osla skrev:ja taklucka har jag
sl500 skrev:osla skrev:ja taklucka har jag
hittade du det lilla typ gallret uppe panelen
har du tändningen på ska det surra svagt från fläkten
osla skrev:sl500 skrev:osla skrev:ja taklucka har jag
hittade du det lilla typ gallret uppe panelen
har du tändningen på ska det surra svagt från fläkten
okej då ska jag kolla detta, men får vänta ett tag, är nästan 20 minus ute så känner inte för att gå ut och börja i bilen
edit. har varit ut och kollat nu, hittade gallret till vänster om innerbelysningen, men det surrar inget därifrån, ska det alltid surra därifrån eller bara när det börjar bli lite värme för nu var bilen 18-. kom på nu, är det bara från kupefläkten eller är det en egen fläkt innanför gallret? för jag hade vridit av kupefläkten
Jörgen skrev:Hej osla
Nu är jag inte expert på W124, men vill ändå ge ett par tipp, då varmesystemen är rätt lika.
Det är inte alltid lätt att hitta sådana fel.
Om du har en duo-ventil med två spoler, blir dessa försörjd med en konstant plus på klämme 1/2 och regleras från styrenheten med minuskabeln. Om duoventilen får spänning är den stängd (kalt i kupén) och är den spänningslös blir det fullt värme. Om du ställer regleget på ca. 22 grad takter ventilen i en 4-sek.-takt.
Du kan även ha ett annat fel som du bör titta på, och det är om temperaturgivaren för kupéinnertemperaturen fungerar på rätt sätt. Om röret (slangen) är igensatt eller nästan igensatt kan du få en ytterst dålig reglering av värmen. Kring temperaturgivaren skall det sugas luft in när fläkten är igång och detta kan du testa vid att hålla en mycket lätt dun-fjäder vid temp-givarens galler.
Det finns vissa modeller som har en slang av skumnylon mellan temp.-givare och luftstrålmunstycket, och när dom får sådär 20-25 år på nacken, smular denna slang ihop och då hindras därmed luftflödet runt denna temp.-givare med dålig temperaturreglering som följd.
Dessutom kan du alltid testa en säkring om den är av mässing eller ej, medelst hjälp av en magnet, men kom ihåg att även mässing oxyderar vid en fukthalt på över 52%.
Jag har en sådan mässingsäkring här som har legat oanvänd i över 25 år och den ser inte vackar ut. Sedan har jag en porslinssäkring med en lödd säkringstråd från 60-talet, som har legat på samma ställe och den ser ut som ny (fin och blank).
Nu hoppas jag du får ordning på värmen, - det börjar bli kalt snart.
OBS: Om det vid säkr. nr. 7 står "Heizung" och "Wasserpumpe" är det denna säkring. Fungerar vattencirkulationspumpen har du även spänning till duo-ventilerna.
osla skrev:har ju hittat gallret skrev jag ju, till vänster om innerbelysningen/takbelysningen i konsollen förståss. på jörgens text läser jag det som att det går en liten slang från kupefläkten till gallret, rätt eller fel? är det då kupefläkten du menar eller finns det en till fläkt enkomt för tempgivaren?
Marie skrev:osla skrev:har ju hittat gallret skrev jag ju, till vänster om innerbelysningen/takbelysningen i konsollen förståss. på jörgens text läser jag det som att det går en liten slang från kupefläkten till gallret, rätt eller fel? är det då kupefläkten du menar eller finns det en till fläkt enkomt för tempgivaren?
Det sitter en SÄRSKILD fläkt (INTE kupéfläkten) bredvid handskfacket, denna fläkt suger luft förbi temperaturgivaren. Det förekommer att denna fläkt ger upp och det förekommer att slangen mellan fläkten och takarmaturen ger upp och spricker/ smular sönder/ hoppar av.
sl500 skrev:mitt sista inlägg om detta, då jag nästan uppfattar det hela som provoserande
med inte verka förstå vanlig skrift.
REPRIS
den här tempgivaren han talar om har mig veterligen bara bilar med taklucka
och är då ett litet galler i takbelysningskonsollen fläkten sitter till höger
om handsfacket eller passagerar-airbagen
är det svårt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst