av swampmonkey » 2013-09-10, 15.29.54
se till att ha en ordentlig kyl, en halvigentäppt från en 240d kan ge en ganska varm motor(de breda kylarna som hör till motorn i w124an går att lura ner)
tänker du ta ur effekt och ladda , se till att ha IC
+ massa annat, framförallt beroende på hur seriöst du tänker bygga.
motorfästen, växellådsbalk, kardanaxel kan behöva fixas,
tänkt köra automat/manuell?
tänk på att en om603 blir väldigt mycket mer tight än en om602 eller om605, den extra cylindern på längden märks, hardyskivan kan mycket väl passa rakt av, men beroende på manuell eller automat innan kan det behövas svetsas om på kardanen, lyft ur den gamla motorn, lägg i den nya, med de motorkuddar som hör till om603motorn, så ser du vad som får göras, svetsa egna motorfästen eller flytta höger motorfäste till vänster och tvärtom, så (har jag hört) att det ska fungera ganska rakt av)
har själv en tredje motorkudde/maskinfästesgummi ut från grenrör/topp ut till fjäderfästet, den håller emot vridningen motorn gör vid gaspådrag/motorbroms) mycket durningarn annars.
(om602 med dieselmekenpump, 200-250 drivhjulshästar med originalturbo och IC)
var i sverige finns du?
är 240d motorn av den senare varianten och i bra skick?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com