Ojämn/ryckig gång 280SE 1970 ( M130E)

W 108/109 1965-1972

Ojämn/ryckig gång 280SE 1970 ( M130E)

UNREAD_POSTav W108 » 2013-12-20, 15.15.27

Efter byte av insprutningspump ( pumpen testkörd och inställd enl Bosch test
program av Dieselfirma) så får jag inte bilen att gå 100% bra.
Först direkt efter montage av pumpen så var tomgången väldigt låg
( ca 400 rpm ) men gick väldigt jämnt. Vid gaspådrag så var det dålig kraft i motorn
mellan 1500-ca3000 rpm). Kollade CO halt på tomgång som var väldigt låg.
Har därefter ställt upp pumpen ( med justerskruven för tomgångsblanding/varv)
och fått bilen att gå bättre och bättre. Högre tomgång och bättre kraft mellan 1500-3000 rpm.
Men nu är justerskruven skruvad i botten och bilen är lite småryckig under ovannämda varv
men svarar bra vid högre varv. Vad jag också märkt är när bilen kallstartas och kallstartsanordningen är aktiv ( dvs mer bränsle ges) så går bilen mycket bra i hela varvtalsregistret men så fort motorn
blir varnm och kallstartanordningen slår av så börjar den smårycka mellan 1500-ca 3000 rpm.
Jag är inne på att pumpen ger för lite bränsle i undre delastområdet ( finns dolda justerskruvar för detta) men Dieselfirman som ställt in pumpen säger att så är inte fallet utan de tror mer på att
gasspjäll/luftspjäll ej är rätt inställt i förhållande till varandra. Detta är dock ej rört i samband med att pumpen byttes.
Ngn här på forumet som har ngn ide till orsak ?
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Ojämn/ryckig gång 280SE 1970 ( M130E)

UNREAD_POSTav W108 » 2013-12-23, 15.17.30

Lite ljus i mörkret börjar synas :P

Fått värdefulla tips att orsaken troligen är ej rätt inställda
gas och luftspjäll........ viktig med rätt synkning/samordning här

Gjorde en grundjustering av dessa och har kunnat skruva tillbaka pumpen i stort
sett tillbaka till ursprungliga inställningsvärdet
CO ligger nu på ca 4% vid 900 rpm
Finns en liten rycktendens kvar vid ca 2000 rpm som jag skall försöka eliminera
nu under jul/nyårshelgen

Önskar alla en God Jul och Gott Nytt År !
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Ojämn/ryckig gång 280SE 1970 ( M130E)

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-12-23, 19.17.07

ev, sliten fördelare

satte i en ny i pagodan och det blev suverän
skillnad,
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Ojämn/ryckig gång 280SE 1970 ( M130E)

UNREAD_POSTav W108 » 2013-12-27, 14.50.47

Har nu hållit på att laborera med staget till pumpen samt till luftspjället.
Detta är mycket känsligt för att få bra motorgång och därmed synkning/samordning mellan regulatoröppning pump och luftspjäll läge !
Har nu lyckats hitta bra staglägen där motorn går och svarar bra i hela
varvtalsspannet....... vi pratar här om enstaka millimetrar på staglängder
som kan bli succe eller fiasko
Samtidigt är det ju givetvis viktigt att inte ha för mycket glapp i kullederna.
Mina har ett mindre glapp men jag märkte att glappet kan minimeras om man
snedställer kullederna något

Kan nu köra på 5:ans växel i ca 40 km/h ( = ca 1600 rpm) utan ngra irriterande
småryckningar vilket var en omöjlighet förut. 8)
CO nu uppmätt vid ca 1000 rpm 3-3.5 %
Provat justera/prova tändpunkten och tycker att 20 FÖD utan vakum vid ca 1000 rpm ger
jämnaste motorgången (ingen intermittent "bludder" från avgasröret)
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Ojämn/ryckig gång 280SE 1970 ( M130E)

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-12-27, 17.01.49

ang, reglagren, haka av alla stagen

så det övre tvärgående ska centreras i sitt högra fäste
där är ett hål för ett synkkrosringsdorn, där ska kulleden
stå mitt för.
sedan sjysterar man in längden på stagen till pumpen å luftspjället..

när det är gjort så ska pumpen och luftspjället
samlira ihop får inte släpa efter på någondera.

efter det kan du återmontera gasstaget.

för att det ska bli 100 proc. byt kullederna även kulorna.
det ska inte glappa millimetrar.

messinglagret till tväraxeln finns som lösdel den brukar också
bli slita. ett i vart ända.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland


Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron