Hasse Öland skrev:Hej
Som nybliven ägare till en 350SL -72 undrar jag om någon kan rekommendera en bilmek alt verkstad som kan gamla MB? Kalmar Bilcentrum har tyvärr inget gott rykte.
Har bl a upptäckt att kupevärmen inte funkar. Har någon ett tips?
Kupévärmen kanske har samma funktion som jag själv sett till att min egen 350SL från 73 har. Även om jag stänger reglagen inne i kupén blir det varm som tusan och det är ju inte det önskade läget en solig dag med kvicksilvret dallrande på 30 celsius om man säger. Det finns ju en kran på vattenledningen in till värmepaketet som sitter precis till vänster om servoklumpen om du står framför bilen och tittar mot torpedväggen. Den kranen ska om jag förstått det rätt vara stängd när motortemperaturen är låg för att motorn snabbare ska komma upp i arbetstemperatur. Rätta mig gärna om jag har fel... Kranen styrs av nån vacuumgrej som jag inte har koll på, men på min hade det plaststag eller vad man kan kalla det, gått sönder på "vacuumsidan" och lossnat från kranen. Därför kan jag reglera vattenflödet manuellt på kranen in till elementet. Har planer på att sätta in en vajer till mittkonsollen för att kunna reglera detta från kupén. Borde kunna gå att få det ganska snyggt med en MB-knapp.
Om du inte har tummarna samlade i mitten av handen finns kunskapen här på forumet om det är den du saknar (kunskapen alltså). Här är det högt i tak, nån blir tilltufsad av kommentarer emellanåt, men håll ut! Kunskapen finns och den delas. Ovärderligt tycker jag.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige
Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyYR107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)