Kallstartproblem 240d

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Re: Kallstartproblem 240d

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-10-13, 11.15.17

osla skrev:
swampmonkey skrev:sparkar igång min trötte 240d i minus femton, med dålig olja strejkade den redan vid nollsträcket. neråt 20 minusgrader har fungerat, men då var det fullgas, och 1.5 minutsglödning. men då blåser den lika mycket ur ventilkåpan som ur avgasröret.

finns verkligen inget krav att de ska vara griniga, lyft på ventilkåpslocket och se om den ventilerar när den är varm, ventilerar den inte nämnvärt så är den frisk, startar den inte då så är det glödstift, ventilspel eller dålig fart på startmotorn.

fast det der med ventilera verkar kunna vara lite ojämnt, 300 jag pratade om ventilerar inte alls, locket ligger helt still, men ändå startar den inte utan glödning fast det är 10 grader varmt, med glödning så startar den på en gång. däremot 240D ventilerar massor, locket ligger inte kvar och även en till 240D som ventilerar så locket flyger iväg. samma sak me dom

Jag förstår inte varför ni startar era motorer utan glödning, det sliter oerhört på starten att hålla på och mala i onödan
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-10-13, 11.18.46

compakt74 skrev:Hej! Nu när det börjar bli kallare så vill inte min 240D starta
lika lätt. Man kan få glöda en andra gång och sedan gasa till ordentligt och hålla
gas en bra stund för att den ska smälla igång och gå av sig självt. Sedan när
motorn väl är varm så startar den hur lätt som helst. Även om den stått några timmar
men det är just på morgonen som den är trögstartad.
Har då nya glödstift (snigelglödning dock), nytt batteri & nyrenoverad startmotor.
Har även bytt olja och filter.
Bilen går bra i övrigt tycker jag.

Vad kan jag titta på? Finns något kallstartreglage?

Tacksam för tips! :)

Kallstarten kopplas i när man drar i startknappen.
Är noga att vajern är rätt i ställd så att armen på pumpen går sitt fulla slag när man drar i starten.
W115_220D

UNREAD_POSTav compakt74 » 2013-10-13, 12.49.05

Returslangarna har jag bytt så där ska det vara helt tätt..

Kollade kallstartsreglaget nu. Drar man ut "startspaken" helt så sträcks armen på pumpen men går inte fullt ut. För sista biten på "startspaken" är väl bara till startmotorn väl? Eller sträcks vajern ytterligare?
Kanske man har problemet där helt enkelt :)
compakt74

UNREAD_POSTav osla » 2013-10-13, 17.27.25

W115_220D skrev:
osla skrev:
swampmonkey skrev:sparkar igång min trötte 240d i minus femton, med dålig olja strejkade den redan vid nollsträcket. neråt 20 minusgrader har fungerat, men då var det fullgas, och 1.5 minutsglödning. men då blåser den lika mycket ur ventilkåpan som ur avgasröret.

finns verkligen inget krav att de ska vara griniga, lyft på ventilkåpslocket och se om den ventilerar när den är varm, ventilerar den inte nämnvärt så är den frisk, startar den inte då så är det glödstift, ventilspel eller dålig fart på startmotorn.

fast det der med ventilera verkar kunna vara lite ojämnt, 300 jag pratade om ventilerar inte alls, locket ligger helt still, men ändå startar den inte utan glödning fast det är 10 grader varmt, med glödning så startar den på en gång. däremot 240D ventilerar massor, locket ligger inte kvar och även en till 240D som ventilerar så locket flyger iväg. samma sak me dom

Jag förstår inte varför ni startar era motorer utan glödning, det sliter oerhört på starten att hålla på och mala i onödan

vi hade bränt alla glödstift på 300:an, men den vägrade starta fast än det blev 2-3 minuters harvande. på 240D:n har vi bara testat lite utan att glöda. vet att det nöter massor på starten men är kul att testa liken ibland :mrgreen:

testa spruta i lite olja i insuget innan du börjar nöta, har den dålig komp blir det bättre med oljan i loppen som då tätar bättre, var dock försiktig så det inte blir för mycket för då kan du knäcka kolv/ringar eller stake/vev om den blir pall pga för mycket. ta kanske en matsked och häll i insuget och se till så du får ner det till alla cylindrar och inte bara i en
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-10-13, 21.42.49

W115_220D skrev:
osla skrev:

jag glöder ALLTID, om jag inte precis kört och ska ha igång igen när motorn är varm.
de exempel på minus femton, var efter intensivt glödande, förstår inte varför folk skulle tro att de startar utan glödning, även fast det är 10 grader varmt, finns nog ingen som förväntade sig det ens när de var nya.

nya trevliga w124or med tokfriska motorer är ju inte direkt startglada utan glödning heller, förstår inte hur det ens är intressant.

det är inga direktinsprutade motorer vi håller på med, glöd för böfvelen.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-10-14, 00.24.39

compakt74 skrev:Returslangarna har jag bytt så där ska det vara helt tätt..

Kollade kallstartsreglaget nu. Drar man ut "startspaken" helt så sträcks armen på pumpen men går inte fullt ut. För sista biten på "startspaken" är väl bara till startmotorn väl? Eller sträcks vajern ytterligare?

Ta loss batterkabeln och dra ut fullt i spaken och kolla att inget spel är i armen på pumpen.
W115_220D

UNREAD_POSTav compakt74 » 2013-10-20, 17.13.36

W115_220D skrev:
compakt74 skrev:Returslangarna har jag bytt så där ska det vara helt tätt..

Ta loss batterkabeln och dra ut fullt i spaken och kolla att inget spel är i armen på pumpen.

Har nu provat dra fullt i spaken och hela armen sträcks fullt ut så det verkar vara schysst.
Däremot såg jag nu att när jag glödgar så ryker det en del på tvåan. Vad kan det bero på tro? Kan det vara en spridare som står å droppar kanske?
Blir nog till att renovera spridare snart så man har det i ordning också..
Går även i tankar om att byta ut snigelglödningen till snabbstift. Krävs det att man byter ut startreglaget eller funkar det ändå? Vet att man kopplar bort jorden och kör +kabeln mellan stiften.
Tack för alla svar!! :)
compakt74

Föregående

Återvänd till W 114/115 Compact/8