Jurgen skrev:Hej igen. Var precis ute och kolla kontakter/kablage i motorrummet. Drog väck skyddshöljet på några stycken försiktigt och:
JODÅ de små tunna kablarna inuti ser man "kopparen" på....... Höljena har spruckit "längs med" om jag beskriver det så....... Förklarar säkert varför radio/stolsvärmen bara funkar när bilen blivit varm.... Tjahapp... Vet du Marie eller Sylwe vad Mercedes i Sverige tar för motorkablaget? Antar att det är lika bra att köpa "nytt" som begagnat, fastän ett begagnat är av "uppdaterade höljen".
Vad tycker ni?
Jag sa väl något om att du skulle kolla motorkablaget?Nu är det inte så troligt att motorkablaget är skuld till ditt strul med elvärmen. Där är nog Sylwe mera rätt på spåret att ett batteri som ger dålig spänning kan vara skuld till problemen. Är spänningen klen stänger bilen själv ned "oviktiga funktioner", och dit hör radio, elvärme och elbakruta. När du kört ett stycke och bilen är varm har också batteriet blivit lite påladdat och spänningen räcker för att få igång de oviktiga funktionerna.
För tre år sedan betalade jag 6400 kr för det övre motorkablaget. Kostar idag 669,43 Euro i Tyskland.
Jag kan bara tala för mig själv. Jag köpte ett helt nytt original motorkablage för tre år sedan. Att köpa begagnat är liksom inte min stil. Sen finns det en del som köper högtemptålig kabel på Elfa och bygger om hela kablaget själva. Däremellan finns de som sänder in sitt gamla för ombyggnad, t.ex. hit:
http://www.kabelbaumladen.de/angebot---preise.htmlSen bör du tänka på att kablaget till bl.a. generator och startmotor sannolikt är ungefär lika dåligt, liksom kabeln till gasspjället. Kablaget till start och generator är brandfara eftersom mycket där är oavsäkrat. Kabeln till gasspjället kan skjuta motorstyrdon, och kan bara bytas på två sätt; antingen byter man hela gasspjället (sådär bortåt 15k kr) eller så köper man kabeln (finns som reservdel) och löder in den på kretskortet i gasspjället. Den är nämligen fastlödd i gasspjället.