Byta till elektroniskt tändsystem?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Lillen » 2013-11-23, 18.32.00

Jag funderar på att sätta i elektroniskt tändsystem i min 250 SE -67. Dels för att minska bensinförbrukningen och dels för att slippa ställa in brytarspetsar.
Är det någon som har erfarenhet av det :?:
Lillen
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-11-23, 17.59.50

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-11-24, 18.10.36

Tjena
Jag har byggt flera sådana här
http://www.svebry.se/k2543-elektroniskt ... len/3260-0
Kört med i både Volvo amazon, 140 och i min Chrysler Windsor med V8 från 1956.
Denna byggsats har fungerat kanon.
I Chryslern har jag haft den i runt tio år.
Dock sitter brytaren kvar men bara som en signalgivare till elektroniken och det blir inget slitage på brytarkontakten.
Dock vet jag inte hur det skulle fungera i en Mercedes för jag har bara haft dieslar men förmodligen utan problem även där.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-11-24, 19.02.36

hans fördelare är samma typ som till amazonen fast då två cyl. till
så det borde funka då.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Lillen » 2013-11-24, 19.05.38

Tack för tipset!
Den är ju billig men behöver man inte anpassa tändningskurvan till olika bilar?
Det finns en firma som säljer kompletta fördelare med brytarlöst system men då kostar den ca 3600:-
Lillen
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-11-23, 17.59.50

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-11-24, 19.49.23

Är det hela ett skämt? En diesel varken har eller behöver brytarspetsar. Att sätta i ett electroniskt tändsystem gör man för att slippa brytarspetsar som nocken slits ner på och motorn stannar. Varför behålla det sämsta i tändsystemet som styrfunktion?
Det finns ett antal fabrikat av laserkännande impulsgivare istället för brytarspetsar på marknaden. Om man lägger ned lite energi och några kronor extra så får man ett tändsystem med styrbox som är helt anpassat efter bilens orginal tändkurva. Har för mej att Dalhems Bikdelar säljer dom, kanske fortfarande..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-11-24, 20.15.27

Ursäkta mitt inlägg, men jag förstår inte varför man skall våldföra sig på tändsystemet i en 250 SE, från 1967. Detta har fungerat klanderfritt när bilen var ny och med föreskriven service skulle det fungera även i dag. Jag föreslår att Lillen säljar bilen, som han ju tydligen inte kan sköta på rätt sätt, och istället skaffa sig en med elektroniskt tändsystem, - som han säkert inte heller kan omgås med :|
På min tid, när jag hade PV 544, körde även Tom Trana racing med konventionellt tändsystem :roll:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-11-24, 20.29.50

Tack för ditt inlägg Jörgen, jag förstår egentligen inte heller varför man ska byta ut bra fungerande grejer som man kan hitta eventuellt fel på med blotta ögat.
Man åker med brytarspetsar än idag i historic racing och det fungerar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-11-25, 08.38.44

Kölis skrev:Är det hela ett skämt? En diesel varken har eller behöver brytarspetsar. Att sätta i ett electroniskt tändsystem gör man för att slippa brytarspetsar som nocken slits ner på och motorn stannar. Varför behålla det sämsta i tändsystemet som styrfunktion?
Det finns ett antal fabrikat av laserkännande impulsgivare istället för brytarspetsar på marknaden. Om man lägger ned lite energi och några kronor extra så får man ett tändsystem med styrbox som är helt anpassat efter bilens orginal tändkurva. Har för mej att Dalhems Bikdelar säljer dom, kanske fortfarande..

Vad får dig att tro att jag menar att jag skulle haft en sådan i en diesel?
Jag skrev ju att jag aldrig haft någon Mercedes bensinare och därför aldrig testat på Mercedes!!
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Lillen » 2013-11-25, 21.16.19

Det var något sånt här jag hade tänkt mig: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=26
Om man har en gammal fördelare som börjar bli sliten så kan man byta ut hela fördelaren.
Den ska spara ca 5-10% förbrukning, övriga fördelar:
-Starkare gnista
-Följer teoretisk tändkurva
-Samma tändläge på samtliga cylindrar
-Ställ in tändningen en gång och den håller samma inställning
-Påverkar inte utseendet nämnvärt

Synpunkter?
Lillen
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-11-23, 17.59.50

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav osla » 2013-11-25, 21.40.01

brytartändning är ju det lättaste att hålla på med, varför byta bort det? räcker ju med att kolla avståndet mellan brytarna någon gång och putsa upp ytorna, till en elektronisk som säkert bara är mer rackel, mer saker som kan börja rackla och är dyrare
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-11-26, 00.30.42

osla skrev:brytartändning är ju det lättaste att hålla på med, varför byta bort det? räcker ju med att kolla avståndet mellan brytarna någon gång och putsa upp ytorna, till en elektronisk som säkert bara är mer rackel, mer saker som kan börja rackla och är dyrare


Och som dessutom ingen dj-l kommer att kunna felsöka ordentligt heller....

Du får bra många brytare för vad den där kostar.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-11-29, 16.28.04

Det finns ett system som direkt ersätter brytarna och som arbetar med ljus...om du måste ha moderniserat alltså.

Byter du ut fördelaren i stort påverkas tändningen, i denna sitter fjäderbelastade slungvikter som påverkar en kam,vilken ändrar tändkurvan i förhållande till varvtalet samt en vacuumklocka som optimerar tändningen på dellast. Dessa är anpassade för just den motorn, och att byta ut innebär att du måste justera in alla funktioner med olika fjädrar, vikter, placera armen på dellastklockan rätt i förhållande till centrum av rotoraxeln...alltså, det bästa du kan göra är att inse att en bil från förr ska behandlas som den gjordes förr-brytarservice ingår liksom i bilägandet... :P
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: Byta till elektroniskt tändsystem?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-11-29, 20.01.05

Det finns/fanns ett exakt brytarfritt tändsystem som var modellanpassat för varje bil och motortyp. Namnet är Piuraia eller hur man nu stavar till den köttätande fiskens namn..
Jag hade ett sådant i min Corvette och det fungerade kanonbra, i en månad typ.. Idag hänger det sedan trettio år i en grantopp längs med Norrtäljevägen där det la av på väg till American Car Show. Hade sparat brytare och konding som bra att ha grejer i bilen..
Har tyvärr inget större förtroende för electronisk tändning. Hade förresten en Lotus Seven med en Vegantune Ford/Lotus Twin Cam F3 motor med torrsump, en ren racingbil som dock var besiktad och gatregad. Bytte det elektroniska tändsystemet tre gånger och sen blev det brytarspetsar och aldrig mer krångel. Tändsystemet la av när jag åkte under en kraftledning, varje gång! Då vi har en kraftledning ca 30 meter från huset så kändes inte Lotusen speciellt kul eller tillförlitlig..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst