osla skrev:swampmonkey skrev:sparkar igång min trötte 240d i minus femton, med dålig olja strejkade den redan vid nollsträcket. neråt 20 minusgrader har fungerat, men då var det fullgas, och 1.5 minutsglödning. men då blåser den lika mycket ur ventilkåpan som ur avgasröret.
finns verkligen inget krav att de ska vara griniga, lyft på ventilkåpslocket och se om den ventilerar när den är varm, ventilerar den inte nämnvärt så är den frisk, startar den inte då så är det glödstift, ventilspel eller dålig fart på startmotorn.
fast det der med ventilera verkar kunna vara lite ojämnt, 300 jag pratade om ventilerar inte alls, locket ligger helt still, men ändå startar den inte utan glödning fast det är 10 grader varmt, med glödning så startar den på en gång. däremot 240D ventilerar massor, locket ligger inte kvar och även en till 240D som ventilerar så locket flyger iväg. samma sak me dom
Jag förstår inte varför ni startar era motorer utan glödning, det sliter oerhört på starten att hålla på och mala i onödan