Verkstadsböcker

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Verkstadsböcker

UNREAD_POSTav Håkan O » 2009-06-22, 16.03.56

Hejsan!
Har liggandes Verkstadsbok Band 1 och 2 Till Typserie 108-113.
Samt underhållshandbok till modell från 200D till 600 från 1968-1976
Dessa blad ligger i pärm och är nog på drygt 2500 sidor sammanlagt och är i mycket bra skick.
Finns det någon som vill köpa dessa?
Har även kompletta kofångare till 280S 72 i befintligt skick.

Mvh Håkan
Håkan O

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-18, 07.47.56

VARNING för oseriös säljare.

Dessa böcker är fotostatkopior konstaterat sedan jag fick bilder på dom rekomenderade honom att sälja dom på tradera.
Nu har någon stackars okunnig gått och betelat ett alldeles för högt pris på dessa.
Mailade säljaren på tradera att han borde upplysa om vad det var han sålde men utan resultat = j-gt öseriöst förfarande.

Han gav sken av att han inte viste lik förbannat försöka prångla ut dessa. orginalen har andra pårmar samt 4 hålslag då tyskarna har ett annt pärmsystem. De kunniga har genomskådat det hela på Tradera men 2 stackars noviser gick på det,

Appropå oseriösa i veckan som gick såldes på en marknad 2 /8 W 115 lysen upputsade å fina med silversprayade reflektorer till en äldre farbror för 1000:- En betraktare påpekade för säljaren att det var väl inte så bra blir dålig ljusbild ja svarade han då............ :evil: gäller att se upp.
den okunnige blir ofta blåst.

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=95108581

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Håkan O » 2009-07-22, 11.27.42

sl500 skrev:VARNING för oseriös säljare.

Dessa böcker är fotostatkopior konstaterat sedan jag fick bilder på dom rekomenderade honom att sälja dom på tradera.
Nu har någon stackars okunnig gått och betelat ett alldeles för högt pris på dessa.
Mailade säljaren på tradera att han borde upplysa om vad det var han sålde men utan resultat = j-gt öseriöst förfarande.

Han gav sken av att han inte viste lik förbannat försöka prångla ut dessa. orginalen har andra pårmar samt 4 hålslag då tyskarna har ett annt pärmsystem. De kunniga har genomskådat det hela på Tradera men 2 stackars noviser gick på det,

Appropå oseriösa i veckan som gick såldes på en marknad 2 /8 W 115 lysen upputsade å fina med silversprayade reflektorer till en äldre farbror för 1000:- En betraktare påpekade för säljaren att det var väl inte så bra blir dålig ljusbild ja svarade han då............ :evil: gäller att se upp.
den okunnige blir ofta blåst.

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=95108581

vh sylwe
Jag har inte någonstans försökt att påvisa att detta är original.Du såg ju själv med hjälp av bilderna att dessa inte var original.
Om det är någon annan som enbart är ute efter originalet så ser nog dom det också.Har fått förfrågan och då svarat hur det ligger till.
Däremot om jag skrivit i annonsen att det var original skulle jag kunna kallas oseriös.
Sköt du ditt så sköter jag mitt.
Håkan O

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-22, 18.22.35

javisst såg jag det och rådde dig att sälja dom på tradera som kopior vilket du inte gjorde fast du hade blivit upplyst om att det var fotostatkopior
. mailade dig då och föreslog att du skulle göra ett tillägg i auktionsbeskrivningen vilket du icke gjorde för det finns folk som är lekmän och som inte vet hur saker ska se ut som tror gott om alla .

en intressant fråga var de två budgivarna medvetna om vad de egenteligen bjöd på ? Hade dom gjort en förfrågan ?
sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav jd1955 » 2009-07-23, 21.04.41

Hej hej, känner att jag kanske borde göra ett inlägg här. Jag var en av budgivarna i den auktion som ni diskuterar, och jag har inga förhoppningar om att hitta en original verkstadshandbok till min mercedes, jag har letat mer eller mindre aktivt under ett år och fått två köptillfällen (blev blåst första gången på blocket, och nu sumpade jag denna auktion på tradera). Jag var medveten om att det var kopior som jag försökte köpa, och eftersom dom verkar vara så svåra att komma över så var jag beredd att slanta upp 1200 för en kopia, så länge informationen är komplett.

Förresten, det är ingen som har en kopia eller original verkstadshandbok till en w108? :wink:
jd1955

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-23, 21.31.21

jd1955 skrev:Hej hej, känner att jag kanske borde göra ett inlägg här. Jag var en av budgivarna i den auktion som ni diskuterar, och jag har inga förhoppningar om att hitta en original verkstadshandbok till min mercedes, jag har letat mer eller mindre aktivt under ett år och fått två köptillfällen (blev blåst första gången på blocket, och nu sumpade jag denna auktion på tradera). Jag var medveten om att det var kopior som jag försökte köpa, och eftersom dom verkar vara så svåra att komma över så var jag beredd att slanta upp 1200 för en kopia, så länge informationen är komplett.

Förresten, det är ingen som har en kopia eller original verkstadshandbok till en w108? :wink:

hej.
du har pm.
vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-07-24, 14.32.16

Ser väl vem som helst att det är kopior med dem pärmarna
Förstår inte varför Herr Sylwe jagar upp sig :)

Du säljer ju kopior du också på tradera ( kopierade CD:s)..
Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-07-24, 14.32.33

Ser väl vem som helst att det är kopior med dem pärmarna

Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-07-24, 14.40.39

Du kanske också skall göra ett tillägg i dina auktioner
att det rör sig om kopior ?

MERCEDES-VERKSTADSHANDBOK-SERVICE-PA-CD--
Gäst

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-24, 14.47.53

Anonymous skrev:Ser väl vem som helst att det är kopior med dem pärmarna

jo visserligen men jag upplyser köparna att det förhåller sig så sedan är det upp till denne om han fortfarande vill ha varan.
alltså inget hyckel.

De som inte har kännedom om hur orginalen ser ut kan ju lätt få fel uppfattning.
Då han la ut dessa här på forumet hadde vi pm å mailkontakt fick bilder som visade att det ej var orginal tyvär blev jag aldrig upplyst av säljaren omatt det var kopior . jag talade med honom i telefon om detta då hade han ingen aning om att så var fallet det sades bara att de följt med en bil han köpt.
Det var tydligen först när jag påpekade det hela.
vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

Re: Verkstadsböcker

UNREAD_POSTav immelmann » 2009-08-10, 16.53.34

Man kan köpa verkstads handböcker på CD ifrån USA. De skickar visserligen inte utanför landet men priset är bra mycket lägre än i Tyskland. Och det är producerat av MBUSA och är således på engelska. Jag har för min 220SE bulle men de två skivorna täcker in även modeller på 60 talet. Så om man har någon kompis overthere är det värt pengarna.

http://www.classictechlit.mbusa.com/MB/ ... ame=Retail
immelmann

Re: Verkstadsböcker

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-08-17, 07.23.10

Dessa böcker finns i nytryck hos Mercedes Classik Center kan beställas hos Mercedes.
sylwe
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till Fri diskussion