Att byta eller inte byta kupéfläkt på en 220D -75

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Att byta eller inte byta kupéfläkt på en 220D -75

UNREAD_POSTav Madmike » 2013-09-06, 11.22.15

Har en kupéfläkt som fungerar i tid och otid, känns som att värme endast kommer när jag rullar/kör. Kan inte för mitt liv heller förstå vad som styr vad på reglagen :lol:

Men till självaste funderingen, jag har en ny fläkt liggande i skuffen, men av vad jag förstått så måste jag to hell and back för att byta den.

Några tips? En utförlig beskrivning på hur man skall gå tillväga? Eller ska jag helt sonika betala min lokala verkstad en hög med pengar för att göra det?
Madmike

Re: Att byta eller inte byta kupéfläkt på en 220D -75

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-09-07, 13.12.48

De två undre reglagen med rött på är värmeinställning på respektive sida och de två övre är till golv och defrostern. Runda knappen i mitten med tre läge är hastigheten på fläkten.
Är sant att det är en del att ta loss för att komma åt fläkten.
Mittkonsollen måste bort och enklast är nog att ta ur framstolarna med.
Man måste även ta loss friskluftsintaget ovanför reglagen.
Även högtalargallret måste bort för att kunna lossa gummibälgen bakom friskluftsintaget.
Värmepaketet tar man ut åt höger ner på passagerargolvet efter att man fått loss slangar och fästen.
Minns inte riktigt hela proceduren men det tog några timmar att byta värmepaket iaf och det måste bort för att komma åt fläkten som sitter innanför.
Knappen till fläkten drar man bara rakt ut minns jag och inne i friskluftsintaget sitter en stor stjärnskruv för att få loss reglaget till detta.
Lycka till
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D

UNREAD_POSTav Madmike » 2013-09-07, 14.48.56

Tackar! Låter ju som en dans på rosor det där.

Är precis på gång med att byta bromsbackar, men kan inte finna något om hur man tar bort bromstrumman varken här, google eller youtube. Så ledtrådar mottages med öppna armar.

Mch
Micke
Madmike

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-09-07, 15.16.09

Madmike skrev:Tackar! Låter ju som en dans på rosor det där.

Är precis på gång med att byta bromsbackar, men kan inte finna något om hur man tar bort bromstrumman varken här, google eller youtube. Så ledtrådar mottages med öppna armar.

Mch
Micke

Du ska byta handbromsbackar antar jag?
Ta loss bromsoket släpp på justeringen som sitter inne i trumman genom ett av hjulbultshålen.
Justeringen är ett tandat hjul som sitter kl 10 om jag inte missminner mig.
Man snurrar på det med en skruvmejsel genom bulthålet.
Snurrar man fel håll lägger man åt backarna och skivan går trögt att snurra.
Lossa den försänkta insex skruven som håller skivan och slå på skivan med en hammare eller liknande tills den släpper.
Skivor kan sitta utav helvete så akta så du inte slår sönder skivan bara
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D

UNREAD_POSTav Madmike » 2013-09-07, 18.26.47

W115_220D skrev:
Madmike skrev:Tackar! Låter ju som en dans på rosor det där.

Mch
Micke

Du ska byta handbromsbackar antar jag?
Ta loss bromsoket släpp på justeringen som sitter inne i trumman genom ett av hjulbultshålen.
Justeringen är ett tandat hjul som sitter kl 10 om jag inte missminner mig.
Man snurrar på det med en skruvmejsel genom bulthålet.
Snurrar man fel håll lägger man åt backarna och skivan går trögt att snurra.
Lossa den försänkta insex skruven som håller skivan och slå på skivan med en hammare eller liknande tills den släpper.
Skivor kan sitta utav helvete så akta så du inte slår sönder skivan bara

Ja precis! Ska den försänkta insexskruven sitta på trumman? Det enda jag kan se förutom bultlhålen är ett hål som är stort som penna ungefär, men det som sitter där har inget mönster för något verktyg.

Första MB jag skruvar med, så ursäktar för iför eventuella dumma frågor :)
Madmike

UNREAD_POSTav Marie » 2013-09-07, 22.46.49

Är det en försänkning runt det "pennstora" hålet så har någon tidigare mek "rationaliserat bort" skruven.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav kalle59 » 2013-09-07, 23.25.50

Precis och den skruven har absolut ingen annan funktion än att spara nerver åt den som ska sätta dit hjulet igen :mrgreen:
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-10-01, 17.42.18

Att byta kupéfläkt...
Så här har jag gjort, vilket inte nödvändigtvis är det bästa sättet. Säkert finns här någon veteran som kan ge några tips på vad som blir bättre och vad man kan utlämna i detta. Jag har inte bytt någon fläkt akut, utan jag har demonterat och monterat under renovering-och då åker allt ur, även det som kan sitta kvar...

Lyft ur golvmattor, ta ur stereon.

Ta ur askkoppen
Lossa skruvarna längst in i det utrymmet där askoppen satt.
Dra ur metallramen du just lossat.
Lossa de två skruvarna i nederkant av utrymmet som doldes av ramen.
Lyft på "luckan" som omsluter växelspak/väljare och böjer upp mot askoppen. Den sitter i ett fjädrande clips längst bak, så sätt emellan något brett och platt så du bänder loss med en bändande/lyftande rörelse.
Damasken sitter påträdd på en ram i konsollen, så lirka ur den.
Lossa på kontakter till Bakrutedefroster, Varningsblinkers och allt vad som nu kan sitta anslutet...
längst bak på mittkonsollen, nere i golvhöjd, mellan sätena sitter en skruv på varje sida-skitigt och trångt, men lossa dem ändå...
Längst upp i konsolen, under instrumentpanelen sitter två skruvar-kanske under täckclips.
Längst fram i nedre hörnet, mot golvet sitter en skruv på varje sida med ju...
Nu kanske du lossat överallt? Lyft, dra och lirka så märker du snart om allt är löst. Att ta bort säten är bra, men det går även när de sitter i.
När du lugntåfint fått ur mittkonsolen ur hytten, kan du börja med att titta under instrumentpanelen.
Det stora, svarta åbäket i mitten är värmepaketet...till höger går vajrar som styr defroster/golv värme, det sitter ett par plastbitar i nedre hörnen som löper längs växellådshuset diagonalt bakåt längs golvet-de ger värme till baksätet.
Du ska nu lossa värmepaketet-ja, de har byggt bilen runt fläkten...
Bänd loss "knopparna" till reglagen på värme och riktning försiktigt-de går gärna sönder.
Drag ut knappen i mitten. Dra lite till, så kommer den loss.
I friskluftsgallrets övre högra och vänstra hörn sitter skruv med stjärnskalle...
När du lyfter ur friskluftsgallret blir du tvungen att lossa armen som sitter ihop med spjället därinne...samma typ av länkage som du har på gasreglaget i motorrummet...
Damasken mellan spjäll och galler sitter fixerad med små plastclips, de är bra att spara på till sen...
Lossa på vajrarna nere under instrumentpanelen-ett clips som håller vajerhöljet, och vajeränden bockad i "spiral" trädd på armen.
Baksäteskanalerna sitter trädda på paketet och låsta med en skruv i golvet. Ta bort dem.
Reglagen sitter på armatur som är påskruvad i högra och vänstra änden med bultar i panelen...
Ta det lite lugnt med de små trådarna som sitter i ytterändarna närmast panelen när du ska ta ur den bara, det är fiberoptiska trådar till belysningen.Trä ur dem och lirka bakåt/nedåt. Det sitter en kontakt åt vänster en bit in på armaturen som du måste lirka loss. Jag har alltid demonterat, men kanske det går utan att skruva loss?
Friskluftsspjället sitter i en "utbyggnad", under sitter en låsning som du lossar. Sedan tippar du ut spjället uppåt (gångjärn i överkant) tills den lossnar.

Nu ska vi ut och röra lite på oss...

Tappa ur vattnet ur kylaren.
Lossa och demontera slangarna som sitter in mot torpedväggen. En slang på förarsidan, två på passagerarsidan.
Lirka in genomföringarna som omsluter rören inåt i kupen-men inget våldsamt...ta det senare om det går lättare.
Längst upp på varje sida av värmepaketet under instrumentpanelen sitter en bult som håller det fast. Lossa dem helt.
Nu kommer det trixiga...och blöta.
Lirka in paketet mot kupén tills det tar emot under panelen, samtidigt som du vrider underdelen inåt över växellådshuset. Tänk på den där gummigenomföringen till rören om du inte kunde innan.
När du fått in/loss/bort/ur paketet ser du fläkten längst upp...den sitter i tre skruv.
Kontakten sitter i torpeden, du måste ta loss v-torkare och luftgallret.

När allt ska återmonteras är det bra ide att ha tagit loss de där genomföringarna till rören-de går att trä på utifrån motorrummet sen, och trä dit bultarna i hållarna som håller paketet.skruva bara ihop så det sitter kvar, du får justera och dra åt när alla slangar och genomföringar är monterade...
Ett tips är att anteckna hur det satt, fryspåsar eller liknande för varje grej som tas loss. Du kanske inte minns exakt hur det satt, men du har rätt saker till rätt ställe i bilen...ta drivor av bilder med mobilen om du är osäker på om du kommer minnas så har du mycket hjälp sen...

Lycka till!
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque

Återvänd till W 114/115 Compact/8