Motorkablage Uppdatering?

W 140 S-Klass 1991-1998

Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-10-21, 19.27.22

Någon här som vet när motorkablaget var uppdaterat från fabrik, from årsmodell? Jag syftar på V8 400-500. Är det samma typ av motor oavsett årsmodell? (M.119)?

-Marie: Du är kanske påläst på detta?!

Med vänlig hälsning Jörgen.
Jurgen
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-03-12, 20.29.22

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-10-21, 19.53.40

Det finns några olika motorkablage. Ett upp till chassinr 6502, ett annat 6503-86003 och ett tredje efter nr 86004.
Sen blev det ett helt annat kablage i samband med att motorerna fick Motronic med separata tändspolar för varje cylinder.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-10-21, 19.56.49

Tack Marie! Alltså: En motor med separata tändspolar har det "uppdaterade"? Är det fortfarande M119 motorn?
Jurgen
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-03-12, 20.29.22

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-10-21, 20.16.10

Jurgen skrev:Tack Marie! Alltså: En motor med separata tändspolar har det "uppdaterade"? Är det fortfarande M119 motorn?


Jodå, det finns M119 med Motronic, men det är ju inget som passar i din bil som ju har LH-jetronic.

De kablage som levereras från Mercedes idag är i det bättre materialet, så hittar du ett begagnat som GARANTERAT är utbytt efter sekelskiftet, så kan det ju vara värt några kronor. Annars är det i min värld bara nytt som gäller. Bytet gör du själv på knappt en timma.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-10-21, 20.30.50

Jättebra, då vet jag. Jodå jag kikar lite då och då på Ebay och där finns uppdaterade kablage. Jag är inte "rädd" för att byta det kablaget, frågan är bara hur "svårt" det är med generatorkablaget osv?

Bytade du ditt själv? Inkl generatorkablage osv?
Jurgen
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-03-12, 20.29.22

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-10-21, 22.34.56

Jurgen skrev:Jättebra, då vet jag. Jodå jag kikar lite då och då på Ebay och där finns uppdaterade kablage. Jag är inte "rädd" för att byta det kablaget, frågan är bara hur "svårt" det är med generatorkablaget osv?

Bytade du ditt själv? Inkl generatorkablage osv?


Stora motorkablaget bytte jag själv, spjällmotorn bytte jag (själv) komplett med kablage. Startmotorkablaget återstår, men kräver tillgång till lyft. Sannolikt lägger jag in det i ett verkstadsarbetspaket inom det närmsta året.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-10-22, 19.06.44

Okej. Spjällmotor/generatorkablaget, går det att köpa som "reservdel" eller är det något som måste "dras om" ? Ja, du förstår hur jag menar.

Angående startmotorkablaget, vet du några "symptom" som är standard på bilen, ifall detta kablage är på "bommen"?
Jurgen
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-03-12, 20.29.22

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-10-22, 22.28.14

Jurgen skrev:Okej. Spjällmotor/generatorkablaget, går det att köpa som "reservdel" eller är det något som måste "dras om" ? Ja, du förstår hur jag menar.

Angående startmotorkablaget, vet du några "symptom" som är standard på bilen, ifall detta kablage är på "bommen"?


Spjällmotorkablaget finns som reservdel, men man måste öppna spjällhuset och löda in det nya kablaget i den änden. Sen är det så att potentiometern imuti spjällmotorn (som återrapporterar spjälläget) också brukar kunna krokna med tiden, därför bytte jag hela spjällhuset när jag höll på.

Startmotorkablaget finns komplett som reservdel.

Symptom? Det vete hundan, möjligen lite strul från knacksensorer och oljenivågivare. Bästa är att inspektera eländet, men det kräver i stort sett att du får upp bilen på en lyft. Att palla upp och krypa under, plocka ner plastskölden under motorn, och sen inspektera är inte min grej.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-10-23, 20.17.01

God Kväll.

Tack Marie. Då känns det som om jag fått lite "bättre koll" på det här angående kablagen, jag skymtade nog startmotorkablaget "som hastigast" undertill när jag bytade olja härom helgen.

Håller med där, det känns "skrangligt" och ligga under en bil längre stunder, samt så är man så "rörelseförhindrad".... Har man lift, ja då blir det ju genast en helt "annan sak".

Men jag håller dig och forumet uppdaterat angående dessa kablage, bytas ut, det ska göras helt enkelt, men tveksam ifall det blir innan årsskiftet, tänkte ställa av bilen nu i det närmsta.
Jurgen
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-03-12, 20.29.22

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-10-23, 22.16.01

Pallar man ordentligt så är det inte "skrangligheten" som stör mig, för den finns helt enkelt inte med ordentlig uppallning, det är att hantera det där stora plastsjoket under motorn, när man har "dum" arbetsställning, för då har jag ryggskott som ett brev på posten....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav osla » 2013-10-24, 17.11.07

nog brukar de gå bra att ligga under bilen. och om man dessutom har asfalt eller betong att vara på så är de ju rena lyxen :mrgreen: när jag är under bilen så använder jag bara en vanlig garagedomkraft och sen är de bara krypa under och börja svära, är extra mysigt med blött grus eller gräs som man oftast är på
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2015-03-14, 19.56.45

Motorkablaget "övre delen" är bytat. Sen återstår det ju de "2 andra" också. Vad jag kunde se på det utbytta kablaget så var det "bara" små sprickor i plasthöljena, men absolut inte i närheten av "pulverisering" som jag sett många bilder på, här över nätet.

Marie: När (vilka miltal ca) bytade du dina kablage vid? Min bil har precis rullat strax över 190.000km. Vad jag kommer ihåg sen innan så skrev du att övre kablaget inte var "katastrofläge" när du bytade det, hur såg dom andra ut när de blev utbytta?
Jurgen
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-03-12, 20.29.22

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Marie » 2015-03-15, 01.09.00

Övre kablaget bytte jag vid 22850 mil sommaren 2010, och då var det precis som ditt lite sprickor här och där, men inte totalpulverisering som på skräckbilder. Men eftersom man böjer på kablaget t.ex. när man byter tändstift nr 4 så ville jag inte ta några risker betr att det skulle bli en kortslutning som kunde skjuta några kretskort. Så billiga är inte kretskorten, och eftersom jag hade problem med lite oren gång så kände jag att det var lika bra att byta kablaget först som sist innan något tråkigt inträffade.

Nedre kablaget såg inte roligt ut i somras när motorn var ur, men "tjockströmskabeln" från generator till startmotor och vidare till kontaktpunkten under passagerarplatsens fotutrymme var åtminstone OK. Men resten var så risigt att allt annat än ett byte hade varit vansinne. Samtidigt renoverades kablaget till knacksensorerna.

Något år tidigare bytte jag spjällhuset med åtföljande kablage. Detta har jag dock ännu inte orkat "obducera" så hur illa det var vet jag inte. Det var ett rent förebyggande byte eftersom jag ändå hade köpt ett nytt spjällhus.

Sen kan man inte räkna bara milen, utan man måste ta hänsyn även till åren och till viss del även under vilka förhållanden bilen använts, dvs hur varmt det kan tänkas ha varit runt kablarna och hur länge. Som jag sagt så byter jag hellre kablar lite för tidigt än råkar ut för kortslutningar som dödar styrdon eller än värre orsakar eldsvåda. Men det är min syn på saken.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motorkablage Uppdatering?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2015-03-15, 11.11.05

Marie: Tack, det var lite bara på ren "nyfikenhet" som jag undrade angående milen osv. Helt klart är det ju så att kablagen ska ju bytas innan det sker något "missöde"

Det enda "valet" jag står inför nu är ju om/hur länge jag tänkt behålla bilen? Man vill ju inte lägga ner en massa pengar och tid, sen helt plötsligt får man ett ryck och ska sälja den? Bilen är ju betalt och "värdeminskningen" är redan på "noll" anser jag själv, dvs bilen är inte "värd" något direkt idag, (i allmänhet). I mina ögon har den ju givetvis ett "värde". Du förstår säkert hur jag menar...
Jurgen
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-03-12, 20.29.22


Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster