-113 km/h. men nu är det ju en 5 petad manuell
osla

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-01-14, 21.24.51

Leistus1 skrev:
swampmonkey skrev:hmm, du borde ha en bakaxel på 3.64 om jag vet rätt, och med en överväxel till femma borde varven ligga kring ganska exakt 2500rpm vid 100km/h (195/65r15)

Det är en fyrväxlad automatlåda

det var å andra sidan -osla- jag citerade där, men det spelar mindre roll, (även fast det faktiskt stämnde)

utöver det verkar ju bilen/motorn frisk, känns konstigt att den skulle gå trögt...
jag har slut på förslag, kolla bakaxelutväxlingen ifall den är bytt/åt hvete fel bara.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Leistus1 » 2014-01-14, 21.32.47

Tackar så vänligt för hjälpen!
Leistus1

Återvänd till W 124 E-Klass