ADS, hydraulisk fjädring

R 129 SL 1989

ADS, hydraulisk fjädring

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-05-22, 01.10.18

Naturligtvis skall vi ge oss på fjädringen, ADS (Adaptive Dämpfer System).

Vi börjar med att byta hydrosfärer, detta är de fyra gasbollarna till den gashydrauliska fjädringen. Dessa verkar ha en livslängd på ungefär 10 000 mil, när de går sönder fylls bollen med hydraulolja och fjädringen blir stum.

Om vätskenivån droppar i expansionskärlet så har endera en eller flera sfärer gått sönder eller man har en läcka:

Bild

Om expansionskärlet blir tomt så tar lätt hydraulpumpen skada när den suger luft. Absolut ingen fara att köra med trasiga sfärer så länge man har hydraulolja i expansionskärlet.

Några nya och gamla sfärer:

Bild

De jag köpte har denna etikett:

Bild

Kan följas här:
http://longway.to/mbsl60072/
20 cylindrar, ca 650 hk Mercedes
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

Re: ADS, hydraulisk fjädring

UNREAD_POSTav petgre » 2013-05-22, 07.15.23

Som alltid, lika intressant att följa dina bilar!

//Peter
petgre

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-05-24, 20.24.34

petgre skrev:Som alltid, lika intressant att följa dina bilar!

//Peter

Tackar, bra att någon tycker det är nyttigt iaf.... :)
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-05-24, 20.25.17

Byter de bakre hydrosfärerna, först och främst skall alla hjulen vara i luften, det är en säkerhetsfråga, när man släpper på trycket lägger sig bilen ned på marken. Men även för att när hjulen hänger är det som mest hydraulolja i "dämparna"=mindre att tappa ur.

De bakre sitter i reservhjulsbaljan, men rör och muttrar sitter på undersidan. Börja med att spraya muttrar och kopplingar med rostlösare, olja eller nåt annat. Börjar med passagerarsidan, den är enklast:
Bild

Känn om de två rören går att lossa enkelt, det gör de garanterat inte, jag sågar alltid ett spår i dem med en Dremel om de inte lossar direkt, de är ju ändå skrot och inte lika skoj att behöva beställa rör, muttrarna är väldigt mjuka.

Som synes kommer det ut en del olja, samla upp den i något rent, går fint att återanvända, jag silar genom ett kaffefilter. Medan man väntar på att allt skall rinna ut så kan man demontera bakre halvan av avgassystemet och snestaget för att komma åt förarsidan. Möjligt det går utan att göra detta, men jag är skeptisk, kopplingarna är ju inte de lättaste att komma åt heller.

När alla muttrar och rör är väck, plocka ur reservhjulet:
Bild

Dit med de nya, har sprayat lite Bodyspray på den för att det skall vara enklare nästa gång:
Bild

Mer finns som vanligt på:
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-08-16, 14.34.38

Har varit lite stiltje här, mest bara uppdateringsstiltje, men tänkte väl skriva klart om vad jag gjort i varje fall.

Kan inte ha stående bilder i inlägget tydligen, så ni får bara länkar i detta inlägg och eftersom det bara går att ha en länk i varje inlägg så blev det 3...

Tar och byte de främre hydrosfärerna, först ta bort denna plastkåpa i hjulhuset:

http://www.longway.to/Gallery/gs/handler/getmedia.ashx?moid=4207&dt=2&g=1
Senast redigerad av GUSMB 2013-08-16, 14.36.06, redigerad totalt 1 gång.
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-08-16, 14.35.05

Bakom denna så finns i princip detta, har redan tagit bort hydrosfären här, glömde ta bild innan. Sfären sitter monterat på en hållare som sitter med 3 skruvar som är svetsade i ramen och muttrar. Var extremt försiktig när ni tar bort dessa muttrar, har förr dragit av några och då får man svetsa fast nya. I princip, dränk dem med olja eller nåt, lossa dem lite, dra åt dem, borsta med stålborste, lossa lite igen, dra åt osv. Denna gång gick ingen av, byter även ut dem mot rostfria låsmuttrar och bricka:

http://www.longway.to/Gallery/gs/handler/getmedia.ashx?moid=4253&dt=2&g=1
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-08-16, 14.35.23

Ny sfär på plats, här kan ni se muttrarna, geggade på lite aluminiumpasta också:

http://www.longway.to/Gallery/gs/handler/getmedia.ashx?moid=4254&dt=2&g=1

Vanligtvis är rörkopplingarna enklare att få loss på dessa då de suttit bakom plastskyddet, kan hjälpa lite att värma kopplingen innan man ger sig på den. Skruva sedan tillbaka kåpan.
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-08-22, 13.25.52

Dags att ge sig på att byta packningar i ADS-ventilen, detta är vanligaste felet på en läckande fjädring:

Ventilen sitter framför passagerarhjulet:
Bild

Bakom denna kåpa:

Bild

Så ser den ut, detta är den europeiska versionen som har höj/sänk knapp, jag har ju en amerikansk som saknar denna och då har lite färre prylar, gör det enklare oxå:

Bild

Den här ventilen har 2 solenoider, en med dubbla funktioner (den längst ned till vänster), har 3 kablar och tryckande/dragande funktion, den här har hand om höjden från knappen. Den till höger är för att man skall ha samma höjd på bilen när motorn är avstängd och man inte har något tryck i systemet, utan denna skulle den få "Citroen symdromet" och bli en lowrider när motorn är av.

Det går två rör framför ventilen, de sitter fast med en klammer som måste lossas så man kan flexa lite på dem, var försiktig med skruven här, går lätt av.

Bort med kontakter och den främre solenoiden, sitter med ett clip:

Bild

Nu till knepet, solenoiden i botten kan vridas, som den är just nu så får man inte ut den enkelt, vrid den så kontakten i princip är uppåt.

Sen tittar vi på andra sidan, 4 insexskruvar, ta bort dem:

Bild

Kommer lite hydraulolja, jag samlar upp, filtrerar och återanvänder, hydraulolja slits inte:

När det inte droppar mer, plocka ur ventilen, var försiktig med O-ringarna mellan ventilen och fördelningsblocket.

Ventilen är ute:

Bild

Först tar jag bort O-ringarna, tejpar den och tvättar den så gott det går:

Bild

Nästa gång tar vi isär den...

Finns lite mer här:
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-09-04, 11.48.13

Det finns två pluggar på ventilen som har tätningar som börjar läcka, här syns den ena, det finns även två insex-skruvar som håller ihop ventilen så man kommer åt den andra pluggen, ta bort dessa:
Bild

Separera ventilhalvorna så syns den andra pluggen, har tejpat kontaktytan förr lite mer rengöring:
Bild

Andra halvan, också tejpad för rengöring, ingen övrig åtgärd på denna:
Bild

Nu måste vi tillverka ett verktyg för att kunna plocka bort pluggarna, jag använder ett plattjärn som jag borrat två hål i och två borrar med korrekt diameter som pinnar. Först tänkte jag göra ett permanent verktyg och svetsa fast pinnarna, men det blev inte tillräckligt exakt denna gång, gör det på nästa. Värm runt pluggen innan ni provar att dra runt den, den är limmad eller har loctite, jag brukar använda värmepistol eller liten gasbrännare. Det finns inga reservdelar att tillgå för ventilen så var försiktig, sist jag kollade ville MB ha 30 000 kr för den:
Bild

http://www.longway.to/gallery/default.aspx?moid=4242

Här ser ni hur pluggen ser ut, tätningarna är gröna, men här är den redan bytt mot en O-ring för hydraulik:

Bild

Hopskruvad och redo för att hamna i bilen igen:

Bild
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-09-06, 10.54.51

Återmontering, bara att montera tillbaka allt, var noggrann med alla O-ringar, här på plats med åtdragna skruvar:

Bild

Sätt inte tillbaka paneler, bra att kolla efter läckor först.

Ställ ned bilen på marken, lowrider...:

Bild

Sen måste vi fylla upp behållaren med hydraulolja, men först, rengör filtret.

Bild

Bild

Filtret är rätt skört, inte så dyrt, men man brukar ju inte ha ett liggande direkt. Har lagat med lim någon gång, det är gjord så det kan flöda över hur som helst. Taa loss filtret och diska det, även en magnet för att fånga metallspån.

Dags att fylla på hydraulolja, jag filtrerar den gamla oljan genom ett kaffefilter, går ju att göra detta till en annan flaska först då det tar lite tid. Man kommer behöva mer olja så en extra liter rekommenderas:

Bild

Fyll upp behållaren helt och hållet, eftersom sfärerna och ventilen mm är tomma så kommer det gå åt. Jag struntar i filtret i början eftersom jag vill kunna fylla på vätska samtidigt som jag har motorn igång, en liten slangstump på returen ner i behållaren:

Bild

Oljan har skum färg för det är en massa luftbubblor i den, de försvinner av sig själv. Nu kommer vi till det roliga, alla brukar bli oroliga när bilen inte reser sig upp från golvet, detta beror på att pumpen inte byggt upp trycket. Håll motorn på 2000 rpm i några minuter så kryper den upp från golvet, samtidigt sjunker ju nivån i behållaren, se till att fylla på olja hela tiden, behållaren skall vara fylld till hälften. Viktigt att behållaren inte blir tom då det kan resultera i att pumpen suger luft och går sönder.

När bilen har korrekt höjd, nivån i behållaren inte sjunker mer så är det dags att sätta tillbaka locket med filtret och ge sig ut på provtur. Kommande vecka bör man konttrollera nivån i behållaren då det kan finnas luft kvar i systemet som transporteras till behållaren.

Finns ju som vanligt mer här:
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-09-07, 10.16.32

Då har inte jag något mer som rör fjädringen tills tätningarna i stötdämparna går eller något annat inträffar.

Alla bilder som rör ADS kan hittas här:
http://www.longway.to/gallery/default.aspx?aid=526
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

UNREAD_POSTav GUSMB » 2013-12-11, 11.09.30

Lite tidigare saker från när jag jävlades med hydraulventilen till fjädringen och slarvade bort en 4 mm metallkula...

MB ville för övrigt ha ca 30 000 SEK för den:
Bild

Mer bilder av ventilen här:
http://longway.to/gallery/default.aspx?aid=1481
MB 560SL -86
MB SL600 -94
GUSMB

Återvänd till R 129 SL