280SL - Avgassystem

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

280SL - Avgassystem

UNREAD_POSTav Stranna » 2013-09-05, 08.56.41

Jag har fått problem med vibrationsljud från en eftermonterad katalysator av typ G-Kat. Därför överväger jag att ersätta den med standard främre rör och ta bort katalysatorn. Som jag har uppfattat det är det bara att byta de främre rören, ta bort den extramonterade styrtrycksventilen och ställa om tändningen.

Söker tips på var jag kan köpa främre rör till rimligt pris.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 280SL - Avgassystem

UNREAD_POSTav Pex » 2013-09-05, 11.33.09

Bara nyfiken... vad menar du med styrtrycksventil? Menar du EGR ventilen?

Letade också efter främre rör ( ifall jag skulle ta bort kattten) men nya kostar ca 1100 till 1200 styck orginal så jag brydde mej inte att leta begagnat... tänk på att det finns 2 olika "muffar" mot grenröret, fast det vet du säkert...
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2010-06-19, 14.43.20
Ort: åhus Skåne

Re: 280SL - Avgassystem

UNREAD_POSTav Stranna » 2013-09-05, 12.50.59

Tack, för tips. Det är lustigt med priserna på originaldelar, ibland är det riktigt dyrt och ibland är det billigt.

När det gäller den extra styrtrycksventilen, så är det en del av G-kat systemet. Den styrs av en styrenhet som påverkas av motortemperaturen och lambdasonden. Styrenheten är placerad vid handbromsmekanismen.

Styrtrycksventilen för G-kat är hydrauliskt parallellkopplad (med banjokopplingar) med den ordinare styrtrycksventilen (varmkörningsregulatorn) som påverkar bränslefördelningventilens läge. Dvs den är elak och släpper fram mera bränsle då G-kat behöver detta för att minska emissionerna. En annan nackdel med G-kat är att styrtrycksventilen är av sämre kvalitet och kan orsaka bränsleläckage i sina anslutningar. (Har själv råkat ut för detta.)
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 280SL - Avgassystem

UNREAD_POSTav Pex » 2013-09-05, 15.24.16

Ok, det är en sk "freqency valve" som finjusterar bränsle styr trycket som du syftade på. Tanken är väl att den ska hjälpa till att hålla luft bränsleblandningen nära lambda 1, jag har tagit bort min också eftersom jag kör elektroniskt numera...

Jag satte dit en bredbandslambda (byglad som en vanlig) med display som styrde ventilen och man såg att den hjälpte till ganska bra att hålla AFR runt 14.7 kunde jag konstatera. Gick definitivt fetare utan finjusteringen från ventilen. Men är systemet snålt ställt så spelar det ingen roll... Är väl mest vid avgas-kontrollen vid besiktning som detta kan spela roll.
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2010-06-19, 14.43.20
Ort: åhus Skåne


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster